Jump to content

Defrosteranlegg


Brumle

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg monterte en slik en i sommer, og i frykt for at vannpumpa ikke skulle greie å løfte kjølevannet, monterte jeg den lavt -dvs under dørken - i batterirommet. Førte da opp luftslanger (hos meg 60mm men det kommer an på varmeren), og monterte dyser ved vindu. Ulempen med dette er at det blir merkbar motorlukt i båten når jeg starter defrosteren. Om jeg hadde montert varmeren høyere, måtte jeg muligens hatt egen sirkulasjonspumpe, og kanskje egen lufteventil på høyeste punkt.

 

-koh

Link to post

I Viknesen er det montert defroster i motorommet koblet til kjølevannet. Fra denne er det trukket varmluftsslanger til vinduene samt inn på toalettet. Her er det dyser som kan lukkes igjen slik at du til en hvis grad kan regulere luftmengde på vinduet og bruke toalettet som tørkerom.

 

Grei løsning, er ikke plaget med motorlukt i noen særlig grad. Kanskje man kan legge en slange med luft utenfra båten frem til inntaket på selve defrosteren?

 

Du får kjøp pakker med slange og dyser som passer til apparatet du har kjøpt. Slangene er i noe slags tynnt metall som er lett å bøye til.

Link to post

Hei.

 

Har lenge tenkt på å få lagt frem defroster til vinduene i Saga27'en min. Men ser ingen gjennomførbar løsning for fremtrekk av slanger og montering av dyser for å fjerne duggen på vinduene. Er det i det hele tatt noen andre med saga27 her som kanskje kunne komme med en ide? Har nå kun en elektrisk vifte/varmer (100w) på styrbord vindu, men har jo to vinduer til. Med elektrisk vifte/varme for de to andre vinduene blir det et stort strømtrekk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har lurt lenge på hvorfor det ikke er en "inn" stuss for luft på defrostere på båt slik at man enkelt kan hente luft utenifra. Det er jo ingen som liker å kjøre varmeapparatet i bilen på returluft. Det at leverandørene heller ikke leverer gode inntaksventiler for innluft til varmeapparater er også et problem. Man må enten bruke ventiler beregnet på inntaksluft til motor eller ventiler som ikke er egnet da de slipper forbi sjøsprøyt. Jeg har forøvrig samme problem som Trudelutt at jeg ikke har noe egnet sted å føre opp varmluftslanger, men nå begynner jeg å komme i mål med andre prosjekter så jeg skal se hva jeg får til.

Link to post

Hei.

Har fremdeles ikke funnet ut hvordan jeg skal føre frem luften, men fikk nettopp et tips om "dyser". Det gikk ut på å legge luftslangen i underkant av vinduene, plugge enden og lage flere hull ("dyser") som luften kunne komme ut av for å treffe vinduene. Superlekkert blir det neppe, men akkurat det gir jeg bengen i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har også tenkt å montere defroster anlegg.

Jeg så for meg å bygge en kanal enten av teakfiner eller King Starboard http://www.kingstarboard.com/ foran/under vindskjermen. I denne ville jeg plassere 3-4 bilventialsjonsdyser (fra den lokale bilopphugger) slik at jeg kan styre luftstrømmen over vinduet. Tenkte også å legge inn en styring slik at jeg kan lede mer/mindre luft til styrbord/babord side. Inn-luften tenkte jeg å ta gjennom skrogsiden.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Defrosterslange med hull som ligger under frontrute har vært brukt i alle år ombord i taxibåter i Kragerø. Funker som et skudd, men hvis en ikke kan bygge inn er det mindre pent.

 

Har selv et varmeregister koblet til den ene motoren. Løftehøyden fra vannuttak til register er hos meg ca 200cm. Dette skjer uten bruk av ekstra vannpumpe. Ved kontakt til Volvo kan en få oppgitt max løftehøyde uten pumpe på motorer.

Min erfaring er at det ikke er noe problem med såpass høy løftehøyde. Men for å få vannsirkulasjonen til å starte må jeg dra opp turtallet til ca 2-2,5'. Først da starter vannsirkulasjonen. Deretter kan motoren gå på tomgang med full varmeeffekt. Dette vil antakelig kunne løses ved å montere inn en ekspansjonstank på topp, men har ikke giddet enda..

 

Bruk en varmer med høyest mulig effekt, og hvor du kan sette viftehastigheten nesten ned mot null. Viften/ luftstøy bråker mere enn du tror. Det kan også bli innmari varmt.

Varmeregulering (strupeventil) tas fra en gammel bil. Svært mange har lett tilgjengelig ventil som sitter på vannslangen kun med et par slangeklemmer. En choke wire koster nesten ingenting hos bilrekv, og brukes da som reguleringsspak.

Link to post

------------------------------------------------------------------------

rhea: Dette temaet er jo ekskluderende for oss tekstilkrusere.

 

Ikke har vi frontvindu og ikke noe motorvarme å skryte av!

------------------------------------------------------------------------

 

Er jo kjekt med en liten varmedyse på toalettet eller i lugaren og da. Man bruker jo motor en del og en liten varmevifte til å koble på kjølevannet er faktisk veldig billig til båtutstyr å være   :seeya:

Link to post

koh :

Ulempen med dette er at det blir merkbar motorlukt i båten når jeg starter defrosteren.

*******************************************

 

:wink::lol: :lol:( :confused:hvordan kommer henvisning til et svar på et innlegg lettest fram...har her brukt ctrl+c og ctrl+v men det er ikke særlig elegant ,og sansynligvis ikke slik dere gjør :smiley:)

 

Har et fabrikkmontert Ardic defrosteranlegg som står i et eget rom under sete på høyde med topp av motor,her kommer det ikke noe motorlukt inn i båten og fungerer bra,har man den muligheten er det å foretrekke.

 

Defrosterdyser: Klar plastslange samt kappe litt av ungenes avdankede 17-mai fløyter ,kanskje for enkelt? :lol:.

Link to post

:smiley:

 

På min Norline 29 så er det støpt en kanal under vinduet med huller i. Baksiden er tettet med kryssfiner  slik at kanalen blir tett. Det er borret mange huller gjennom plasten mot vinduet. Tilførselen av luft er via en 60mm slange fra ardic systemet og inn i enden på kanalen. (alt er skult). Jeg syntes forøvrig at trykket var for lite og at hullene ikke var pene slik de var. Fikk dreiet rustfrie dyser som jeg satte fast i hullene, resultatet ble mye bedre og det ser mer proff ut.

Link to post

Har samme erfaring som Per ang løftehøyde, har en campingbil hvor bereden sitter minst en meter over motoren og det lufter seg selv på et øyeblikk.

Også i båten sitter defrosteren høyere enn motoren.

 

For max gjennomstrømning i defrosteren og best mulig kjøling av motoren ved høy belastning bør man tette bypass'en i motoren. Se artikkel om dette på siden min.

 

Jeg har også montert en sirkulasjonspumpe.

Den gir ikke noe merkbart mer varme fra defrosteren, men tanken var at det skulle være mulig å kjøre motoren hvis viftereima ryker.

Har dog ikke testet dette ut i praksis... :smiley:

Link to post

Hei,

Har bygd båt med varmesløyfe med en seriekopling av motor, elektrisk vannpumpe diesel vannvarmer, varmtvannstank 2 defrostere elektrisk vannpumpe så tilbake til motor.

 

Så at det var spørsmål om å hente friskluft til defrosteren. Jeg prøvde det samme. Det gikk ikke. Har Ardic 10 kVA utgaven og med slanger på sugesiden får man altfor liten luftgjennomstrømning gjennom denne. Plasser den heller i et tilstøtende rom til motorrommet hvor god ventilasjon fra utsiden er mulig da stenger man eller åpner man skrogentilen alt om man vil ha resirkulasjon eller ikke.

 

Mvh

JRK

Link to post

Så at det var spørsmål om å hente friskluft til defrosteren. Jeg prøvde det samme. Det gikk ikke. Har Ardic 10 kVA utgaven og med slanger på sugesiden får man altfor liten luftgjennomstrømning gjennom denne.

---------------------------------------------------------------------

 

Det er samme varmeren som jeg har kjøpt, det var med to slangeanslutninger 90mm til sugesiden, hadde tenkt å bruke begge disse til luftinntak.

For ca en meter slangelengde på hver, er det det samme som du prøvde, med dårlig resultat.

 

Ang. stenging av by pass kan vel ikke dette gjøres hvis det blir montert kran på tilførselen til defrosteren   :smiley:

Link to post

Har ikke erfaring med defroster, men med et riktig dimensjonert luftinntak skjønner jeg ikke at det ikke skal gi nok luft. Har du hatt store nok luftinntak i skrogsiden. De billige plastristene på 75mm eller 100 mm diameter duger ikke da åpningen i risten er mye mindre pga. spaltene. Jeg må skifte ut mine ventiler av over nevnte type og montere noen skikkelige inntak til min Webasto.

Link to post

Her er jeg enig med Blueline.  Det kan ikke være noe problem å ta luften til varmeren utenfra, men inntaket og slanger være riktig dimensjonert.

 

Jeg har i FLIII en originalmontert (tror jeg)varmer  (31 år) som fungerer utmerket så lenge den får diesel.  Denne tar luften utenfra.

 

:smiley:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Få tak i litt blikk fra en blikkenslager som er plastbelagt og knekk det så du får en kanal.  Monter inn en eller fler  60 mm dyser som du skjærer av slangekoblingen på.

Da kan du styre luftstrømmen dit du vil og kanalen kan lages ganske lav. funker kjempebra.

Den kan også med fordel legges under dashbordet med dysene igjennom dashbordet. da får du et profft opplegg

 

terje p

Link to post

Hvis en setter en sirkulasjonspumpe på kretsen til varmeapparatet, vil en da få varme ut av dette så lenge det er en lunk i motoren eller vil termostaten i motoren sette en effektiv stopper for dette.

 

Er jo ganske mye varme igjen i jernkladden etter at den er stoppet. Kunne derfor vere fint å kunne nyttigjort seg dette på en eller annen måte.

Noen som har erfaring med dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...