Jump to content

Defrosteranlegg

Brumle

Recommended Posts

Tekstilcruisere har også bohov for komfort. De har som regel en dieselmotor som kan brukes til å spe på framdriften, dersom vinden ikke gir det ønskede resultat. Videre kan dieselens overskuddsvarme brukes til defrosting, varmtvann, cabinvarme o.s.v. Dieselen lader også batterier for ytterligere komfort i sjøen og i havn. Kjekt å ha, men ikke av avgjørende betydning for sikkerhet og framdrifft. (Motorseiler) :cheers:

Brumle: Hvis en setter en sirkulasjonspumpe på kretsen til varmeapparatet, vil en da få varme ut av dette så lenge det er en lunk i motoren eller vil termostaten i motoren sette en effektiv stopper for dette.

Temostaten sitter i serie med varmeveksleren, mens defrosteren igjen sitter i parallell med dette. (Se den tegningen på siden min).

Mao, så lenge motoren er varm vil også defrosteren fungere. Effekten vil dessv. avta raskt etter som motoren kjøles ned, så den praktiske nytten av dette kan diskuteres.

Har man en bereder i systemet får man omvendt effekt når motoren er kald. Noe å tenke på for de som har bereder med varmekolbe.

Dette prinsippet ble forøvrig lansert som en "verdens-nyhet" av Saab for noen år siden. De monterte en thermos i bilen som holdt på varmen. Om dette ble satt i serieproduksjon vet jeg ikke.

Har fremdeles ikke funnet ut hvordan jeg skal føre frem luften, men fikk nettopp et tips om "dyser". Det gikk ut på å legge luftslangen i underkant av vinduene, plugge enden og lage flere hull ("dyser") som luften kunne komme ut av for å treffe vinduene. Superlekkert blir det neppe, men akkurat det gir jeg bengen i.

Hei*

Med tanke på å skjule slangen kan Du vel også montere ei lita teak, eller mahogny list nede rundt vinduene. Og legge slangen nedi der.

Maritim f. eks har jo en del profilert listverk som kanskje kan benyttes.

Men akkurat dette med slange.....Vil det ikke være fare for at den vrir seg? Og med tanke på de fine dagene med 40 grader i sola, bør den sikkert ikke være sort i farge i hvert fall. Og uannsett bør det jo i så tilfelle være en slange som holder fasongen uannsett temperatur.

Mvh Jonny

• 8 måneder senere...

Høsten står snart for døra, og da er det vel tid for dugg på rutene. Finnes det ikke noe lurium til å spraye på vinduene i ny og ne som holder duggen borte. Fikk et tips en gang om å tørke over rutene med en klut påført litt Zalo. Jeg må ha tydeligvis brukt for mye, for ruta var nesten ikke til å se gjennom. Fjernet det, og har siden ikke forsøkt igjen. Har to elektriske vifter som kan 'puste' både kald og varm luft, men synes ikke de er så veldig effektive.

Høsten står snart for døra, og da er det vel tid for dugg på rutene. Finnes det ikke noe lurium til å spraye på vinduene i ny og ne som holder duggen borte. Fikk et tips en gang om å tørke over rutene med en klut påført litt Zalo. Jeg må ha tydeligvis brukt for mye, for ruta var nesten ikke til å se gjennom. Fjernet det, og har siden ikke forsøkt igjen. Har to elektriske vifter som kan 'puste' både kald og varm luft, men synes ikke de er så veldig effektive.

Hei,

Biltema har både klut og spray til dette formålet.  Jeg har kun testet sprayen, og kan vel ikke si at jeg er fryktelig imponert.  Fant forøvrig et middel på en bensinstasjon som jeg har brukt på hjelmvisiret ifm motorsykkelkjøring, og dette fungerer meget bra.  Skal anskaffe en flaske til båten.  Flasken er sort med sprutekork, husker ikke navnet men kan skaffe det hvis du er interessert.  Samme serie har en gul flaske til bruk på utsiden av vindu/visir og som gjør at vann preller av.  

MVH

Kito

Rain-X

Har lest klager på at glasset har blitt uklart ved bruk av dette stoffet, mulig brukerfeil ved påføring?

GeirKS

Stemmer,

Du må følge anvisningen på flasken og huske å riste den før bruk.  Etter at stoffet har tørket første gang vil du ha en litt grå hinne, men den polerer du bort med en myk klut.  Jeg er kjempefonøyd etter å ha brukt stoffet i et par år på hjelmvisir.

MVH

Kito

• 7 måneder senere...

Hei

Ett av mine vinter prosjekter er montering av Defroster, har endelig bestemt meg for type. QL VP7 5kW dette av plassmessige årsaker. (kapslet som Ardic men halv fysisk str. og effekt) http://www.qlmarine.com

Ardic er helt sikket OK, har hørt at de støyer litt  :nonod:

Et nett tips er NorPart http://www.norpart.no/index1.html

NorPart har blandt annet hvite utblåsningsdyser og det lette jeg lenge etter.

Lykke til  :smash:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Jeg har også en 10 kw artic. Om den virkelig yter så mye er jeg mere usikker på. Det fordrer vel at du har optimal temp. (over 80 grader) på motoren og bra sirkulasjon. Har to dyser på frontruten, en til føttene ved styreposisjon og en bak til sittegruppen. Den er i hvertfall veldig grei å ha til å få dugg/is av frontruten. På min er de dessverre ikke inntak av luft utenfra så det er kun luften i båten som blir sirkulert. Er nok en stor fordel å koble den mot et inntak med friskluft. Opplegget blir jo nesten det samme som det som er i biler. Strømforbruket er jo ikke så nøye da det kun er i bruk når motoren går. Da er det heller ikke så nøye om det støyer litt for motoren overdøver det. Støyen er forresten ikke værre enn det i bilen når det skrues på fullt.

• 12 år senere...

Jeg har nettopp montert isoterm sin 24V defroster. Brukte 2 stk Ø90 slanger på tilførsel og 4 stk Ø60 til lugar/styrhus. Bestilte gjennom nothuset i Sandnessjøen og de nevnte en lignende løsning med Y-formet reduser som kan brukes til forgreining. Jeg monterte selv to stykker i lugaren og to i styrhuset. Den ene ligger nede ved dørken og den andre står foran styreposisjon. Med kun den ene opp til vinduene avrimes 3 av 6 ruter og det er nok for mitt behov :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...