Jump to content

Havari på Volvo Penta 2003


Guest petterberg

Recommended Posts

Dette er et velkjent problem på VW forkammer motorer, både 1.6, 1.9 og 2.4 literen deres fikk ofte dette problemet, men har ikke hørt om dette på Perkins ennå. Uansett, hvis forkammeret løsner så fører dette nesten alltid til store skader på motoren med påfølgende store kostnader.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest petterberg

Dette er et velkjent problem på VW forkammer motorer, både 1.6, 1.9 og 2.4 literen deres fikk ofte dette problemet, men har ikke hørt om dette på Perkins ennå. Uansett, hvis forkammeret løsner så fører dette nesten alltid til store skader på motoren med påfølgende store kostnader.

 

Takk for svar.

Vet du om noen konkret som har opplevd dette med VW eller andre? Håper å komme i kontakt med noen som har fått dekket slike skader av leverandør.

 

MVH

Link to post

Brennkammeret løsnet?Kan du forklare dette litt nærmere Sydvesten.Skjønner ikke helt hva som er problemet?

På en forkammer/virvelkammer -motor så forgår forbrenningen i et eget kammer/rom i toppen. Dysen er montert i dette rommet. Dette kammeret er vanligvis utskiftsbart, freses ut og nytt presses inn. Dette kan løsne på enkelte motorer og medføre store skader på motoren. Land Rover blant annet har en 2.2 liters motor hvor jeg kom over dette problemet. Det er jo ikke umulig at dette kan være en Perkins motor... På direkte insprøytede motorer forgår forbrenningen i rommet over stemplet..

 

Må vel være litt forsiktig med forklaringer her slik at ikke Motordoktoren kommer og slkter meg :wink:

 

Fant denne hjemmelagede tegningen på nettet som beskriver dette med forkammer/virvelkammer og direkte innsprøytning enkelt og greit...

 

Bilde

 

Om det er noe å hente her mot leverandøren er vel tvilsomt...

 

Jeg fikk denne forklaringen på min VW 1.6 L Turbo diesel fra 86 når veivstangen brakk. Fikk ikke sjekket dette selv siden jeg satte bilen på verksted og fikk ny "brukt" motor og ble 25 lapper fattigere. Etter dette så har jeg snakket med en del VW mennesker og dette var en kjent svakhet og dette kan høres på tomgang... Det skulle vistnok bli en ekstra knakking/tikking fra motoren når forkammeret løsnet... Jeg har ikke hørt dette selv.... Har i allefall solgt unna alt som går på disel og som er produsert av VW... Det ble for dyrt for en fattig sjel... Kjører nå bensin fra samme fabrikant og er fornøyd...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Så vidt jeg husker fra skoledagene så har disse forskjellene på brennkammeret med utviklingen å gjøre...og hvordan dieselen forstøves.

 

På en forkammermotor skjer dette i overgangen mellom kammeret og sylinderen og dette er vel den eldste konstruksjonen.

 

På en motor med virvelkammer øker hastigheten på dieselen på grunn av utformingen på kamemret og dette medfører bedre forstøvning, bedre forbrenning og dermed også bedre effekt.

 

På en direkteinnsprøytet motor er det trykket ut av dysene og konstruksjonen på dysespissen som gjør at dieselen forstøves.

Omtrent alle moderne dieselmotorer er direkteinnsprøytet, men med store forskjeller i pumpetrykk og slikt...common rail...og alt det der.

 

Er dette feil?

Husker jeg motorlæren min feil?

 

mvh

Lars-Inge

 

PS! Ikke skyt meg hvis dette er galt er dere snill...dette er slik jeg husker det og hvis det er feil er det jo greit å få vite det korrekte svaret.

mvh

Lars-Inge

Link to post

Er dette feil?

Husker jeg motorlæren min feil?

 

mvh

Lars-Inge

 

PS! Ikke skyt meg hvis dette er galt er dere snill...dette er slik jeg husker det og hvis det er feil er det jo greit å få vite det korrekte svaret.

NEI, du husker ikke feil...

 

Dessuten er det ingen grunn til å skyte noen som helst, selv om det skulle være feil.

Sålenge man slenger på "tror jeg", "mener jeg", er det ett litt usikkert utsagn, og ingen konlusjon. ..

 

Mener jeg da.....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...