Jump to content

Raython Radar R10xx

Careka

Recommended Posts

Raython Radar R10xx

Jeg har en slik, og den har ikke funket siden i fjord.

Åpnet opp dekkselet(soppen) og ser da at den har fått en sprekk på toppen, og vann har stått i bunnen, så nå står driv motor fast, den viser tegn til "iring"

CRT skjerm inne i båten er helt i orden. feilen ligger kun oppe i selve radaren, og skylles regn vann.

:confused:

Hva tror ekspertisen, er det noe å reparere på ?

Får jeg tak i deler ?

--------

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Siden radaren ikke har waveguide, sitter mottager og sender (magnetron) i soppen. Du bør demonere radaren. Det du kan gjøre er å rense kortene og kontaktene i antennen med vattpinner og elektronikkrens eller tilsvarende . Du kan prøve å rense motoren med elektrikker på boks å se om du får den til å gå rundt. Hvis du får den til å funke må du også tette boksen med epoxysparkel eller tilsvarende. Det er viktig at høyspenningsdelen til magnetronen er ren da denne er høyspent. Sjekk evt sikringer.

Bjarne

Jo, jeg forstår godt hva du mener Whistler, og jeg er selv den som stadig forsøker å holde liv i gammelt "ræl", kanskje alt for lenge noen ganger. Men akkurat her skrev jeg som jeg gjorde av minst to årsaker: den aktuelle radaren er allerede i utgangspunktet bare sånn passe. (for å uttrykke meg diplomatisk).

Den viktigste årsaken er allikevel at fru Careka nettopp har gått D5L-kurs hos meg. Hun er en meget dyktig dame og jeg synes at han burde spandere en ny radar til deres felles glede og sikkerhet :wink::wink::wink:

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jo, jeg forstår godt hva du mener Whistler, og jeg er selv den som stadig forsøker å holde liv i gammelt "ræl", kanskje alt for lenge noen ganger. Men akkurat her skrev jeg som jeg gjorde av minst to årsaker: den aktuelle radaren er allerede i utgangspunktet bare sånn passe. (for å uttrykke meg diplomatisk).

Den viktigste årsaken er allikevel at fru Careka nettopp har gått D5L-kurs hos meg. Hun er en meget dyktig dame og jeg synes at han burde spandere en ny radar til deres felles glede og sikkerhet :wink::wink::wink:

-----------

Ja, og fru Careka fikk bedre karakterer, en det jeg fikk for noen år siden, så nå er jeg blitt dekksgutt.

Men det tror jeg, :crazy: jeg skal leve med.

Fruen har også fortalt meg om din mening ang sopp-raderen.(at den ikke duger)

Nå vil jeg jo prøve og gjøre den rensejobben som anbefales, og får jeg ikke liv i den, så får jeg kjøpe meg en ny Sopp utgave. :wink:

Jeg kan ikke ha et 3 meteres monster av en måkeskremmer svivende rundt bak på hekken :lol:

Hvet noen om det går an å få tak i nytt topp-deksel til denne ?

eller er det OK å male dekkselet etter en evt reperasjonsjobb, eller påvirker dette strålene ?

ellers takk så mye for gode svar. :yesnod:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...