Jump to content

Lyddemping - hva skal jeg velge?

Amalie

Recommended Posts

Jeg skal bytte lyddemingsplatene i motorrommet. I den forbindelse ser jeg på nettet at jeg i hvetfall har 2 valg:

1) Porolon

2) Lydfelleskum tungplate

Iht Porolon AS demper Porolon 17dBA og tungplaten har en lydisolasjoneffekt på 40dB iflg Maritim.

Prisforskjellen er ubetydelig (kr. 1,-).

-ser at den ene produsenten oppgir måleenheten dBA mens Maritim opererer med dB. Er det forskjell her?

Noen som har tips til hva jeg bør velge?

/Amalie

Redigert av Amalie (see edit history)

_

-ser at den ene produsenten oppgir måleenheten dBA mens Maritim opererer med dB. Er det forskjell her?

dB er forskjellen i lydtrykket målt linjært.

db(A) er forskjellen i lydtrykket målt med vekting for å tilpasse målingen slik øret oppfatter lyden.

Vektingen har samme effekt som å trykke in "Loudness" knappen på lydanlegget.

Dette var dagens dose unyttig informasjon.

Ja og nei og ikke helt.

Øret har best respons i området 3-6 kHz.

Dersom plata demper best i samme området så blir det feil.

Dersom det støyer mest utenfor dette området, så kan det bli gal informasjon.

F.eks. romlinga fra en diesel på 1800 rpm, og hylinga fra en turbo.

Jeg er ikke akustiker, men jeg tror det finnes en på forumet som kan forklare "in-depth".

Dette er et særdeles vrient område hvor særlig strukturstøy er vanskelig å gjøre kål på.

Kanskje ikke så unyttig dette da. 40 dB støyreduksjon oppleves som bedre demping enn 17dBA. Men det du skriver kan indikere noe annet. Jeg kjører en AQD40A som såvidt har rundet 1000 timer. Hva tror dere? Porolon eller tungplate?

/Amalie

_

• 2 uker senere...

Hei.

Lurer på å bruke Biltemas tungplater på undersiden av dørkplatene over motoren. Ser at disse lyddempingsplatene kan festes med kontaktlim.

Jeg er noe skeptisk til at skumplastbakside + kontaktlim klarer å holde disse tunge platene hengende opp ned over en varm motor.

Har noen noe erfaring med dette?

Hilsen Snekker'n

Buster X med Yamaha 70

Henger fint hos meg! ! Har lagt disse platene på undersiden av motorluke på ca 1 x 0,7m. Ser fint ut, demper godt og henger som sagt helt utmerket rett over motoren!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Avfallsprodukter reduserer ikke lyd like mye som spesialprodukter som benyttes Offshore.

Du får det du betaler for. :smiley::yesnod:

...ulempen er at jeg har havnet i brygga et par ganger, fordi jeg trodde motoren var på .... :wink: .. det var den ikke.... :blush:

Platene ser bra ut, men vet du hvor stor dempning de har? Fann ikke prisen på de, kunne godt tenkt å redusere støyen i båten.

Hei, og takk for raskt svar.

Platene fra Biltema koster 219,- pr stk. De er 100 x 50 cm og 3 cm tykke. Det står at de "minsker lydvolumet med ca 40 dB"

Index: Brukte du Biltemas kontaktlim på boks? Skal legge ca 2 kvadratmeter med plater, og ser for meg en klissen jobb dersom jeg skal dra utover kontaktlim fra boks. Kan spraylim (36-4522) være sterkt nok?

Buster X med Yamaha 70

Jeg skiftet motorromsisolasjon i forbindelse med motorbytte i fjor.Jeg brukte "tungplatene" til Maritim, som forøvrig ser ut til være helt like med de som Lano2 refererer til.Jeg brukte kontaktlim på boks og fant ut at deg bra med pensel.Men pass på å få nok på platene.Det henger helt fint så langt også under lukene.Det gikk med 2 bokser med lim i min Scand Classic.Veldig god støydemping,men det medfører jo at nå er det propellstøyen en hører best .Hva gjør en med det ?4 vingers propell ? Well,men det koster mer enn plater !

Hei, og takk for raskt svar.

Platene fra Biltema koster 219,- pr stk. De er 100 x 50 cm og 3 cm tykke. Det står at de "minsker lydvolumet med ca 40 dB"

Index: Brukte du Biltemas kontaktlim på boks? Skal legge ca 2 kvadratmeter med plater, og ser for meg en klissen jobb dersom jeg skal dra utover kontaktlim fra boks. Kan spraylim (36-4522) være sterkt nok?

Jeg har montert samme type lydisolasjon (Maritim og Biltema har samme type matter). Jeg kjøpte kontaktlimet hos Maritim. Det var ikke spesielt "klinete" å jobbe med. Jeg brukte en pensel til å legge på limet med, både på dørkplatene og på isolasjonsmattene.

Jeg er spent på resultatet (båten skal sjøsettes om et par uker).

Takk for svar alle sammen!

Nå har jeg kjøpt s.k. tungplater. Maritim var billigst (hentet selv). Da jeg spurte hva de anbefaler, så var svaret at man må minst ha 5 cm Porolon for å finne noe som demper omtrent like bra som tungplater- Selv da holdt ekspeditøren en knapp på tungplatene.

De tar jo også mindre plass.

Til helgen blir ryker 20 år gammel lyddemping ut og inn med nye tungplater.

.... spent på om propellstøy blir dominerende nå...

/Amalie

_

Porolon har INGEN dempende effekt. ( Gamle madrasser )

Det er et avfallsprodukt. Spesialprodukter selger produkter som Ferari bruker i bilene sine, og som hele oljebransjen har godkjent pga unike egenskaper. De syr matter sammen, basert på hvilken type lyd som skal dempes...osv

• 2 måneder senere...

Henger meg på her.

Jeg brukte Biltemas tungplater, og Biltemas kontaktlim. Skjøtene ble tapet med hvit vevtape fra Clas Ohlson.

Jobben gikk greit, og dempingen ble hørbart bedre.

img_0388.jpg

Som dere ser litt høyere opp i tråden var jeg litt bekymret for om platene ville holde seg på plass med kontaktlim. Så langt henger de fint. Jeg brukte rikelig med lim; en halvlitersboks pr plate.

Redigert av Snekker'n (see edit history)

Buster X med Yamaha 70

Jeg brukte også Biltemas kontaktlim, henger som fy det selv nå et år etterpå! Brukte også Biltemas vevtape på skjøtene, denne løsner nede i søkkene men sitter ellers på plass så langt. Kommer til å isolere mer ifm motorbytte til høsten, og vil da bruke samme sort. Regner med å kunne senke stemmeleiet under fart et par hakk etterpå...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Som nevnt foran i tråden byttet jeg ut den gamle skumgummiisolasjonen under dørkplatene og på skottene rundt motoren med Maritim/Biltema "tungplater" nå i vår. Jeg er godt fornøyd med resultatet. Selve motorlyden ble svært godt dempet. Det som høres best nå er ekshaust-brummingen. Jeg har også limt vindus-teningslister (Clas Ohlson "P-profil") på undersiden av platene der hvor de ligger an mot "dørkbjelkene". Dette gir bedre tetting og har dempet lyden ytterligere.

Porolon har INGEN dempende effekt. ( Gamle madrasser )

vel, den demper da noe. Men ikke nødvendigvis de frekvensene man ønsker å dempe ombord i en båt.. Da må det tyngre saker til

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 år senere...

Hei! Først takk for mye nytting informasjon om lyddempningsmateriell.

Har selv en 24 fots båt med hekkaggregat hvor jeg er i ferd med å sette inn ny motor. I denne forbindelse skal jeg montere ny lydisolasjon og lurer litt på hvordan jeg skal gå fram? I utgangspunktet er motorrommet ca 1.1m langt og går i hele båtens bredde (ca. 2.5 m). Ut mot sidene er det pga. dobbeltskroget hulrom oppover som vanskeliggjør lydisolering av dekket;

Lurer litt på om jeg bør bygge inn demonterbare langsgående skott på en eller begge sider av motoren for å begrense området som skal lysisoleres? (Blir ganske trangt.)

Vil jeg oppnå noen særlig effekt av lydisoleringen dersom jeg begrenser dette til luke/dekk over motor pluss tverrskottet foran motoren?

Er det noe poeng å isolere bunn av motorrom og akterspeil?

https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/confused.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...