Jump to content

Lyddemping - hva skal jeg velge?

Amalie

Recommended Posts

For godt til å være sant. Må gjerne være best i høve til tjukkelsen, men det hjelper lite når denne er altfor tynn. Det blir uansett ikkje mykje isolasjon av slikt. Men kanskje den kan limast utenpå den andre isolasjonen om den tåler litt meir mekanisk slitasje enn det som ofte elles er tilfellet med mange andre isolasjonstypar. Men som isolasjon alleine har eg som sagt liten tru på den.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Det går an å få tak i tynn, og tung, lydisolasjon i Norge. Jeg vurderte å bruke acoustiblok i trebåten min, men forkasta det. Hos meg går så mye av lyden gjennom fast stoff (kjølen og skroget), at det ville vært reint jåleri. Ideen med tjukk isolasjon er å absorbere lyd og omdanne den til varme. Slike nye belegg og tynne plater består vel av mye stoff (masse) som kan slippe lyden inn i seg, men også av et lydisolerende lag på utsida. Det kommer veldig mye an på hvilken lyd en vil ha vekk. Å ta bort dunkinga fra Sabben har ingen hensikt, den er der kontinuerlig. Når visling, skarpe kneppelyder, uling og slike lyder er borte, er det bare å lage kabinen slik at den har lyddemping i interiøret (om en gidder).  I plastbåt med tett motorrom og høyfrekvent motorlyd ville jeg prøvd acoustiblok.

http://www.romisolering.no/acoustiblok/hva-er-acoustiblok.html

Det var store forskjeller i pris her. Er det så stor forskjell i lyddemping også? Synes Hadrian isolasjonen ligner en del på Acoustiblok, bortsett fra at Acoustibloc ser ut til å veie en del mer. Men prisforskjellen var overraskende stor.

Ser at Biltema har forskjellige matter, og de ser ut til  å være de billigste så langt, sammen med Hadrian. Skal ha noen matter, og prisen er også et moment å ta hensyn til. Har ikke ubegrenset med penger, og jeg har svidd av en god del kroner i forbindelse med motorskifte i våres. Men vil gjerne ha noe som fungerer brukbart også.

Jeg brukte denne typen og det ble som natt og dag nå kan jeg sitte inne og kjøre med normal stemmebruk.

bilde

Fikk det direkte fra fabrikken i Finland

Plastbelagt utvendig og tåler vask med kjemikalier .

EGGBOX VANA 30 White

Price € 34,87,- / m2, ex.works Vantaa-Finland

Packing cost      € 40,-

Prices based on 18-20 m2.

Sheet size for example 1*2 m

PU-Tape     13,70,- / roll  (40mm*30lm)

Payment     Prepayment

Delivery time 1 - 2 weeks

With best regards,

Oy Meluton Ab

Dennis Mattsoff

dennis.mattsoff@meluton.fi]

www.meluton.fi

hvor mye du må bestille for at du får dette for samme pris vet jeg ikke i dag.

bilde

Tape og lim ble bestilt samtidig fra fabrikken, måtte skru inn dempeskruer i tak for at det skulle holde. tapen som ble brukt i skjøter var et helvete og feste tynn som barberblad , men når du fikk tak på det gikk etter vert greit..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Det var store forskjeller i pris her. Er det så stor forskjell i lyddemping også? ... Skal ha noen matter, og prisen er også et moment å ta hensyn til.

Ja, det var vel prisen for meg også. Pluss at jeg skal ikke ha en lydløs båt, skal bare ha bort de største (mest gjennomtrengende) toppene i lydbildet. Moderere, om du vil. Fordelen med de tynne er at en kan få det helt tett, det leveres spesial-limbånd til. Men, altså, det står minst tjue produkter, til adskillige tusenlapper, foran i køen. Jeg planla sjøllensende dekk, og da ville jeg ha noe som ikke løsna. Nå blir det tommetjukke eikelemmer med porolon,og slike tunge bølgete fra Biltema i motorkassa.   

Må innrømme at det frister litt med de lyse eggeskallformede platene. De ser ut som om de er enkle å renholde, og samtidig er motorrommet lyst og fint. Ser at Biltema har slike også. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate-2000018990/  Men prisen var ikke så lav der heller. Får ta noen mål i båten etterhvert, så jeg vet mere hvor mange plater jeg trenger.

Noen som vet hva disse kravene i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EF. ISO 3795 er for noe? Er det krav til f.eks hvor mye varme de tåler? 

Må innrømme at det frister litt med de lyse eggeskallformede platene. De ser ut som om de er enkle å renholde, og samtidig er motorrommet lyst og fint.

Det er de der jeg skal ha i umiddelbar nærhet til motoren, ja. I trebåt må en alltid regne med at det kommer perioder med mer vann langs kjølen - trutning, tørkeperioder og slikt -, og de "vanlige" blir blaute og ubehagelige, fliser seg opp, og slikt. Jeg mistenker dem også for å ta opp kondens. Det er også et problem når de skal limes til trevirke. De svarte/hvite bølgete virker å tåle litt mer væte. Men å lime dem fast (som det står i reklamen) tar jeg ikke sjansen på.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...