Jump to content

Ny båt er bestilt. (Selby 880 med Yanmar BY260Z)

880

Recommended Posts

Vet du om der er noen på selby fabrikken om lørdagen? Lurer på å ta en tur bortom.

Hilsen Arild

Er der selv så ofte jeg kan, lørdager med. Men de har ikke noe fast "åpningstid på lørdager. Det blir etter behov.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Vinduene i stikkabinen forblir lukket, dette da de kan bli utsatt for en del sjø

Men det er et vindu ut mot aktedekket som lar seg åpne, dette kommer ikke frem på bildene da det ikke er montert ennu..

Kansje det burder vært bedre lufting, men har paner om mekanisk ventilasjon her....

Sjøsetting, 3 - 5 uker... Helst før :rolleyes:

Redigert av 880 (see edit history)

Alle vinduene på båten vår kan åpnes - og den er CE klasse B. Så det burde ikke være noe problem med sjø og åpningsbare vinduer.

Enig i det, slik var det jo også på "søsterskibet" Hannah III. Aldri lekkasjeproblem. Men på Hannah IV (også kat B) ble det avdekket lekkasje i vinduet over byssa allerede før jeg var igang med første tur. Lukkemekanismen på vinduene til Aquador er av mye dårligere patent enn hos Windy, så her finnes det flere ulike løsninger fra produsentene. Det viktige er skikkelig gummipakning og at lukkemekanismen gir den anledning til å tighte skikkelig - gjerne gode gammeldagse "vingemuttere"..

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Windy brukte tidligere Rutgerson vinduer som var bra. Nå bruker de noen i syrefast stål som Weberg lager for de. Med vingemuttere. Ganske lekre synes jeg

download_37_08.jpg

Til venstre ser man et åpent vindu. Konstuksjonen har integrert myggnetting - derfor det svarte i åpningen

Her er det lukket

37_gallery14.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Windy brukte tidligere Rutgerson vinduer som var bra. Nå bruker de noen i syrefast stål som Weberg lager for de. Med vingemuttere. Ganske lekre synes jeg
Det var akkurat disse jeg tenkte på. Veldig lekre, selv om de gamle (som jeg hadde) fungerte helt fint.

Forresten er det bilder fra Bitteliten IV? I tilfelle - den er jo dritlekker ombord. :smiley:

Og nå er vi vel langt på siden av temaet i tråden.....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Nei NilsPils det er overhode ikke negativt slik jeg ser det men det var det som sto i repotasjen som negativt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nei NilsPils det er overhode ikke negativt slik jeg ser det men det var det som sto i repotasjen som negativt

Tanken var selv å lage en bueløsning akter, men blir mest sannsynligt standardløsning til å begynne med. Får gå i tenkeboksen og fundere.

Har sett en fix løsning der setet og ryggen ble klappet sammen og forsvant inn i sideskottene, har litt problemer med å huske vilken produsent dette var....

I dag er det blitt ca 12 timer med terapi. Har ikke skjedd så mye synlige fremskritt. Det meste har gått i de skjulte installasjonene.

Innredning fraktes inn og ut av båten for små justeringer.

Kan ikke si annet enn at jeg er MEGET fornøyd med kvalitetbevistheten hos Selby Boats. Gjør jeg en feil er det aldri krise, de har alltid en løsning på det som måtte oppstå.

Med en ny motortype er det utfordringer i forhold til tidligere type motorer og krav fra Yanmar, problemer er oppstått men vi har funnet løsninger som kansje er bedre (er bedre !!!) enn det som Yanmar har skissert.

Har selv rotet rundt motoren en del og snudd en del slangeklemmer slik at de er lettere tilgjengelige for senere sjekk.

Vi er alle meget spent på oppstart og egenskaper på motor, denne veier knappe 400 kg. med drev. Farten er anslått til 36 knop må max.

Siste bilder..

• 2 uker senere...

Dagene går og kan ikke få være nok i båten. Tingene går på frem selv om det ikke syntes serlig mye nu. Det er en drøy uke til båten går på vannet og skal testes. Det meste av tiden går til trearbeide. Dette vandrer inn og ut hele tiden, her skal atlt tilpasses den enkelte båten. Alt blir nok ikke ferdigt, men legges mest vekt på at båten skal kunne brukes til turer/ferie. Ellers benytter jeg tiden til de tekniske installasjonenen, disse vises ikke så godt men er lettest å utføre før all innredning er på plass.

Siste bilder.

Heldigvis snart lørdag og nye sjangser i trekkingen klokken 1930 :drink:

Fy og fy jeg har lyst på en slik og det å få være med på prossesen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Den er ikke dobbel eller isolert. Ifølge båtbygger har det aldri vert problemer med dette. Men har vurdert å isolere...

• 3 uker senere...

Hallais...

Dette her så kanongøy ut!!

Har selv alltid hatt lyst til å bli med å bygge opp min egen båt fra grunnen av, fordi som du sier så er det terapi :smiley:

Gleder meg til neste oppdatering som jeg håper kommer seg snart. Og mange flere bilder av båten under den resterende byggingen og på sjøen!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...