Jump to content

Ny båt er bestilt. (Selby 880 med Yanmar BY260Z)


880

Recommended Posts

Hallais...

Dette her så kanongøy ut!!

Har selv alltid hatt lyst til å bli med å bygge opp min egen båt fra grunnen av, fordi som du sier så er det terapi :smiley:

Gleder meg til neste oppdatering som jeg håper kommer seg snart. Og mange flere bilder av båten under den resterende byggingen og på sjøen!!

 

Båten kom på sjøen for et par dager siden, er fortsatt noen ting som må monteres, men vi har prioritert slik at båten kan brukes til ferie selv om det mangler noe kosmetisk på inredning.

Hadde første prøvetur i dag, bare morro...

Trenger nok noe tid til å venne meg til båten. Første annløp til kai i sterk sidevind gikk som en drøm, men måtte bite i det sure eplet og bennytte baugpropellen i et par sekunder...

 

Bilder kommer...

 

Dersom du vil kan du sjekke www.selbyboats.no

 

Ser morro og lekkert ut!

 

det finnes en wallas eksospipe som ikke stikker så mye ut av skroget.

 

tips angående belysning: sett dimmer på spottene dine. De gir veldig sterkt lys

 

Var selv undrende til eksosen, men bendet er for å unngå å få vannsprut inn, selve bendet er festet slik at dersom uhellet er ute og dette treffer det noe vil det løsne uten å ødlegge skrog gjennomføringen. Varmeren ble startet opp i dag og fungerte utmerket, sgs uten støy. Måtte sjekke manuelt om den var på..

Spottene har dimmer, monterte dette selv i dag.

 

 

 

Lagt inn noen få bilder fra dagens økt..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

På sist fredag ble båten kjørt til hjemmehavn, en tur på noen hundre meter. Ikke mye planlegging her..

Er 10 -11 timer på telleren så langt. Har hatt noen koseturer med rolig belastning av motoren. Båten går som en drøm i sjøen, bare morro. Første prøvetur med fulle tanker ble gjort av båtbygger, 36 knop.

Har de siste dagene kjørt skytteltrafikk med ting som skal ombord.

Lært (lærer) å bakke inn i båsen slik at entring av båten blir komfortabelt.

Kan bare si at det er helt herligt med ny båt, der alt er nytt.........

 

Kommer med bildere senere....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Har hatt båten kun en liten sesong, fra august til oktober før den ble tatt på land. Sålangt er jeg bare posetiv til båten. Er en drøm å kjøre, manøvreringen av denne er bare toppers i forhold til gamlebåten.

 

 

Er så mye jeg kan hos båtbygger, har båten liggende her i vinteropplag. Denne blir stort sett bare sett til og litt småplukk blir gjort i påvente av bedre temptraturer. Det aller meste av tiden blir brukt til å være med på båtbygging i alle faser. Her er det ikke snakk om "produksjonslinjer". Alt lages for hånd og har blant annet fått slik ros:

 

Selby Boats AS

Beskrivelse: Selby Boats AS. Askøy utenfor Bergen er Norges Orust. Ingen annen øy i Norge har så mange båtprodusenter samlet på ett brett. Her finner vi blant annet Viksund, Viknes, NB og Dolvik, foruten far og sønn bedriften Selby Boats. Selby Boats AS er kansje den minst kjente bedriften blandt de nevte, med deres kvalitetscruisere er helt på høyde med Askøys beste. Dessuten har de produsert båter siden 1977, noe bare pionerbedriften Viksund kan overgå.

Lagt til: 03-Nov-2003 Treff: 311

Gi karakter til dette webstedet

 

For tiden bruker vi litt tid på å utvikle en ny båt bygget på samme skrog somm 880'en. Men noe bredere og lengre.

Her planlegges forskjellige løsninger med innredning, skrog og overbygg. Det gøye her er å få være med som "båtmann" med mine inntrykk av hvordan en båt bør bli, men ikke minst at her er folk med mange års erfarning fra utvikling/båtbygging.

Ingeniør G. Iversen som har utviklet Selby, mann med ca 40 års erfaring innen båtbruk/båtbygging er min leremester. Å tusle rundt her på min fritid og yte litt er bare helt topp og gir meg energi til andre oppgaver i hjemmet. Rart eller ???

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei, kjekk båt du har fått deg.

 

Har vært på båtmesse ved Hillevågsvannet i Stavanger i dag.

Ble selvsagt til at vi så litt på hvilken båt som fristet dersom vi skulle velge å bytte om et år eller to.

Båtene som ble studert var DC på 27-30 fot. Saeco 950, Nor Star 290, Sea Ray 275, Agder 880, Bavaria 27 & 30 sport, Joda 290 m.m ble vurdert men det var vell bare en båt som kvalitetsmessig og plass messig imponerte og det var Selby 880. Denne har herved rykket opp som favoritt som neste båt :yesnod:

 

Hvordan opplever du egenskapene i båten, den har noe begrenset v-bunn og slår vell litt i motsjø?

Opplever du noe planingsterskel på den?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Synes Joda 290 har mange fornuftige løsninger.

 

Ja enig i det, Joda 290 var kjekk den men ikke så romslig som Selby'en var.

Selby hadde et bra toalett, meget flott pentry og en salong som faktisk innbydde til sitte inne i kabinen.

 

Den som imponerte minst var Bavaria 30 sport :nonod: uteplassen var dominert av noen store upraktiske sofagrupper og finish'en da :cryin:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Ja enig i det, Joda 290 var kjekk den men ikke så romslig som Selby'en var.

Selby hadde et bra toalett, meget flott pentry og en salong som faktisk innbydde til sitte inne i kabinen.

 

Den som imponerte minst var Bavaria 30 sport :nonod: uteplassen var dominert av noen store upraktiske sofagrupper og finish'en da :cryin:

dårlig finish på bavariaen!!??

syns tvert om at denne ser meget bra ut,hvertfall sammenlignet med selbyen,for ikke å snakke om linjene da!

estetisk sett er bavariaen en fryd for øyet i forhold til selbyen!

kvalitetsmessig er jeg litt mer usikker..

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post

Selve linjene i Selby'en kan jeg være enig i at er litt "konservative" men vil heller ikke her si at Bavaria har truffet helt.

Men det var mange detaljer på Bavaria som ikke falt i smak. Og smaken er som kjent som baken og den er jo delt.

 

Når det gelder finish så var det på Bavaria mye knask en kunne henge seg opp i. Bare en liten detalj som fuging av skjøter inne i kabinen. Det så ut som en alkoholisert tysker med fylleangst hadde gått amokk med sikafelx der inne.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Hei, kjekk båt du har fått deg.

 

Har vært på båtmesse ved Hillevågsvannet i Stavanger i dag.

Ble selvsagt til at vi så litt på hvilken båt som fristet dersom vi skulle velge å bytte om et år eller to.

Båtene som ble studert var DC på 27-30 fot. Saeco 950, Nor Star 290, Sea Ray 275, Agder 880, Bavaria 27 & 30 sport, Joda 290 m.m ble vurdert men det var vell bare en båt som kvalitetsmessig og plass messig imponerte og det var Selby 880. Denne har herved rykket opp som favoritt som neste båt :yesnod:

 

Hvordan opplever du egenskapene i båten, den har noe begrenset v-bunn og slår vell litt i motsjø?

Opplever du noe planingsterskel på den?

 

 

Så også båten på messen. Flott båt. Var et godt tilbud på jubileumsmodell/utstillingsbåt med 2x d3-160 (38knop).

 

Synes Joda 290 har mange fornuftige løsninger.

 

 

Ja enig i det, Joda 290 var kjekk den men ikke så romslig som Selby'en var.

Selby hadde et bra toalett, meget flott pentry og en salong som faktisk innbydde til sitte inne i kabinen.

 

Den som imponerte minst var Bavaria 30 sport :nonod: uteplassen var dominert av noen store upraktiske sofagrupper og finish'en da :cryin:

 

 

dårlig finish på bavariaen!!??

syns tvert om at denne ser meget bra ut,hvertfall sammenlignet med selbyen,for ikke å snakke om linjene da!

estetisk sett er bavariaen en fryd for øyet i forhold til selbyen!

kvalitetsmessig er jeg litt mer usikker..

 

 

Selve linjene i Selby'en kan jeg være enig i at er litt "konservative" men vil heller ikke her si at Bavaria har truffet helt.

Men det var mange detaljer på Bavaria som ikke falt i smak. Og smaken er som kjent som baken og den er jo delt.

 

Når det gelder finish så var det på Bavaria mye knask en kunne henge seg opp i. Bare en liten detalj som fuging av skjøter inne i kabinen. Det så ut som en alkoholisert tysker med fylleangst hadde gått amokk med sikafelx der inne.

Til dere alle.. Vi valgte Selby av flere grunner..

Vi har alltid likt denne båten og spesielt den store cabinen nede som vi ser som et must for å kunne hygge oss ombord. Ikke sitte på utstilling oppe..

Når det gjelder sjøegenskapene har jeg ikke noen erfaring med helplaner og aggregat, men er posetivt overrasket i forhold til våres gamle FjordCruiser som var en klassiker av halvplaner som var en drøm i sjøen.

Selvfølgelig slår det noe i motsjø, men det bestemmes av hvor "hardt" du vil kjøre båten. Etter den lille tiden vi har hatt båten har vi erfart at en fart på rundt 24 - 27 knop går bra under de fleste forhold, ved flatt hav er det bare å dra på, jo fortere jo bedre, og man føler de gode egenskapene til skroget kommer til sin rett.

 

En posetiv ting er også at det er et lettdrevet skrog med god drifstofføkonomi.

 

Men du kan også rusle rundt i 6 - 7 knop eller 14 - 16 uten problemer.

 

Uten å ha bygget båter før (bortsett fra noen selvbygger prosjekter jeg har deltatt i) syntes jeg at kvaliteten og kunnskapen om denne båten er av de bedre når det gjelder styrke i alle ledd og ikke minst i selve skroget.

 

Når det gjelder kvaliten mener jeg denne er på topp, her er over 40 år's erfaring med bygging av båt OG bruk av båt. Det er ikke lagt vekt på luksus, men bruksegenskaper.

Konservative linjer.. Kansje men ikke gammeldags men heller ikke hypermoderne (romskip) som ikke tiltaler meg. Selby har satt fokus på det funksjonelle og utnyttelse av båten.

 

Jeg er i en situasjon der jeg har mulighet til å være en del med hos Selby, vi holder for tiden på med å utvikle en ny båt som vi har store forventninger til. Dette gjelder sjøegenskaper, plassutnyttelese, plassere mange år's erfaring i en båt som er til for å brukes og en kan ha glede av. Skroget er allerede "grovformet" mens innrednig og overbygg har et mere preg av å være på tegnebordet selv om det er en del ideer om flere løsninger som jeg ikke kjenner til ennu.

Men for dere som ønsker en Selby, velg dagens 880 og du vil bli posetivt overrasket. Og lær denne å kjenne, gled deg over kvaliteten i båten og drøm om den nye vi utvikler.

 

Ved valg av Selby får du MYE for pengene....

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Av gamle 27'foteren er det laget mellom 2 - 300 stykker. 880'en tror jeg det er mellom 60 - 70 stykker, men sistnevnte har en kortere historie en første modell. Tror det tilsier et snitt på 7 båter i året for 880'en

 

Masseproduksjon er det nok ikke, men godt håndtverk er det.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...