Jump to content

tv 220V/12V?

eysteind

Recommended Posts

Går med planer om å instalere tv om bord. Lurer derfor på kor mykje strøm ein 220V tv med inverter trekker og kor mykje strøm en 12V tv trekker.

Et 12V tv koster omtrent 1000kroner meir enn et 220V tv. En inverter på 300W koster omtrent 1000 kroner men kan da også bruker til pc`en og andre ting.

Har noen synspunkter?

Først - har du lest igjennom det som finnes i kategorioversikten under kategoriene PC og TV? Det står etter hvert ganske mye om emnet der.

Hvor mye strøm det enkelt apparatet trekker, varierer og må nesten sjekkes ut i hvert enkelt tilfelle. Jeg driver jo og suller med det samme og har satset på bærbar PC m/tilbehør for å se TV. Jeg forsket en god del på TV'er og, mener å huske at den mest effektsnåle TV'n var en Grundig Davio eller noe slik (Type står i en av trådene i kategorioversikten) som dro 34-36W. Hvis du går ut fra 36W, vil dette si 3A. I tillegg får du det som inverteren suger til seg. Satser du på bærbar PC, kommer du unna med mindre forbruk. De bærbare er jo bygget for å være strømsnåle. F.eks. den jeg fikk tak i drar maks. 2,4A. En USB TV tuner får du tak i for en billig penge - og vips har du TV. I tillegg får du mulighet til å bruke den som kartplotter. Har du ikke bærbar, får du tak i det rimelig på www.hardware.no eller www.qxl.no. Sats på en som er litt under det som er opplest og vedtatt er minimum til annet bruk - dvs inntil 300MHz, så er det enkelt å få tak i en rimelig. Da bør det ikke være vanskelig å finne en til maks. 2000,-, hvis du tar tiden til hjelp. Sikter du høyere i ytelse, er det vanskelig å få tak i en til en bra pris. Brukte bærbar er overpriset til de grader. Likevel er dette mer enn nok til å dra rundt en USB tuner og et kartplotter program. Jeg driver ennå og samler duppeditter til opplegget mitt, men når alt er klart - sannsynligvis like over nyttår, tenkte jeg å poste et utfyllende innlegg med erfaringer og valg av hardware.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...