Jump to content

Hvorfor skrur Lorenz kartplotter seg av etter kort tid ?

TommyJ00

Recommended Posts

Jeg har en Lorenz Starlight Plus plotter med C-Map NT+ karter og pc skjerm.

I fjor høst begynte den plutselig å slå seg av etter kort tid i drift. Trodde dette hadde noe med det elektriske opplegget å gjøre i båten som gjorde at spenningen var ustabil opp til plotteren.

Har nå lagt om alt elektrisk ombord og spenningen er helt stabil og fin dit, men plotteren slår seg fortsatt av etter ca 10-20 sekunder.

starlight_plus.jpg

Har noen en formening om hva dette kan skyldes?

Redigert av Kristiane (see edit history)

Jeg hadde dette problemet når jeg hadde et Garmin instrument det hadde innebygd beskyttelse mot overspenning noe jeg ikke tenkte på :nonod:

så jeg slo den på flere ganger så også at det kom en advarsel på skjermen ang.spenning men da var det for sent den røk pga ødelagt laderegulator :headbang:

Har du målt spenningen både på tomgang og med høyt turtall? er laderegulatoren ødelagt vil dynamoen gi alt for mye strøm på høyt turtall.

Orginalsoftware/firmware for Lorenz plottere har tidligere vært overfølsomme for spenningsvariasjoner. Hvis dette er problemet kan du få oppdatert software/firmware fra f.eks. Seatronic som du enkelt kan laste inn i plotteren.

Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic

Har du forsøkt å restarte Lorenz plotteren din.

Det er et par år siden jeg hadde en slik selv og husker ikke prosedyren - men måtte utføre det et par ganger.

Mener at prosedyren for restart er omtalt i appendix i manualen.

Ellers vil en telefon til Seatronic i Moss gi deg alle de svar du trenger. Ketil kjenner denne plotteren godt.

Det er forøvrig denne plotteren C-map benytter når de tester ut sine brikker.

En topp plotter.

Motoren må jo gå vist du skal måle spenningen! mål både på lavt og høyt turtall.

Nei det må den ikke. Man måler da hvile spenningen fra batterier opp til plotteren.

Hadde den fungert på stabil hvile spenning hadde jeg feilsøkt mer med motoren i gang for å se variasjonene.

Ellers vil en telefon til Seatronic i Moss gi deg alle de svar du trenger.

Har vært i kontakt med meget imøtekommende personer på Seatronic i går.

Skulle ta med plotteren inn så skulle de oppdatere programvare på den.

mvh

Tommy J.

• 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...