TommyJ00 Startet 23.April.2007 Link til dette innlegget Startet 23.April.2007 (redigert) Jeg har en Lorenz Starlight Plus plotter med C-Map NT+ karter og pc skjerm. I fjor høst begynte den plutselig å slå seg av etter kort tid i drift. Trodde dette hadde noe med det elektriske opplegget å gjøre i båten som gjorde at spenningen var ustabil opp til plotteren. Har nå lagt om alt elektrisk ombord og spenningen er helt stabil og fin dit, men plotteren slår seg fortsatt av etter ca 10-20 sekunder. Har noen en formening om hva dette kan skyldes? Redigert 23.April.2007 av Kristiane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 Jeg hadde dette problemet når jeg hadde et Garmin instrument det hadde innebygd beskyttelse mot overspenning noe jeg ikke tenkte på så jeg slo den på flere ganger så også at det kom en advarsel på skjermen ang.spenning men da var det for sent den røk pga ødelagt laderegulator Har du målt spenningen både på tomgang og med høyt turtall? er laderegulatoren ødelagt vil dynamoen gi alt for mye strøm på høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 23.April.2007 Link til dette innlegget Svart 23.April.2007 Det kan være at du har/hatt kondens inne i boksen, som igjen kan føre til irr på kontaktflatene på printkortet. La oss si du har det på av/på knappen. Da kan denne teoretisk lede nok til at den slår seg av. Har du mulgihet til å sjekke for kondens og gjerne tørke/rengjøre kontaktflater kan det gjøre susen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Miles Ahead Svart 24.April.2007 Link til dette innlegget Svart 24.April.2007 Orginalsoftware/firmware for Lorenz plottere har tidligere vært overfølsomme for spenningsvariasjoner. Hvis dette er problemet kan du få oppdatert software/firmware fra f.eks. Seatronic som du enkelt kan laste inn i plotteren. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
TommyJ00 Svart 25.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 Spenningen har vært stabil 12,7 under test nå i år, motoren var ikke i gang. Får stikke innom Seatronic og få sendt den inn til sjekk. Takk for svar. mvh Tommy.. Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 Motoren må jo gå vist du skal måle spenningen! mål både på lavt og høyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 Har du forsøkt å restarte Lorenz plotteren din. Det er et par år siden jeg hadde en slik selv og husker ikke prosedyren - men måtte utføre det et par ganger. Mener at prosedyren for restart er omtalt i appendix i manualen. Ellers vil en telefon til Seatronic i Moss gi deg alle de svar du trenger. Ketil kjenner denne plotteren godt. Det er forøvrig denne plotteren C-map benytter når de tester ut sine brikker. En topp plotter. Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Motoren må jo gå vist du skal måle spenningen! mål både på lavt og høyt turtall. Nei det må den ikke. Man måler da hvile spenningen fra batterier opp til plotteren. Hadde den fungert på stabil hvile spenning hadde jeg feilsøkt mer med motoren i gang for å se variasjonene. Ellers vil en telefon til Seatronic i Moss gi deg alle de svar du trenger. Har vært i kontakt med meget imøtekommende personer på Seatronic i går. Skulle ta med plotteren inn så skulle de oppdatere programvare på den. mvh Tommy J. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Har vært i kontakt med meget imøtekommende personer på Seatronic i går. Har samme gode erfaring med dem. Meget god service og akseptabelt prisnivå. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Dreamer Svart 29.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2020 Noen som vet om det den gang ble funnet feil på Lorenz Magnum "Black Box" kartplottere? Jeg har nå fått tilsvarende feil på min gamle plotter av samme type. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.