terje_p Startet 12.November.2002 Link til dette innlegget Startet 12.November.2002 Jeg holder på med et halvfabrikat :smash:delta 9700 og skal lage beddingen til motoren, en vp tamd 40. denne båten har kjøl og strak aksel. gearet er vinklet ned 8*. Motorfestene har forskhellig høyde foran og bak så beddingen må være høyere bak. så til problemet, hvordan beregne hvordan beddingen skal plasseres i motorrummet ? Akslingen er ikke montert, men bør kansje monteres først? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.November.2002 Link til dette innlegget Svart 14.November.2002 Det finnes ramme-jigger som båtprodusentene bruker til denne jobben. Mulig at du kan få låne en slik. Alternativet er å sette motoren på plass midlertidig. Når du da monterer akslingen gir det seg selv hvordan motoren må stå. Så tar man nøyaktige mål før motoren heises ut og fundamentet støpes. Sitér dette innlegget Link to post
terje_p Svart 15.November.2002 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Ja jeg har vel kommet til det samme. kommer til å lage den i 2 omganger med en høyde hele vegen, montere aksel og hylserør, løfte inn motor og bygge opp under de bakerste festene. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 Mener å huske at det var en artikkel i PB om tilpassing/montering av ny motor for en tid tilbake. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Ingar Svart 15.November.2002 Link til dette innlegget Svart 15.November.2002 terje_p: Ja jeg har vel kommet til det samme. kommer til å lage den i 2 omganger med en høyde hele vegen, montere aksel og hylserør, løfte inn motor og bygge opp under de bakerste festene. Jeg ville anbefalt deg å ta hylsa til slutt. Sett først inn motoren og prøve-monter aksling/hylse. Ta nøyaktige mål for fundamentet før motoren heises ut. Så lager du fundamentet og setter motoren på plass igjen. Deretter monterer du hylse/aksling og foretar oppretting i henhold til spesifikasjonenen fra Volvo. Til slutt plastrer du fast hylsen. Normalt må man også justere enden av kjølen for å få stevnlageret til å ligge plant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.