Jump to content

Hydraulisk styring til seilbåt?


GeirKS

Recommended Posts

Hei,

er det noen som har erfaring med hydraulisk styring til seilbåt?

 

Jeg tenkte meg typen uten tilbakeslagsventiler, så vidt jeg har forstått skal man da ikke miste rorfølelsen.

 

Er det slipp i pumpa slik at man må ta nytt "tak" på rattet med jevne mellomrom ved f.eks. bidevind?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Har seilt noe motorseiler, type seilbåt med pølsebod, med hydraulisk styring. Ikke vellykket. Det ble alltid til at hydraulikken ble frakoblet og båten seilt med rorkulten.

Enten det er stempelpumpe eller annet mister du all feedback fra båten

Og nei, du kan ikke ha noe "midskipsmerke" på rattet. Det er glipp i systemet og du må alltid ratte.

Mekanisk styring er det eneste saliggjørende. Edson eller Whitlock.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med hydraulisk styring og jeg er ikke så veldig imponert.

Den er uansett hvor hardt press det er på roret ikke vanskelig å gi mer ror.

Slipp i pumpa, jeg er litt usikker men er det lekkasje tilbake du mener? Da er svaret ja, vannet prøver å rette opp roret hele tiden.

Du har ingen følelse med hvordan balansen er i båten.

Det er mye dyrene å kjøpe autopilot til denne styringen.

Jeg kan styre med rorkult selv med alt hydraulisk tilkoblet men må da ta tiden til hjelp.

Jeg har vurdert å montere ventiler for å nullstille hydraulikken slik at en autopilot fra rorkult kan benyttes.

Men jeg må også si at selv om vi har vært mye på vannet er det kun et år siden vi kjøpe seilbåt, fikk den på vannet i fjor til påske.

Link to post
Share on other sites

Slipp i pumpa, jeg er litt usikker men er det lekkasje tilbake du mener? Da er svaret ja, vannet prøver å rette opp roret hele tiden.

 

Du har ingen følelse med hvordan balansen er i båten.

 

Jeg har vurdert å montere ventiler for å nullstille hydraulikken slik at en autopilot fra rorkult kan benyttes.

Vet du om du har typen med tilbakeslagsventiler, eller uten?

 

Det er ganske raskt og enkelt å montere en "omløpsventil" for å koble ut den hydrauliske pumpa hvis du skal bruke rorkult.

 

http://www.webpg.info/sleipner3/index_main.php?id=127

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Ja, jo, MEN skal man ha rorfølelse så kan man ikke ha tilbakeslagsventiler.

 

(Spørsmålet er hvor god "feedback" man får da... Det er det jeg fortsatt lurer på).

 

Og - tilbakeslagsventiler er vel en forutsetning hvis man kobler inn en reversibel pumpe (autopilot for hydraulikk) eller flere styreposisjoner?

 

Eller har jeg misforstått?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ikke har tilbakeslagsventiler. Antar at det er derfor jeg kan bruke nødstyring.

Sitter tilbakeslagsventilene i pumpa eller er de løst montert.

De pleier å sitte bak på pumpa. Dreier rattet ditt når du bruker rorkulten?

 

Hva mener du med at du må ta tiden til hjelp?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Nei jeg rører ikke rattet det vrir seg selv når jeg bruker rorkulten.  

Det tar tid å flytte olje fra den ene til den andre siden og jeg vil ikke legge for stort press på rorkulten, den kan jo bli ødelagt.

Men i en eventuell nødsituasjon med fullt press vet jeg ikke hvor lang tid det ville tatt.

Link to post
Share on other sites

Men tenk deg godt om, det tar mye plass. Hvis du i dag har rorkult blir det stor forskjell. Står winchene dine slik til at du kan stå bak rattet og fremdeles betjene disse. Det kan ikke jeg.

Må stå foran pidestall når jeg seiler alene.

Det er litt trangt å passere rattet, må opp på en av benkene.

Men det er jo litt tøffere da og ser mer elegant ut enn pinnen da.

Link to post
Share on other sites

Det er for mye friksjon... Rustfri wire i "strømper".

 

GeirKS

Hej Geir !

 

jag har oxo mye friksjon, det er ett av mine vinterprosjekt, koppla loss bägge wirena

o se om friksjonen ligger i 'strömperna' eller i själva rodret med bussninger!

Du kansje redan gjort detta o konstaterat att det är strömperna?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det kan hjelpe å ta fra hverandre kablene å få de smørt opp i hele lengden, hvis mulig prøv å unngå skarpe knekker.

Se om det er andre veier å gå med kablene for å få så rette kabler som mulig.

På den forrige båten tok jeg ut innerwirer på styrewiren og fikk denne smurt, dette hjalp mye.

Link to post
Share on other sites

Friksjonen ligger i overføringen, roret har vært demontert i sommer og ny rorhylse samt teflon "foring" er montert.

 

Den gamle rorhylsen gikk i oppløsning pga. belastningen da det nederste rorbeslaget løsnet i vår. Denne burde nok vært koblet til en sinkanode. Det samme gjelder nok skroggjennomføringer som ikke er syrefaste eller av bronse. Plutselig hadde det vært kjekt med en elektrisk lensepumpe...

 

Ny rorhylse ble dreiet i JM7 bronse og støpt fast, samtidig som tre gjennomgående syrefaste bolter ble montert for det nederste rorbeslaget.

 

Før jeg investerer i noe nytt får jeg vel vel prøve å smøre opp styrekablene på nytt. Tråden om hydraulisk styring har ikke gjort meg veldig klok ang. rorfølelse.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hej GeirKS

 

Skall man dra ut wiren o fylla hele 'strömpen' med fett, så att de klarer sig 'livet ut'

eller bare fette in wiren, o dra in den på nytt ?

 

lagren i roderhylserna skall vel vare vannsmorte eller skall man 'fette' in dem oxo,

 

det hade ju vare härligt o kunna styre med bare en finger på ratten! men det

lär jag aldrig få till, för rodret er lagrat både uppe o nere o ingen roderyta ligger 'framför hjärtstocken' så att man får lit 'servoverkan' ! :wink:

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har hydraulisk styring på min seilbåt og er meget fornøyd.

 

Roret og rattet står i den posisjon som jeg setter det under seilase, jeg behøver ikke og holde i rattet under seilasen, bare justere kursen litt hvis avdriften blir for stor.

 

Hvilken posisjon roret står i leser jeg av på displayet til autopiloten. Den slår jeg alltid på når jeg drar på tur, selv om den ikke brukes til styring.

 

Så for min del vil jeg ikke ha vaier(mekanisk styring)

Link to post
Share on other sites

Har hydraulisk styring på min seilbåt og er meget fornøyd.

 

Roret og rattet står i den posisjon som jeg setter det under seilase, jeg behøver ikke og holde i rattet under seilasen, bare justere kursen litt hvis avdriften blir for stor........

Hej Seiler !

 

innebär det att du inte känner vannets press mot roderbladet oppe i ratten ?

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej GeirKS

 

Skall man dra ut wiren o fylla hele 'strömpen' med fett, så att de klarer sig 'livet ut'

eller bare fette in wiren, o dra in den på nytt ?

 

lagren i roderhylserna skall vel vare vannsmorte eller skall man 'fette' in dem oxo,

 

det hade ju vare härligt o kunna styre med bare en finger på ratten! men det

lär jag aldrig få till, för rodret er lagrat både uppe o nere o ingen roderyta ligger 'framför hjärtstocken' så att man får lit 'servoverkan' ! :confused:

Hei Gunga.

 

Hva som er best vet jeg ikke. Jeg tenkte å vaske bort gammelt fett fra både wire og strømpe, og deretter smøre godt med noe aldringsbestandig fett.

 

Rorhylsa mi har smørekopp og pakkboks, så den er i alle fall smurt med fett. Rorlageret nede var glidelager, bronse mot syrefast hjertestokk, der har jeg boret opp og satt i teflonforing. Det hjalp en del, men friksjonen er nå i styrekablene.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga.

 

Hva som er best vet jeg ikke. Jeg tenkte å vaske bort gammelt fett fra både wire og strømpe, og deretter smøre godt med noe aldringsbestandig fett.

 

Rorhylsa mi har smørekopp og pakkboks, så den er i alle fall smurt med fett. Rorlageret nede var glidelager, bronse mot syrefast hjertestokk, der har jeg boret opp og satt i teflonforing. Det hjalp en del, men friksjonen er nå i styrekablene.

 

GeirKS

Hej Geir!

 

Jag får börje med o koppla isär mitt så jeg kan se var den meste friksjonen er ?!

men jag har ingen smörekopp!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Man får ha min ignorans unnskyldt, men jeg har alltid trodd at roret er det viktigste instrument i båten. Rorvinkel og press gir good feedback på hvordan båten min har det. Særlig i mye vind vil uteblivelse av økt rorpress i ei byge fortelle meg at nå er jeg på ville veier og at det er rett før jeg går på trynet. Et hydraulisk system vil jo ikke fortelle noe som helst, dersom det ikke er et aktivt servosystem. Jeg tror jeg hadde følt meg usikker på lens med spinnaker med fullt hydraulisk follow-up system.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Din ignorans er unnskyldt, men er du sikker på at et hydraulisk system uten tilbakeslagsventiler "ikke vil fortelle noe som helst"?

 

F.eks. Seatronic mener at "jeg vil ikke miste særlig rorfølelse". (Jeg har jo ikke noe særlig å miste da, det er liksom det jeg prøver å gjøre noe med...)

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...