Jump to content

noen med erfaring av lavt turtallskjøring av perkins 50 hk


Superkul

Recommended Posts

det har vært diskutert mye om mitt propellvalg og nå er jeg kjempefornøyd med valget ,dvs:nå kjører vi på masjfart i 2200 omdr fra før med gammel propell lå vi på 3200, men noen mener at motoren soter og dette er ikke bra - har kjørt 3 langturer og det virker bra så langt - er det noen som har erfaring med lavt turtall på perkinsmotoren??

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem å kjøre en sugemotor som 4.108 på lavt turtall over tid.

Så lenge du oppnår anbefalt max turtall på full pes, som vel er 3600 RPM på denne motoren.

Naturlig marsjturtall er vel ca. 3200 RPM på denne motoren.

Har du derimot satt på så tung propell slik at du ikke oppnår anbefalt max turtall vil motoren bli slitt fort ned.

Hva er max turtall du oppnår idag ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Sånn rent generelt om turtall på båtmotorer:

 

1. Rusturtall er max turtall i frigear. På bla.a Perkins er dette oppgitt på typeskiltet på dieselpumpa.

2. Max turtall under full belastning er typisk 3-500 omdr lavere enn rusturtall og er avhengig av bl.a

propell.

3. Marsjturtall er gjerne fra noen hundre omdr lavere enn(2) og nedover.

Link to post
Share on other sites

Kan komme trekkende med min gamle 4.99 igjen, "moren" til 4.108 :smiley:

 

Motor var på 40hk ved 3600rpm, max. kontinuerlig 33 hk ved 3000 rpm.

Denne gikk i alle år med for stor proell, fikk max ut ca. 2600 rpm. Marsjfart var ved 2000 - 2200 rpm.

Denne proellen ble beholdt etter råd fra Universal Diesel. Anbefaling var å legge seg 100 rpm under det max-turtall motoren greide der og da.

 

Fungerte greit i 45 år med 30 - 50 timer i året!

 

En telefon til Universal Diesel vil garantert gi svar.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

da begynner jeg å få ro i magen,jeg mener også at et lavere turtall er bedre på både støy - vibrasjoner og t.o.m motoren lever lengre?, trailere osv går jo på lavt turtall hele tiden og henter kreftene i bunnen/dreimomentet, ble litt engstelig i.o.m noen mente det var helt på jordet og at motoren gikk åt h....

Link to post
Share on other sites

lavere turtall er bedre på både støy - vibrasjoner og t.o.m motoren lever lengre?, trailere osv går jo på lavt turtall hele tiden og henter kreftene i bunnen/dreimomentet, ble litt engstelig i.o.m noen mente det var helt på jordet og at motoren gikk åt h....

Hva er lavt, og hva er høyt turtall? Hva er det beste turtallet?

En trailermotor som har et max turtall på litt over 2000 omdr/min. kalles for lavt når man sammenligner med en liten båtmotor. Og veldig lavt når man sammenligner med et moderne bilmotor. Til sjøs er en hjelpemotor som går 1400 omdr en hurtiggående motor for man sammenligner med en hovedmotor som kanskje går med 100 omdr.

Jeg tror det optimale turtallet er det som motorfabrikanten har konstruert sin motor for. Da får man den beste forbrenningen og den rette motortemperatur. Og sikkert også lengst levetid og minst soting og koksdannelse.

Link to post
Share on other sites

ja det er jo derfor jeg spør, alle motorer har forskjellige turtall de jobber best på og derfor spurte jeg om noen hadde erfaring på perkins 50 hk 4-108 motoren, jeg innbilte meg som sagt at det er helt greit med et turtall på 2200 masjfart men noen mente dette var for tungt da maxturtallet bare går til 3000! det har vært like mange forskjellige meninger om hva som er maxturtall på denne motoren også! etter han over har kjørt "moren" i så mange år uten trøbbel satser jeg på at det går greit med denna også??!!

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser instruksjonsboken står der følgende: Maks turtall 3600. Anbefalt crusingturtall konstant 3000. Kortvarig maks turtall for planende båter 4000 omdr. i maks 15 min. Min erfaring er at 2800-3000 omdr. er passe for denne motoren,da med et moderat støynivå. I min båt er maks turtall 3400.

Link to post
Share on other sites

igjen...1978modell 4108M hatt den i 5 år med marsj på 24-26 maks på 2950, itte noe røyk, itte noe soting, motor maler fint...

 

Denne hadde og fritt turtall maks 3600 ubelastet, ideelt skulle den hatt 3250 som maks med propell innkoblet...

 

Eneste grunnen jeg skfitet var at jeg ville få brukt halvplaner skroget i min båt..motor ble solgt og lever videre i en fin 28 fots snekke håper at han gjør det samme som meg for da varer denne motoren LENGE..

Link to post
Share on other sites

detta hørtes jo mere normalt ut spør du meg....... kan ikke skjønne at noen mener at den skulle gjøre 3600 med propell innkoblet, for meg høres det helt villt ut , før med gamlepropellen 19x12 så bråket det noe helt forferdelig når vi lå på 3000-3200 masj! med 2200 er det helt nytt liv og jeg håper som sagt motoren trives med dette også!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

jeg har en Perkins 4-108 i en Nidelv 24. Den har marsjfart 8,5 kn på 2.400 omdr. Normalt kjører jeg på 2.100 omdr. og da med en fart på 7,5 kn. Maks turtall jeg får på maskinen er 2.800 omdr. Det har ikke vært noe problem med motoren de 3 årene jeg har hatt båten.

Den har alltid hatt blå røyk ved oppstart og på tomgang. Ser at den får for mye diesel ( film på vannskorpen). Det er mest irritasjon for motoren går som ei klokke.

 

Noen erfaringer med dette når jeg først er i gang?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
detta hørtes jo mere normalt ut spør du meg....... kan ikke skjønne at noen mener at den skulle gjøre 3600 med propell innkoblet, for meg høres det helt villt ut , før med gamlepropellen 19x12 så bråket det noe helt forferdelig når vi lå på 3000-3200 masj! med 2200 er det helt nytt liv og jeg håper som sagt motoren trives med dette også!

Jeg er litt nyskjerrig på dette da min gjør drøye 3900 omdr og 10,5 knop.

Jeg har en propell som er 17" i diameter, vridningen kjenner jeg ikke.

Ser at du hadde propell på 19"x12", men hva har du nå?

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Jeg testet min gamle perkins 4108 i går og oppnådde maks turtall på 3450 i en Scand Classic 25, toppfart 8/8.5 knop.  Men da var det mye støy og en del vibrasjoner i skroget. Jeg foretrekker å kjøre på 2400. Da jobber motoren helt uanstrengt og man kan føre en vanlig samtale mellom fører og passasjer. Farten ligger litt i underkant av 7 knop.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig å tenke over hva slags skrog. Men hvis vi snakkker fullt displacement skrog, er det jo relativt liten motstand helt til du nærmer deg skrogfarten og båten må "ut av vannet" fordi den klatrer oppoverbakke på sin egen baugbølge. Det optimale vil da være å dimensjonere motor/propell systemet til å arbeide uten å slite ut motoren med overbelastning, helt opp mot skrogfarten.

 

Men dette er vel i første omgang en ressurs-betraktning. Båtprodusenter vil normalt finne ut hvor sterk motor man trenger som minimum, for å dra farkosten opp i skrogfart (og kanksje en liten reserve). I min Saga 24 er det nok med 20 hester for å oppnå dette. Større motor er i praksis litt sløseri, da skroget avgjør farten. Da jeg satte inn en 36 hesters motor i Sagaen, grov den seg ned bak fordi propellen gikk fort rundt på grunn av den ekstra kraften.

 

Stigningen var altså for liten til å gi den sterkere motoren fornuftig motstand. Litt som å gi gass på glatt føre, da gir du for mye kraft til drivhjelene og det slurer.På en båt blir det miksmaster, og hekken graver seg ned i stedet for å flytte seg forover.

 

Så jeg satte inn en propell med litt større stigning. La på ett trinn ekstra på diameteren også. Da ville jeg få fin deplasement fart på lavere turtall, med et kraftbehov som motoren var dimensjonert for, jeg  kikket på kraftkurven og beregnet 2800 omdreininger som ønsket turtall/skrogfart/ytelse, med å ta ut ca 30 hester, hvis jeg husker riktig. Resten var da tenkt som reservekrefter hvis jeg ga på mere. Det funket bra. Jeg fikk litt for lavt idealturtall på maks, 3500 mot 3600 som skulle vært perfekt. Men en mye mer stillegående motorsumming og jeg har ingen bekymringer for at motoren skal sote eller noe sånt, ingen tvil om at motoren trives henimot 3000 der skrogfartens øvre grense gjør seg gradvis mer gjeldende. -Så jeg tror ikke det er så lurt å presse en motor på topp turtall over lang tid, hvis man har "tung" propell. Da skal den i hvertfall være god og varm før vi drar på og går i "oppoverbakke" på maks turtall. Men litt under skrogfarten, burde det ikke være no stort problem med overbelastning av motoren. Tror jeg. Sot blir man lett kvitt med å dra opp turtallet litt uten belastning, men jeg ser ikke helt at det skulle være noe veldig stort problem.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...