Superkul Startet 24.April.2007 Del på Facebook Startet 24.April.2007 det har vært diskutert mye om mitt propellvalg og nå er jeg kjempefornøyd med valget ,dvs:nå kjører vi på masjfart i 2200 omdr fra før med gammel propell lå vi på 3200, men noen mener at motoren soter og dette er ikke bra - har kjørt 3 langturer og det virker bra så langt - er det noen som har erfaring med lavt turtall på perkinsmotoren?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Ikke noe problem å kjøre en sugemotor som 4.108 på lavt turtall over tid. Så lenge du oppnår anbefalt max turtall på full pes, som vel er 3600 RPM på denne motoren. Naturlig marsjturtall er vel ca. 3200 RPM på denne motoren. Har du derimot satt på så tung propell slik at du ikke oppnår anbefalt max turtall vil motoren bli slitt fort ned. Hva er max turtall du oppnår idag ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GURIMALLA Svart 24.April.2007 Del på Facebook Svart 24.April.2007 Min erfaring er at motoren maler best på 2600-2800 o/min, det blir bare mere støy og hekken graver seg bare unødvenig ned uten å oppnå særlig mere fart hvis du kjører hardere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 jeg får bare 3000 på full fres så den er nok litt i overkant men det er så mye mere behageligere å kjøre på 2200 istedet for 3200 i masjfart men det er vel ikke så motoren blir utslitt på kort tid vil jeg tro?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
joshua Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 I min instruktionsbok för Perkins 4.108 står det att max varvtal är 3000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baisiken Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Sånn rent generelt om turtall på båtmotorer: 1. Rusturtall er max turtall i frigear. På bla.a Perkins er dette oppgitt på typeskiltet på dieselpumpa. 2. Max turtall under full belastning er typisk 3-500 omdr lavere enn rusturtall og er avhengig av bl.a propell. 3. Marsjturtall er gjerne fra noen hundre omdr lavere enn(2) og nedover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Kan komme trekkende med min gamle 4.99 igjen, "moren" til 4.108 Motor var på 40hk ved 3600rpm, max. kontinuerlig 33 hk ved 3000 rpm. Denne gikk i alle år med for stor proell, fikk max ut ca. 2600 rpm. Marsjfart var ved 2000 - 2200 rpm. Denne proellen ble beholdt etter råd fra Universal Diesel. Anbefaling var å legge seg 100 rpm under det max-turtall motoren greide der og da. Fungerte greit i 45 år med 30 - 50 timer i året! En telefon til Universal Diesel vil garantert gi svar. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 da begynner jeg å få ro i magen,jeg mener også at et lavere turtall er bedre på både støy - vibrasjoner og t.o.m motoren lever lengre?, trailere osv går jo på lavt turtall hele tiden og henter kreftene i bunnen/dreimomentet, ble litt engstelig i.o.m noen mente det var helt på jordet og at motoren gikk åt h.... Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Baisiken Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 lavere turtall er bedre på både støy - vibrasjoner og t.o.m motoren lever lengre?, trailere osv går jo på lavt turtall hele tiden og henter kreftene i bunnen/dreimomentet, ble litt engstelig i.o.m noen mente det var helt på jordet og at motoren gikk åt h.... Hva er lavt, og hva er høyt turtall? Hva er det beste turtallet? En trailermotor som har et max turtall på litt over 2000 omdr/min. kalles for lavt når man sammenligner med en liten båtmotor. Og veldig lavt når man sammenligner med et moderne bilmotor. Til sjøs er en hjelpemotor som går 1400 omdr en hurtiggående motor for man sammenligner med en hovedmotor som kanskje går med 100 omdr. Jeg tror det optimale turtallet er det som motorfabrikanten har konstruert sin motor for. Da får man den beste forbrenningen og den rette motortemperatur. Og sikkert også lengst levetid og minst soting og koksdannelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 ja det er jo derfor jeg spør, alle motorer har forskjellige turtall de jobber best på og derfor spurte jeg om noen hadde erfaring på perkins 50 hk 4-108 motoren, jeg innbilte meg som sagt at det er helt greit med et turtall på 2200 masjfart men noen mente dette var for tungt da maxturtallet bare går til 3000! det har vært like mange forskjellige meninger om hva som er maxturtall på denne motoren også! etter han over har kjørt "moren" i så mange år uten trøbbel satser jeg på at det går greit med denna også??!! Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
asso Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Hvis du leser instruksjonsboken står der følgende: Maks turtall 3600. Anbefalt crusingturtall konstant 3000. Kortvarig maks turtall for planende båter 4000 omdr. i maks 15 min. Min erfaring er at 2800-3000 omdr. er passe for denne motoren,da med et moderat støynivå. I min båt er maks turtall 3400. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 27.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2007 ja det er flere som har nevnt borti 4000 max evnt 15 min osv men det er jo helt på trynet høyt turtall - det bråket jo helt forferdelig på 3300, kan ikke være sunt.....??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sabeltann Svart 27.April.2007 Del på Facebook Svart 27.April.2007 igjen...1978modell 4108M hatt den i 5 år med marsj på 24-26 maks på 2950, itte noe røyk, itte noe soting, motor maler fint... Denne hadde og fritt turtall maks 3600 ubelastet, ideelt skulle den hatt 3250 som maks med propell innkoblet... Eneste grunnen jeg skfitet var at jeg ville få brukt halvplaner skroget i min båt..motor ble solgt og lever videre i en fin 28 fots snekke håper at han gjør det samme som meg for da varer denne motoren LENGE.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 29.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2007 detta hørtes jo mere normalt ut spør du meg....... kan ikke skjønne at noen mener at den skulle gjøre 3600 med propell innkoblet, for meg høres det helt villt ut , før med gamlepropellen 19x12 så bråket det noe helt forferdelig når vi lå på 3000-3200 masj! med 2200 er det helt nytt liv og jeg håper som sagt motoren trives med dette også! Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
finder Svart 8.Mai.2007 Del på Facebook Svart 8.Mai.2007 Hei, jeg har en Perkins 4-108 i en Nidelv 24. Den har marsjfart 8,5 kn på 2.400 omdr. Normalt kjører jeg på 2.100 omdr. og da med en fart på 7,5 kn. Maks turtall jeg får på maskinen er 2.800 omdr. Det har ikke vært noe problem med motoren de 3 årene jeg har hatt båten. Den har alltid hatt blå røyk ved oppstart og på tomgang. Ser at den får for mye diesel ( film på vannskorpen). Det er mest irritasjon for motoren går som ei klokke. Noen erfaringer med dette når jeg først er i gang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
joshua Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Hej igen Det verkar som om maxvarvtalet varierar. I min manual från Perkins på engelska står det att max varvtal är 3000 och då utvecklar den 48 hk. Kan förklaringen vara olika årsmodeller? Jag tror att min är från mitten av sjuttiotalet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 Jeg dette også handler om type propeller - dvs. stigning og størrelse. Min 108 ( fra 1986) kjører jeg vanligvis med marsfart fra 2200 til 2500. Jeg har ikke testet ut maks omdr., men den går lett over 3000. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Avmønstret4 Svart 30.Mai.2007 Del på Facebook Svart 30.Mai.2007 detta hørtes jo mere normalt ut spør du meg....... kan ikke skjønne at noen mener at den skulle gjøre 3600 med propell innkoblet, for meg høres det helt villt ut , før med gamlepropellen 19x12 så bråket det noe helt forferdelig når vi lå på 3000-3200 masj! med 2200 er det helt nytt liv og jeg håper som sagt motoren trives med dette også! Jeg er litt nyskjerrig på dette da min gjør drøye 3900 omdr og 10,5 knop. Jeg har en propell som er 17" i diameter, vridningen kjenner jeg ikke. Ser at du hadde propell på 19"x12", men hva har du nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 31.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2007 jeg satte på 19x18 og begynner å få ro i magen, alt virker som det skal uten noe trøbbel, turtallet fra 3200 til 2100 i masjfart er natt og dag! nå går det an å sitte å prat sammen og evnt få en tlf uten å måtte senke turtallet Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
noob Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Jeg testet min gamle perkins 4108 i går og oppnådde maks turtall på 3450 i en Scand Classic 25, toppfart 8/8.5 knop. Men da var det mye støy og en del vibrasjoner i skroget. Jeg foretrekker å kjøre på 2400. Da jobber motoren helt uanstrengt og man kan føre en vanlig samtale mellom fører og passasjer. Farten ligger litt i underkant av 7 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 (redigert) Det er viktig å tenke over hva slags skrog. Men hvis vi snakkker fullt displacement skrog, er det jo relativt liten motstand helt til du nærmer deg skrogfarten og båten må "ut av vannet" fordi den klatrer oppoverbakke på sin egen baugbølge. Det optimale vil da være å dimensjonere motor/propell systemet til å arbeide uten å slite ut motoren med overbelastning, helt opp mot skrogfarten. Men dette er vel i første omgang en ressurs-betraktning. Båtprodusenter vil normalt finne ut hvor sterk motor man trenger som minimum, for å dra farkosten opp i skrogfart (og kanksje en liten reserve). I min Saga 24 er det nok med 20 hester for å oppnå dette. Større motor er i praksis litt sløseri, da skroget avgjør farten. Da jeg satte inn en 36 hesters motor i Sagaen, grov den seg ned bak fordi propellen gikk fort rundt på grunn av den ekstra kraften. Stigningen var altså for liten til å gi den sterkere motoren fornuftig motstand. Litt som å gi gass på glatt føre, da gir du for mye kraft til drivhjelene og det slurer.På en båt blir det miksmaster, og hekken graver seg ned i stedet for å flytte seg forover. Så jeg satte inn en propell med litt større stigning. La på ett trinn ekstra på diameteren også. Da ville jeg få fin deplasement fart på lavere turtall, med et kraftbehov som motoren var dimensjonert for, jeg kikket på kraftkurven og beregnet 2800 omdreininger som ønsket turtall/skrogfart/ytelse, med å ta ut ca 30 hester, hvis jeg husker riktig. Resten var da tenkt som reservekrefter hvis jeg ga på mere. Det funket bra. Jeg fikk litt for lavt idealturtall på maks, 3500 mot 3600 som skulle vært perfekt. Men en mye mer stillegående motorsumming og jeg har ingen bekymringer for at motoren skal sote eller noe sånt, ingen tvil om at motoren trives henimot 3000 der skrogfartens øvre grense gjør seg gradvis mer gjeldende. -Så jeg tror ikke det er så lurt å presse en motor på topp turtall over lang tid, hvis man har "tung" propell. Da skal den i hvertfall være god og varm før vi drar på og går i "oppoverbakke" på maks turtall. Men litt under skrogfarten, burde det ikke være no stort problem med overbelastning av motoren. Tror jeg. Sot blir man lett kvitt med å dra opp turtallet litt uten belastning, men jeg ser ikke helt at det skulle være noe veldig stort problem. Redigert 19.August.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.