Jump to content

Spørsmål til vårpussen, plastbåt

PHK

Recommended Posts

Hei

Jeg er en relativt fersk båteier. Jeg har hatt båten i 2 år. Jeg har en snekke, en Sandvik 26 AC fra 1982.

Jeg hadde oppe båten sist vår og la på nytt bunnstoff.

Da jeg tok opp båten dette året ble jeg overasket over at det var så mye av grunningen som hadde flasset av. Det ser for meg ut til å være helt inn på plasten. Noe av forklaringen på at det var mer flassing i år enn i fjor var nok at det dette året ble benyttet en mye kraftigere høytrykk-spyler. Når jeg kjøpte båten fikk jeg greie på, av selgeren, at han hadde pusset ned bunnen, og lagt på ny grunning med antipest.....Jeg har en mistanke om at han ikke har gjort godt nok forarbeid (rengjøring etc).

Jeg bruker en stålsparkel til å fjerne det som er køst. Jeg kommer da helt ned på plasten. Det føles som å skrape litt tykk is av bilvinduet. Altså relativt enklet å få det vekk. Jeg har nå fjernet alt som jeg kan se er løst. Jeg kunne nok enkelt fjernet noe mer, men har nå fjernet det som er synlig løst. ca 15 timers arbeid.

Jeg er usikker på hvor godt det som sitter igjen "gjør jobben sin". Bør jeg skrape av alt (hufff), eller er det nok at jeg flkker i grunning i de områdene hvor jeg har skrapt inn til plasten, og deretter legger på nytt bunnstoff. Legger ved bilder slik at dere kan se hvordan det ser ut.

dscn1395.jpg

dscn1396.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn1397.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn1398.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn1399.jpg

Redigert av PHK (see edit history)

Takk for raskt svar. Jeg var kanskje litt uklar i formuleringen min, men det ligger altså primer / grunning på båten, men denne flasser av noe når jeg spyler båten med høgtrykks-spyler, så spørsmålet er om jeg kan flekke i de punktene hvor grunningen har sluppet, eller om jeg må skrape av alt. og legge på ny primer / grunning

Redigert av PHK (see edit history)

Det beste er jo selvfølgelig å ta alt nå som du er igang men det går utmerket og flekke også. Husk å ha på grunning på de stedene du har skrapt ned til gelcoaten. Ettersom du har en snekke så er jo ikke finishen på bunnen så veldig viktig og det er ikke en veldig morsom jobb heller så jeg hadde nok gitt meg når det ikke er noe løst igjen.

Et lite tips er å ikke bruke så kraftig trykk når du spyler av, tar du det rett etter opptaket så sitter ikke groa så hardt. Hold heller dysa litt lenger unna. Noen høytrykkspylere er altfor kraftige til båtskrog og tar mer en godt er....

Hei!

Er i samme situasjon som deg, PHK.

Holder på å ta vekk gammel "skit" og da flasser primer og bunnstoff av enkelte steder helt ned til gelcoat.

Har et lite spørsmål i tillegg her: Har vært litt uforsiktig med skrapa et par steder og laget hakk i gelcoat.

Holder det da med primer, eller bør jeg legge på ren epoxy/gelcoat her?

Har forresten en tokomponet epoxyprimer jeg har tenkt å bruke, men jeg vet ikke om dette holder til å dekke

hull i gelcoat.

(Hullene er ikke stor og dype)

Mvh Baatmannen

Redigert av Baatmannen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...