Jump to content

Tette lekkasje i gjennomføringen av roret Sandvik 26

PHK

Recommended Posts

Hei

Har en liten lekasje rundt gjennomføringen av roret. Jeg får inn noe vann når jeg går. Når jeg ligger i ro, kommer det ikke inn noe. Er det noen som har gjort jobben med å tette en slik lekasje. Jeg har en Sandvik 26 AV 1982 modell.

Legger ved bildet fra roret på hver side av gjennomføringen. Det er ingen pakkboks å se her.

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn1403.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn1402.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/7/7371/dscn1400.jpg

Det er sikkert en talgpakkning under den store mutteren som må pakkes inn igjen .... best gjort mens båten er på moder jord, men kan gjøres fort hvis man er modig på vannet, og hvis roret er sikkret fra undersiden .... vann vil komme inn men vil bli begrenset . Evt. til talgpakkning er O-Ring..... Kan ikke si sikkert, men ville tro at talg var mest sansynlig..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg har akkurat tettet en slik lekkasje da båten ble full av vann på jomfruturen i år, den har vert treg på styringen så hele rorhylsen har da dreid på seg slik at det har begynt å lekke i mellom rorhylse og skrog.

Jeg tok av roret og rorhylsen smurte opp på nytt og skrudde det i sammen på nytt med en hel tube sikafleks,

har du sjekket om vannet kommer inn mellom rorhylse\skrog eller kommer vannet inn igjennom rorhylsa? du har jo så kort rorhylse så det må vel være en pakning på den for at den skal være tett.

Redigert av Espen C (see edit history)

OK ... her er litt informasjon om hva jeg gjorde med en Apollo 32 med rorhyllser som lakk under gange. Hylsene så like ut som dine og var med talgpakkning, og jobben ble gjort mens båten lå i vannet.... ikke at anbefale, men fult mulig.

-Først så finner du ut hvilket tykkelse talgpakkning som er nødvendig (forskjellen mellom roraksling og indre diameter til mutter er en god indikasjon), og du kjøper da selvsagt denne.

-Legg pakkningen i sirkel rundt rorakslingen og kutt to-tre biter som går rundt akslingen slik at du er klar for å legge inn ny pakkning nåt alt tas av.

- Forsøk å finne en plass hvor du kan sikkre, og evt løfte opp hekken med vaier/løftestropp, slik at minst mulig av rorakslingen, og hylsen ligger under vannet.

- Sørg for å sikkre roret under med en stropp, slik at det ikke glir ut når du begynner å demontere, (ha en smidd treplugg klar i tilfellet dette skjer, slik at du kan stoppe lekkasjer fort og effektivt.

- Demonter styremakanisme. (Dette er mest sansynlig en arm, med klemmeinnsats, og mulig kile), og løft av armen.

- Skru ut den store mutteren og løft ut over roraksling (når du snur denne opp/ned, så vil du sansynligvis se en talgpakkning som ligger enten i et spor). Fjern denne og legg inn ny pakkning i minst to lag hvor de to overlapper hverandre(dvs at der hvor endene møtes for de to lagene ikke er på samme plassen).

Reverser prosessen for montering, men ikke trekk til for fult. La det sive litt vann inn slik at du kan trekke til litt etter litt intil vannintrenging stopper ved stille ligge. Deretter så trekker du til litt mer og tar en tur på fjorden... trekk til intil vannintak stopper under gange og du er der. Med to, eller fler lag pakkning kan du trekke til en kvart tørn hvert år som vil klemme til litt ekstra etter hvert som ting slites, men to - tre lag med pakkning bør ve vare in 4-5 år før prosessen må gjentakes (da helst på land...da alt blir meget lettere)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...