MT. Startet 25.April.2007 Link til dette innlegget Startet 25.April.2007 Kjørte et søk i forumet, men fant ingenting konkret... Derfor tar jeg like godt en ny tråd. I går var jeg på Wawe i Trondheim, og sa: "Til helga skal jeg skifte olje på Bravo 1-drev for første gang. Hva trenger jeg?" Jeg forlot butikken med ei pumpe klin lik den jeg har etter forrige båt (som hadde Cobra-drev), og 3 kanner olje. 820 kr fattigere. Selv om pumpa står for 240kr av dette, blir det like vel over 190kr pr kanne olje. Og hver kanne inneholder 0,92 l eller noe slikt... Over dobbelt så dyrt som rimelig, for å si det mildt. Og kannene er ikke merket med noen form for kvalitetsgradering, godkjenningsnorm eller viskositet, så det er lite å sammenligne etter om man skal shoppe rundt etter alternativer. Har noen erfaringer med andre oljetyper? Jeg kunne heller tenkt meg å kjøre på vanlig girolje og heller bytte to ganger i året. Man har bedre tilsyn med drevets helse og blod på den måten... Synspunkter? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
slettet Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 (redigert) kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt men en jeg har kontakt med - proff autorisert på høyeste plan...som driver service på merket og som jeg har en god kommunikasjon med langt utover leverandør/kundeforhold sier at han definitivt anbefaler originaloljen på disse drevene. han antydet at mange har forsøkt regulær motorolje ala mange VP drev men anbefalte det absolutt ikke. spurte ikke noe nærmere om det da men antok at han hadde sett slittasje alt havarier som følge av det. anywayhow.... et verksted midt i dette smørøyet selger Quaker State olje til de samme motorer (i tillegg til originaloljen) og den pleide i allefall å være umiskjennelig grønn.. - lik Merc sin "original"...... min egen erfaring med relativt betydlig varmgang under normal drift - forøvrig et kjent fenomen - gjør at jeg bruker originaloljen enn så lenge - gjerne med litt QMI i slik at temperaturen daler 30-40 grader og lydene forschwinder.... sikker på at annen anerkjent olje kan brukes. har et bestemt inntrykk at det er en vanlig giroljetype som er originalen. varmeutviklingen/problemet tilsier vel også at det er en girolje selv om man skulle trodd at kjølingen av drevet burde være got nok. Redigert 25.April.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 (redigert) fant disse: ser ut til at mine antagelser med hensyn til viskositet er riktig: http://www.marineparts.ie/index.php?categoryID=242 http://www.marineparts.ie/index.php?productID=1157 High-Viscosity 80w/90 Lower Unit Gear Lube Ideal for modern outboard and stern drive lower units. Meets or exceeds API-MT-1 and GL-5 ratings. Will not void manufacturers’ warranties. Redigert 25.April.2007 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 Hei Jeg var og kjøpte olje og ba om orginal Quicksilver gearolje men de hadde kuttet ut å selge dette, de hadde gått over til en gearolje fra Sierra og mente det var garantert like bra. fikk den for 100,- flaska(Quart). Pumpa kjøper man billig fra www.boatfix.com varenummer lub 55005 -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Hydrox Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 Det går kansje an å sende en mail til Mobil Oil, Shell eller Castrol å spørre om de har noe olje som har tilsvarende egenskaper som oljene til Mercruiser. Denne oljen er umulig så spesiell som forhandlerene vil ha den til å være... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.