Jump to content

ALTFOR LITE diesel forbruk på min Volvo MD120A - hvorfor?

kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

Skøyten min har en gammel MD120A VP som er uten turbo og 175hk ved 1800o. Jeg pleier å kjøre rundt 1450-1500o (aldri over) og har målt drivstoffsforbruket til å være rundt 14-16l i timen ved dette.

Hvordan er dette egentlig mulig? I følge hånd-boken skal 1400-1500o gi c. 130-150hk, og det ta c. 200g diesel for å produsere 1hk i timen, slik at jeg burde sett et forbruk på nærmere 25l i timen. Tankene mine og målingene mine er nøyaktig.

Enkelt og greit - HVORDAN ER DETTE MULIG? :confused::confused::confused:

Kan det være at turtelleren min som vise omdreiningen er dårlig og jeg kjøre egentlig på 1000o når jeg tror at jeg kjøre 1500o? Det hadde jo forklart dette, men samtidig går båten bra på denne omdreningen, og ellers har jeg egentlig ikke mistanke om det er noe i veien med selv måleinstrumenttet.

Andre forklaringer?

Kevin

Hei Kvitstein!

Bra du er fornøyd med forbruket ditt, ikke alle som er det med dagens priser!! :yesnod:

Tror du lurer deg selv litt hvis du kun måler gjennomsnittforbruket i hht. timemåler.

Det går mange timer med til fisking hvor motoren bare går på tomgang og kanskje også er stanset , hva vet jeg!

Skal du få riktig bilde må du måle forbruket ved konstant 14-1500 omdr. uten at all tomgangskjøringen blir med i bildet!!

:sailing:

Hvordan er dette egentlig mulig? I følge hånd-boken skal 1400-1500o gi c. 130-150hk, og det ta c. 200g diesel for å produsere 1hk i timen, slik at jeg burde sett et forbruk på nærmere 25l i timen. Tankene mine og målingene mine er nøyaktig.

Jeg ville si at det tar ca. 200g diesel for å produsere 1 KW i timen - altså 200g for å produsere 1,36 hk i timen.

Et slikt forbruk er helt normalt for en slik båt når du lar båten gå på en passelig fart for skroget. Regner med du legger deg på en "passe" fart der du ikke lager alt for mye bølger? På full belastning burde du bruke rundt 35 liter i timen men husk på at forbruket er avhengig av den effekten du reelt bruker og ikke turtallet (halvt turtall er IKKE identisk med halvt forbruk).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Årsaken er nok at du ikke tar ut mere effekt av motoren enn den maten du gir den... Har den et spesifikt forbruk på rundt 180-200 g/hk time eller 200-220 g/kWh så tar du nok ikke ut mere enn hva du gjør.

Dette er nok fordi den propellen du har en slik propellakselkurve som medfører at den tar ut den effekt ved dette turtall.. Prpellakselkurven er en funksjon av mange parametere og skorget inngår som en del her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Interressant denne her.

Sånn teoretisk så vil motorprodusentenes grafer vise MAKSIMAL effekt i turtallsområdet. Dette skulle vel bety full gass og så mye motstand på akslingen at den ikke klarer å øke turtallet. Så måler man effekten (=den maksimale) en får ut på det aktuelle turtallet. De fleste av oss kjører lite i oppoverbakke med båtene våre :-) slik at vi sjelden eller aldri har så mye belastning at vi midt i turtallsområdet holder konstant turtall ved fullt gasspådrag. Som Sydvesten har kommentert så betyr det at du på dine behagelige 1500 rpm neppe er i nærheten av å ta ut maksimal effekt.

Aero.

Kan du ha færre hester enn du tror. P.g.a. alder, slitasje, feil etc. Dersom du ikke har målt vet du vel ikke hvor mange det er nå i akkurat din motor, selv om den ny er oppgitt til å levere 175. Er det forresten SAE? DIN? målt på svinghjul, målt på aksel etc.

Hei Kvitstein,

når motoren din slurper i seg 15-16 liter i timen så gir den fra seg ca 60-70 HK. Mer kraft enn det trenges heller ikke for å dra den båten opp i 7-8 knop. Om dette skjer med lav omdreining og "tunge" vinger, eller om det skjer med høyere omdreining og "lette" vinger, det gjør neppe noen stor forskjell.

Men hvis du forsøker å gi maks omdreining, og samtidig så tunge vinger som motoren klarer å dra - da skal du få se at forbruket øker :wink:

Skal jeg anslå noe så vil du doble forbruket og få 1 knop ekstra fart - og mye mer støy og vibrasjon ombord . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei,

Takker for gode svar.

Jeg Kjøper tankegangen at motoren er ikke belastet noe særlig på 1500o med min propell/skrog og det er grunnen til at den bruke lite drivstoff for å opprettholde det turtallet. Det som stå i håndboken er då max forbruket/hk for det turtallet under full belastning.

Det har egentlig aldri falt med inn, men det er jo helt logisk når man sammenlikner med en bil oppoverbakken for det samme turtallet kontra på flat jord med samme turtallet - det blir jo sjølsagt et stort forskjell i forbruket. I båten bestemme vi turtallet og motoren bestemme mengde drivstoff, mens i bilen er det omvent. Hmmmm.

DVS at jeg kjøre egentlig motoren min veldig veldig "pent" vel? Betyr dette at det er ufarlig for meg å kjøre båten på litt høyere turtal (1600o?) for da øke farten 0,5knop men det er fortsatt et stykke til maxs på 1800o?

For ordens skyld, jeg målte forbruket ved flere anledninger på lange turer (6, 8 of hele 14 timers økt ved konstant 1500o). Ved blandet bruk (fiske og kos) ligger forbruket rundt 8-10L i timen.

Hilsen,

kevin

Med 1450 o/min og samme propellstigning som ved full fart, kan du forvente at motoren yter 175 x (1450/1800)^3 = 91,5 hk. Normalt forbruk her er omkring 200 g/kWh, som tilsvarer 147 g/hkh, og da bør motoren bruke ca. 13,5 kg olje/time. Det skulle bli 15,6 liter/time.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...