BAG049 Startet 25.April.2007 Del på Facebook Startet 25.April.2007 Ved et uhell ble det fylt batterivann på et vedlikeholdsfritt batteri. Resulatet er at det ble utladet, og ikke tar imot lading. Er det noe jeg kan gjøre, eller er batteriet ødelagt ? Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 et par uavklarte faktorer her: 1) hvorfor ble det fylt vann på det i utgangspunktet? 2) hvis det var mer eller mindre "dødt" i utgangspunktet tror jeg ikke vannfyllingen gjorde noe fra eller til. har du noe mer informasjon rundt forløpet? Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 25.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2007 Vannfyllingen var en tabbe - eller resultat av litt for ivrig vedlikehold. Batteriet holdt strøm, men jeg satt på ladning etter vinteren. Startbatteriet er et vanlig blybatteri, og der sjekket jeg og fylte vann som vanlig. Trodde det skulle være vann på det vedlikeholdsfrie også, bare at det normalt ikke skulle være nøvendig med etterfylling. Når jeg skrudde av lokkene til cellene (der jeg måtte bruke skrutrekker fordi det bare var spor ikke skrukorker som på vanlig batteri) var det helt tørt. Fylte derfor opp alle celler. Dagen etter glødet det bare så vidt i lyspærene, og syremåleren slo ikke ut i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 hvis det er et såkalt rekombinasjonbatteri (helt vedlikeholdsfritt) er jeg redd det er ødelagt men vet ikke helt sikkert. disse batteriene bruker oftest en "gele" som inneholder den rette blandingen syre/vann og om det er en slik type batteri er det nok ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 det er vel ikke et vedlikeholds fritt batteri du har hvis der er påfylling på hver celle. hvis der var fritt for vann over cellene var det nok ødelagt før du fylte det med vann Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Lars H. Svart 25.April.2007 Del på Facebook Svart 25.April.2007 Hvilket fabrikat er batteriet? Jeg har selv nettopp kjøpt 3 nye 115AH Sønnak Freeline "vedlikeholdsfrie" batterier. De 9 år gamle batteriene mine holdt ikke lenger enn 3 døgn med kjøleskap og varmer på. Dette er standard bly/syre batterier. Disse har ikke vanlige propper, men jeg forsikret meg hos Sønnak om at "proppene" (med firkantspor i) likevel kunne åpnes for å kontrollere syrevekt og eventuelt fylle på vann ved behov. Har ikke åpnet noen av "proppene", men hadde jeg gjort det, skulle jeg selvfølgelig sett syren. Er det et slikt batteri det er snakk om, var det helt riktig å fylle på vann. Men noe må ha gått feil tidligere da som du sier at de "var tørre". Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BAG049 Svart 26.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2007 Batteriet er LYAC 61500 Proppene over cellene ser slik ut Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Dette batteriet er samme type "vedlikeholdsfri" batteri som mitt Sønnak batteri. Og så langt jeg kan se, er det eksakt samme batteri som jeg har. Det ser likt ut og har samme partnummer, 61500. Og både norske Sønnak og danske Lyac er varemerker eid av Exide! Så grunnen til at batteriet døde, har ingenting med at du fyllte på vann. Årsaken ligger nok i at det hadde for lite vann tidligere. Hvor gammelt er batteriet? Og laderen du brukte, er det en "smart" lader, eller hva? Er du sikker på at den er iorden? Var alle cellene like tørre før du fyllte på vann? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nemo Svart 26.April.2007 Del på Facebook Svart 26.April.2007 Batteriet er LYAC 61500 Det er ikke alle ladere som klarer å lade et tomt batteri. CO har en flertrinns lader som er god også til å lade tomme batterier. Her er laderen. For å komme i gang med ladingen setter du den først i instilling som beskrevet nedenfor. Etter 15 til 30 min setter du deså på instilling for vanlig lading. "Mode 13,6 V / Supply I det här läget lämnar laddaren en konstant spänning på 13,6 V. Det här är det bästa underhållsläget för batterier där maximal kapacitet är viktig, t.ex. för städmaskiner och golfbilar. MULTI XS 7000 kan också i denna inställning användas som spänningsaggregat utan att ett batteri är anslutet. Ingen motspänning krävs för att starta laddaren i det här läget. Observera att i det här läget är inte laddaren gnistfri, polvändningsskyddet fungerar men indikeras inte." Dersom batteriet ikke er ødelagt vil det likevel ta noe tid før det er oppladet. Denne laderen kan være tilkoblet over lengre tid, for den går til slutt over til vedlikeholdslading. Har ikke hatt problem å få liv i helt tomme batterier dersom de er tappet tom ved et uhell. Er batteriet defekt vil det etter hvert komme en feilmelding på laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.