Jump to content

Zinkplugg på oljekjøler. TAMD30A

kennilse

Recommended Posts

Hei

Kan det stemme at Zinpluggen på min Tamd30A 1984 mod. skal plasseres inne i selve oljekjøleren.

Var hos VP forhandler i Bergen og de printet ut en tegning som viser pluggen inne i kjøleren. Det er litt vanskelig å se, men det ser ut som at den er på rørbuntens ende som vender fremover.

Kan dette stemme. Finner ingenting på utsiden, kun en på giret.

Har ikke snakket med VP igjen etter at jeg oppdaget dette på tegningen, men håper på at noen her på BP har en løsning på dette. Er ikke så sugen på å åpne opp hele oljekjøleren før jeg er sikker på hvordan det skal være.

Mvh

Gingolos

Mvh

Kenneth

Jeg har samme motor, men har et annet problem enn det "Gingolos" har. Min 1/2 " firkant er delt i 2 slik at det ikke er mulig å få ut pluggen. Er det noen som har en ide om hvor viktig/eller hvor lenge sinkanodene holder i motoren? Hvor galt kan det gå hvis jeg utsetter denne jobben et par år? Eller kanskje en ide om hvordan jeg skal få den ut...

"Gingolos", hvis du bruker et speil (regner med at det er litt trangt på sidene av motoren din også), så vil du se pluggen som står på skrå ut i forkant av oljekjøleren. På min motor sitter det et lite gult klistremerke ved siden av pluggen med den treffende påskriften "Zink". Håper du er litt heldigere enn meg... :smiley:

Senior-du er min helt!

Kanskje du kan få tak med en rør eller visegrip tang? Det er vanligvis endel gjenger på utsiden som tangen kan gripe om.

Det er helt korrekt at det er litt gjenger å ta i, men klarte ikke å få løsnet den med vise-grip i dag. Problemet med rørtang er plassen, det er ikke mye plass på sidene av min motor, så det blir en litt for liten rørtang til at jeg får skikkelig tak. Vet ikke om dette er en type skrue som "setter" seg så inn i hampen, at det egentlig bare er å begynne å demontere hele oljekjøleren..?

Senior-du er min helt!

Beklager, disse pluggene kan sitte noe %*# ja, hvis den ikke er demontert før så sitter den i en slags steinhard gjengetetning..

Det kan være nødvendig å demontere kjøleren slik at man kommer til med kraftig verktøy/varme. Det er vel en grunn for at firkanten er ødelagt...

Hei

Hos meg er det nok ikke noe zinkplugg på oljekjøler. Fikk sett med speil og der er ingenting. På bildet i instruksjonsboken ser en jo pluggen klart og tydelig.

Så da får jeg slå meg til ro med at det kun er zink på giret.

Spinner:

Håper du finner en løsning på problemet ditt uten å måtte demontere hele stasen.

Takker for svar.

Mvh

Gingolos

Mvh

Kenneth

Hej Gingolos

skriv opp motornummer o check med en VP verkstad......på mange nyere motorer så finns

det ingen zink överhuvudtaget......

jag har en MD31A tillverkad i november '89 den har ingen zink trots att manualen säger det

har kollat med VP-verkstad........ :smiley:

jag har kun zink bakom proppellern o en extra på skrovet förbunden med en kopperledning till hylsen

S/Y Gunga Din

ikke sp mig.....jag ringde Drevia tror jag det var, eller Grebbestad.....tror det var en bronslegering....

snakker om ferskvannkjölingen i min MD31A----olje kjöler tror jag ikke jag har....har ivartfall ikke sett

noen.....jag er seglare... min motor går maks 100 timer på en säsong......sjekker oljen var 14 dag eller

noe sådant....... :smiley::smiley:

S/Y Gunga Din

Det er vel som det meste annet, så lenge kundene aksepterer det kutter produsentene ut alt som fordyrer. Og selger til samme pris.

Bowman- forhandler påstår at Bowman kjølere ikke skal ha sink - det ødelegger et belegg inne i kjølerene. Forrige eier av min båt med Ford motor hadde sinker, og jeg tenkte å fortsette med det og ringte bowman forhandleren med tydelig beskjed; slutt med sink i bowman sine kjølere - selvom det har vært sink på kjølerene i flere år burde jeg ikke fortsette med det :crazy:

Anoden beskytter alt som er i kontakt med saltvannet dvs. alt den via vannet har elektrisk kontakt med.

Får du den ikke ut, er det bare å demontere lokket på oljekjøleren, ta det med til et mekanisk verksted og få dækelskapen fjernet om ikke du klarer det selv. Jeg skrudde lokkene fast på en lang 2X4 etter å ha dynket i to døgn med WD 40. Langt skrallehåndtak og rikelig med mannekraft, så løsnet det etter hvert. For en gangs skyld UTEN å ødelegge noen genivitale deler.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...