kennilse Startet 25.April.2007 Link til dette innlegget Startet 25.April.2007 Hei Kan det stemme at Zinpluggen på min Tamd30A 1984 mod. skal plasseres inne i selve oljekjøleren. Var hos VP forhandler i Bergen og de printet ut en tegning som viser pluggen inne i kjøleren. Det er litt vanskelig å se, men det ser ut som at den er på rørbuntens ende som vender fremover. Kan dette stemme. Finner ingenting på utsiden, kun en på giret. Har ikke snakket med VP igjen etter at jeg oppdaget dette på tegningen, men håper på at noen her på BP har en løsning på dette. Er ikke så sugen på å åpne opp hele oljekjøleren før jeg er sikker på hvordan det skal være. Mvh Gingolos Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Kurt Svart 25.April.2007 Link til dette innlegget Svart 25.April.2007 Sinken skal nok være inni kjøleren, men det er ikke nødvendig å demontere den. Det finnes en plugg med 1/2" firkant i forkant av kjøleren som skrues ut. Sinken står fast i denne. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Jeg har samme motor, men har et annet problem enn det "Gingolos" har. Min 1/2 " firkant er delt i 2 slik at det ikke er mulig å få ut pluggen. Er det noen som har en ide om hvor viktig/eller hvor lenge sinkanodene holder i motoren? Hvor galt kan det gå hvis jeg utsetter denne jobben et par år? Eller kanskje en ide om hvordan jeg skal få den ut... "Gingolos", hvis du bruker et speil (regner med at det er litt trangt på sidene av motoren din også), så vil du se pluggen som står på skrå ut i forkant av oljekjøleren. På min motor sitter det et lite gult klistremerke ved siden av pluggen med den treffende påskriften "Zink". Håper du er litt heldigere enn meg... Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Ingar Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 levetiden på anoder er avhengig av flere ting, saltgehalt, materialet den sitter i osv. I verste fall kan den være borte på en sesong. Kanskje du kan få tak med en rør eller visegrip tang? Det er vanligvis endel gjenger på utsiden som tangen kan gripe om. Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Kanskje du kan få tak med en rør eller visegrip tang? Det er vanligvis endel gjenger på utsiden som tangen kan gripe om. Det er helt korrekt at det er litt gjenger å ta i, men klarte ikke å få løsnet den med vise-grip i dag. Problemet med rørtang er plassen, det er ikke mye plass på sidene av min motor, så det blir en litt for liten rørtang til at jeg får skikkelig tak. Vet ikke om dette er en type skrue som "setter" seg så inn i hampen, at det egentlig bare er å begynne å demontere hele oljekjøleren..? Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Ingar Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Beklager, disse pluggene kan sitte noe %*# ja, hvis den ikke er demontert før så sitter den i en slags steinhard gjengetetning.. Det kan være nødvendig å demontere kjøleren slik at man kommer til med kraftig verktøy/varme. Det er vel en grunn for at firkanten er ødelagt... Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 26.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Hei Hos meg er det nok ikke noe zinkplugg på oljekjøler. Fikk sett med speil og der er ingenting. På bildet i instruksjonsboken ser en jo pluggen klart og tydelig. Så da får jeg slå meg til ro med at det kun er zink på giret. Spinner: Håper du finner en løsning på problemet ditt uten å måtte demontere hele stasen. Takker for svar. Mvh Gingolos Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
Hasla 26 Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Ta og varmen opp først/motor/bolt? eller noe annet så hjelper dettemvhBjørn Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post
Gunga Din Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Hej Gingolos skriv opp motornummer o check med en VP verkstad......på mange nyere motorer så finns det ingen zink överhuvudtaget...... jag har en MD31A tillverkad i november '89 den har ingen zink trots att manualen säger det har kollat med VP-verkstad........ jag har kun zink bakom proppellern o en extra på skrovet förbunden med en kopperledning till hylsen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 på mange nyere motorer så finnsdet ingen zink överhuvudtaget...... Det er vel som det meste annet, så lenge kundene aksepterer det kutter produsentene ut alt som fordyrer. Og selger til samme pris. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 dom har bytt legering/metall .......... verkstäderna ser mindre korrosjons-skader i desse motorer uten zink.... enn de gamle der man skal skifte zink Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ingar Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Hvilket metall da, bruker de ikke messing/aluminium lenger? Bronse? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 ikke sp mig.....jag ringde Drevia tror jag det var, eller Grebbestad.....tror det var en bronslegering.... snakker om ferskvannkjölingen i min MD31A----olje kjöler tror jag ikke jag har....har ivartfall ikke sett noen.....jag er seglare... min motor går maks 100 timer på en säsong......sjekker oljen var 14 dag eller noe sådant....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
nordan family 27 Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Det er vel som det meste annet, så lenge kundene aksepterer det kutter produsentene ut alt som fordyrer. Og selger til samme pris. Bowman- forhandler påstår at Bowman kjølere ikke skal ha sink - det ødelegger et belegg inne i kjølerene. Forrige eier av min båt med Ford motor hadde sinker, og jeg tenkte å fortsette med det og ringte bowman forhandleren med tydelig beskjed; slutt med sink i bowman sine kjølere - selvom det har vært sink på kjølerene i flere år burde jeg ikke fortsette med det Sitér dette innlegget Link to post
Spinner Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Men hvor viktig er zinkpluggen i min Volvo motor? Er det bare oljekjøleren den beskytter? Har ikke så veldig lyst til å begynne med demontering av oljekjøleren nå. Sesongen er jo i full gang Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Skipper Worse Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Anoden beskytter alt som er i kontakt med saltvannet dvs. alt den via vannet har elektrisk kontakt med. Får du den ikke ut, er det bare å demontere lokket på oljekjøleren, ta det med til et mekanisk verksted og få dækelskapen fjernet om ikke du klarer det selv. Jeg skrudde lokkene fast på en lang 2X4 etter å ha dynket i to døgn med WD 40. Langt skrallehåndtak og rikelig med mannekraft, så løsnet det etter hvert. For en gangs skyld UTEN å ødelegge noen genivitale deler. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.