Jump to content

Diesel i oljen på 130 hk Isuzu fra 1988

Ken

Recommended Posts

Skulle peile olje, da jeg dro ut peile pinnen rant det olje ut fra peile hullet...

Har fått ekspert råd om at det kan være fødepumpen som lekker diesel inn i bunnpannen.

Tappet ut hele 30 liter olje/diesel fra bunnpannen (skal være ca 12)

Er det noen her som har en formening om jeg kan blinde fødepumpen for å så sette elektrisk pumpe for å teste om det er fødepumpen som er feil?

Er det noen her som har en formening om jeg kan blinde fødepumpen for å så sette elektrisk pumpe for å teste om det er fødepumpen som er feil?

Generelt vil jeg si ja. Hulda's GM kjører med blindet mekanisk fødepumpe og har satt inn elektrisk som 'standard'. Merk at du må ha korrekt trykk. Min pumpe kommer fra Aarnes i Sarpsborg.

Finnes det i det hele tatt andre muligheter enn at det er fødepumpen som lekker?

Ja, det tror jeg. Jeg mener å huske at jeg var innom samme problem med en liten lysmaskin ombord i en sjark engang. Jeg er ikke sikker på hva motor det var, men jeg tror at det var en Isuzu, en liten 3 sylindret sak, jeg husker at den var hvitmalt. Antageligvis var dieselpumpen (altså den som sender en sprut med diesel inn på toppen av hver sylinder på rett tidspunkt) smurt av motoroljen. Vi sendte pumpen til overhaling, og problemet var løst. Men jeg syns å huske at det er en litt kostbar sak, så det er luret å teste litt, for å utelukke andre muligheter.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Fikk tips om at jeg burde teste at den går på alle cylinder, ved å løsne ett og ett rør til dysene og lytte på motoren om det ble reduksjon i turtall.

Bakerste cylinder ga ingen reduksjon i turtall om jeg åpnet røret, slik alle de andre 5.

Da er det vel sannsynligvis en dyse som har tatt kvelden. Båten ryker endel og legger film på sjøen.

Skal låne en spesial ters imorgen for å få ut dysen, den satt noe veldig fast.

• 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...