SveinHa Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Ingar skrev: Slik jeg har forstått er 10m maks kabellengde med vanlig tynn coax.Min lokale skipselektronikkpusher fortalte meg en gang at han hadde testet med 100 meter antennekabel på mobiltelefon og kabelen slukte HELE sendeeffekten, der kom INGENTING ut i andre enden... Han anbefalte ikke stort mer enn standardkabel hva nå det er, 3 meter? eller kanskje 5 men neppe mer. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Risor23 Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 (redigert) se nederst på denne siden. http://www.radio-active.net.au/web/80211/cable.html Ved å putte på 30m med 7/8" heliax antenneledning, så har du et tap på 2.3 som jeg nesten ikke vil si er merkbart. så å si at man skal bruke max 10m er noe tull. Kjøper du no billig dritt så kan 10m spise opp alt sammen. Bare se på vanlig RG-58. På en annen side er det overkill å bruke Heliax i en båt:) Når det gjelder oppsett av WLAN antenner så er god koaks ALT å si + dekningsområdet man ser for seg. Er mange som bruker en "high-gain" 360 graders, vertikal antenne. Problemet med dem er at dem fort får veldig lav utstrålingsvinkel i forhold til en kortere antenne. Det gjør at signalene kan "skyte" over selve Accesspunktet. Ellers hvis det er av interesse for noen skal vi sette opp trådløst nettverk i "havna" ved Finnøya her i Risør. Vi skal kjøre et punkt-til-punkt nettverk for å få nettverk ut til øya, for så å lage egent spredenett :) Redigert 27.April.2007 av Risor23 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Hvordan kobler man antenne opp til den bærbare PCen? Takknemlig for spesifikasjoner av antennetype, kabeltype og tilkoblingsplugg. Dette har jeg hittil ikke gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Hei roaldbj Kan bli mange gode forslag og veldig vanskelig å forholde seg til det her ja.....Spesielt hvis man ikke har drevet mye med nettverk etc. Mitt forsøk på oppklaring er som følger: 1. Wlan er kun for bruk i havn som har dette (mange gjestehavner etterhvert). Som noen påpeker så er det dyrt. personlig benytter jeg meg ikke av dette fordi hastigheten vha mobiltelefonen er så god og prisen blir til mitt bruk ikke noe høyere med denne enn ved å bruke havnas wlan (dersom du ikke skal laste ned noe store greier da...) Dersom du vil bruke det så glem alt som er sagt om coax og rundtstrålende antenner og ledninger på 3 eller 30 meter. Dersom du vil betale for og bruke wlan i en gjestehavn så har du alt du trenger innebygd i din bærbare PC. Den innebygde trådløse antennen i PC'en din vil klare seg i 99% av tilfellene (ca ). Du trenger intet annet ekstrautstyr for dette bare betal i skranken og få en kode som du bruker til å logge inn på startsiden som kommer automatisk opp når du starter explorer. 2. Som mange sier så er bruk av mobiltelefon en god løsning i 2007. Du kan bruke et eget PCMCIA kort med simkort men dette er helt unødvendig og fordyrende (men kanskje NOE enklere når det er ferdig oppsatt). Dersom du har en mobiltelefon med EDGE eller 3G (også kalt UMTS) så er det greit. Dette er to forskjellige systemer. EDGE bruker det gamle mobilnettet mens 3G er et helt nytt nett som ikke er like godt utbygget enda. Jeg anbefaler som sagt EDGE grunnet dekningen i uthavner, underveis og utenfor de store byene. Det eneste du trenger å kjøpe deg da er en datakabel til telefonen som gjør at den kan kobles til USB porten på PC'en. (Anbefaler kabel istedenfor bluetooth da dette er relativt vanskelig å sette opp) 3.Første gang du kobler telefonen til PC så vil antagligvis modemet i telefonen innstalleres automatisk. Du trenger da bare å sette opp en ekstern tilkobling på PC som bruker dette modemet for å koble seg til internett. 3. Det du trenger å sette opp under den eksterne tilkoblingen er brukernavn og passord som begge skal være blanke. I tillegg må du skrive inn nummeret modemet skal ringe. Her skriver du *99# Dersom abbonementet ditt støtter datatraffik (noe det ganske sikkert gjør) så vil du koble direkte opp på internett når su starter explorer. m.a.o du trenger kun å invistere i datakabel dersom du ikke har det og det er ingen heksekunst å komme opp på nett. Skulle det være problemer så bør din nettleverandør enkelt kunne svare på spørsmål rundt dette. Prisene hos tele2 er oppgitt pr/Megabyte nedlastet. 0-0,5 Mb -->kr.19,- 0,5-20Mb -->kr.14,50,- 20+ Mb -->kr.9,30,- Det vil si at dersom du laster ned 100Mb i løpet av en måned så koster det deg kr.1036,- Lykke til! LE Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 jandrea skrev: til surprise.Hvis du velger NetCom som levrandør hjemme må du ikke endre noe i oppsettet for å bruke GPRS i Danmark eller Sverige. Jeg har Ventelo nå (jobben bytta meg dit for en stund siden). Fant denne spec'en for å koble opp via Ventelo i Sverige: Ventelo Sverige GPRS og MMS og her er tilsvarende Ventelo oppsett for Danmark: Ventelo Danmark GPRS og MMS Men - siden jeg er Ventelo kunde i Norge kan det godt hende mine norske innstillinger virker også i Sverige og Danmark, forutsatt at jeg bruker Ventelo også når Mob'en er på tur. Ang priser så er det lurt å sjekke disse når man kobler seg opp via en utenlandsk operatør. Lasta ned en diger kontrakt via GPRS via Vodafone Italia en gang. På regningen så jeg at det kostet ca 700 kr (tok en times tid). Noen andre lands oppsett: De fleste operatører i UK Einige Deutsche einstellungen GPRS settings Holland (og da skal ihverfall ikke jeg lenger i sommer ) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
roaldbj Svart 28.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Jeg må få ordnet et brukbart internettopplegg i båten før sommeren tar til for fullt. Dette vil kunne gi flere timer ombord samtidig som noe av jobben blir gjort. Jeg hadde for endel år siden Mobilt kontor fra Telenor. De opplyser nå: Jobb uten å bekymre deg for hva det koster Med Fast Pris Data kan du benytte ditt Mobile Kontor så mye du bare ønsker til kr. 469 per måned. Det gir deg forutsigbarhet og trygghet i forhold til dine kostnader. Dette er noe under halv pris i forhold til beregningen til Leading Edge. Har ikke sett på hva det vil koste fra Danmark og Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 (redigert) I følge Telenor sine hjemmesider koster "mobilt kontor" 15 kroner pr. nedlasten Mb i Norden og 32 kroner pr. Mb i resten av Europa... så koster det mere i resten av verden.. Telenormobil mobilt kontor Redigert 28.April.2007 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ingar Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Trådløs, ikke rådløs Du loves trådløst bredbånd uansett hvor grisgrendt til hytta ligger. Men virker det? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Bestilte denne Wlan routeren fra ICE for et par dager siden, når den ankommer hjemmehavnen så blir det litt uttesting utover våren og sommeren. Ulempen her er jo at denne foreløpig vil fungere her i kongeriket, og dekningen er vel heller dårlig i de to nærliggende kongedømmene på østsiden og sørsiden av vårt kongedømme... Så da blir det andre alternativer når man er slike steder Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Helge Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 sydvesten skrev: .... og dekningen er vel heller dårlig i de to nærliggende kongedømmene på østsiden og sørsiden av vårt kongedømme... Om man skal tro det "NMT"/ICE skriver på sin webside bygges ICE nå i 2007 ut i både Sverige og Danmark. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roaldbj Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Jeg er litt usikker på hva som er mest hensiktsmessig anskaffelse for å få tilgang til internett fra båten: Ser at sydvesten har bestilt Wlan routeren fra ICE (hvor) og ordningen med ukesabonnement synes jo grei. Alternativet er mobilt kontor og 3 G PCMCIA kort med databrikke og kostnad i norden for nedlastingen er grei. Spørsmålet er hva som er mest hensiktsmessig for bruk i Oslofjorden, omkring Danmark ned til Tyskland og vestkysten av Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Hei. På min ferie sist år i sverige brukte jeg WLAN fra Rover Rabbit, og det fungerte utmerket. Nedover vestkysten har de accespunkter i flere av gjestehavnene: Bohusmalmön Bovallstrand Fjällbacka Grebbestad Hunnebostrand Hållö Kungshamn Lysekil Marstrand Smögen Strömstad Skärhamn Väjern Prisene er: 1 time SEK 49,- 24 timer SEK 99,- 1 måned SEK 299,- 3 måneder SEK 499,- Hastigheten er bra, og det er ingen begrensning på overført datamengde. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Jeg forsøkte Rover Rabbit bl.a. i Strømstad - det hadde ved 3 tilfeller ikke dekning ut til de ytterste nye bryggene. Det virker for meg som Mobilt kontor med 3 G ikke har noen større driftskostnad i Sverige og Danmark i forhold til i Norge. Er det korrekt oppfattet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 (redigert) roaldbj skrev: Jeg forsøkte Rover Rabbit bl.a. i Strømstad - det hadde ved 3 tilfeller ikke dekning ut til de ytterste nye bryggene. Selv har jeg ikke forsøkt å koble meg opp mot Rover Rabbit så langt ute i Strömstad, men forsøkte du å koble deg opp mot begge senderne de har i Strömstad? Ellers går det jo ann å lage seg en slik retningsvirkende parabol som jeg har, da mangedobler du rekkevidden ved noenlunde fri sikt (og finner kanskje noen usikrede private nett også ). Lars H. Redigert 3.Mai.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirT Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Lars H. skrev: Ellers går det jo ann å lage seg en slik retningsvirkende parabol som jeg har Det der må være McGyver på sitt beste !! Jævlig bra !! Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Nå er det ikke jeg som er McGyver (ellers er vel han mest kjent for å lage sprengstoff av alt mulig?). Det var et annet medlem her på forumet som kom med idéen først. Han bruker et Wook-panne lokk som skjerm. Men å bruke en rist for dampkoking av poteter, fant jeg i en artikkel hos Båtliv. De hadde også testet med en vanlig parabolskjerm for TV, og da ble resultatet formidabelt selv om størrelsen på en slik parabol nok blir litt upraktisk i en båt. Men uansett, dampkokeristen min virker! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Leste i Dagens Industri i dag at Telenor lanserer 3G Turbo i sommer i SydSverige for sommerturistene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Källö-Knippla gratis internet, men en havneavgift på 180 kr Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 (redigert) Takk for tipset. Sist år måtte jeg anvende et usikret privat nett der. Men for kr.180,- ligger en jo svært godt der, inderst i havnen med egen trapp for å komme iland fra baugen! Og så hadde de noen aldeles herlige havnekapteiner for å inkassere havneavgiften! Lars H. Redigert 3.Mai.2007 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Germo Svart 3.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2007 Har Telenor Bedrift abb. på min mobil med 3G/Edge. Når jeg trenger trådløs data til min bærbar bruker jeg mobilen og bluetooth. Jeg ringer så Telenor, eller logger meg inn på web-sidene deres å bestiller Fast Pris Data. Fast Pris Data koster kr 469 per måned, MEN det er mulig å avbestille dagen etter, eller etter en uke, eller hva som skulle passe og du betaler da kun for antall dager. Kr 469 / 30 = 15-16 kr pr dag. Man kan da laste ned så mye man vil. Oppdaget denne muligheten da NextGenTel ramlet ned på jobben. Hjelpen kom fra Telenor. Koblet PC'en opp via mobilen til internett og fikk gjort de "livsnødvendige" tingene med Telenors hjelp for kr 15,-.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2007 Har i dag bestilt Mobilt kontor med 3 G via internett - dette var jo atskillig billigere (ca 33 %) i forhold til å kjøpe det via Telekioskene. Sitter nå i båten et sted nær Son og bruker trolig privat nett - men vil helst ikke oppgi brukernavnet (da kan kanskje muligheten stenges for flere av oss). Tror at Lars H. skal prøve å få kontakt senere i kveld når montering av varmer ombord har kommet noen steg videre. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Har nå fått og montert Mobilt kontor med UMTS/3G og EDGE/GPRS. Monteringen gikk bra og sitter nå i båten og hygger meg med BP. Det fulgte med ekstern antenne til PCMCIA kortet som monteres i PCen. Vil denne antennhen virke bedre i soner med svak dekning med et slikt opplegg som Lars H viser i innlegg #39 ? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2007 Har brukt Mobil kontor med 3G i et par år nå. Er godt forøyd med bruken her i Norge. I Sverige derimot har jeg aldri fått dette til å virke. Mulig jeg gjør noe galt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Ingar Svart 10.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2007 Telenor tilbyr gratis HSDPA i hele sommer! I Sverige.... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2007 Astor skrev: Har brukt Mobil kontor med 3G i et par år nå. Er godt forøyd med bruken her i Norge. I Sverige derimot har jeg aldri fått dette til å virke. Mulig jeg gjør noe galt. Jeg hadde kontakt med dataavdelingen til Telenor med spørsmål om hvordan vi kan bruke Mobilt Kontor i Sverige og Danmark, evt andre land. De opplyste at dersom det ikke var binding på abonementet skulle det i prinsippet være mulig å kjøpe abonementskort i det land man oppholder seg i. Er det noen som kjenner til: 1) om det er anledning til å kjøpe datakort i andre land uten å være innbygger i landet. Jeg mener at det var vanskelig å kjøpe dataabonement i Danmark uten å være registrert innbygger. 2) Om det er mulig å benytte forhåndsbetalte telekort og abonementsbrikke for dette systemet i PCMCIA-kortet i PCen? (Spørsmålene ble knotete formulert - men forhåpentligvis delvis forståelige). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.