Jump to content

Sommerferie - internett

roaldbj

Recommended Posts

Har du en loddebolt kan du bygge deg denne antennen.

men det er viktig at du er nøyaktig. Bygging av denne antennen diskuteres her Har ambisjoner om å bygge denne antennen i sommer. Har fått lov til å benytte trådløsnettverket til en nabo på hytta, men det ligger ca 500meter unna, så jeg trenger en god antenne.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

• 2 uker senere...
Selv har jeg ikke forsøkt å koble meg opp mot Rover Rabbit så langt ute i Strömstad, men forsøkte du å koble deg

opp mot begge senderne de har i Strömstad? Ellers går det jo ann å lage seg en slik retningsvirkende parabol som

jeg har, da mangedobler du rekkevidden ved noenlunde fri sikt (og finner kanskje noen usikrede private nett også :wink: ).

wlanparabol.jpg

Lars H.

Ja her har dere flere brukbare antenner. og en som ligner på Lars.

http://www.radiolabs.com/products/wireless...ine-antenna.php

god sommerferie. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Det begynner også for meg å nærme seg båtsesong, og da melder spørsmålet seg om hvordan jeg skal få internett ombord. Jeg har noen år benyttet Mobilt kontor og et PCMCIA kort med ekstern antenne. Denne kortet hadde en elendig tilkoblingsplugg for ekstern antenne som fort gikk i stykker. Dette har irritert meg endel. Jeg skulle i dag forsøke å få tak i ny antenne, og kom da over etterfølgeren av Mobilt kontor som heter Telenor Mobilt Bredbånd. En ting er at dette systemet har bedre utforming av tilkoblingsenhet som en en USB med innebygd antenne, og hvor bedring av antenneforholdene oppnås med en USB kabel forlenger, dvs mindre risiko for fysiske skader. En annen ting er at dette systemet også støtter HSDPA som gir opp til 7.2 Mbps. Systemet støtter selvfølgelig UMTS- og EDGE-nettverk. Dette ble selvfølgelig innkjøpt som nødvendig sikkerhetsutstyr ombord, bl.a. fordi ny antenne kostet mer enn 1 /3 drift med Telenor Mobilt Bredbånd og dessuten fordi systemet er potensielt raskere sammenlignet med Mobilt Kontor.

Så til spørsmålet: har noen erfareing med hvordan Telenor Mobilt Bredbånd virker i Oslofjorden ned til Koster?

Jeg forsøker å finne priser for Skandinavia og Tyskalnd. Fint om noen har lenker for dette.

Dekningen for UMTS er rimelig bra i Oslofjorden, men blir dårligere når fjorden åpner seg mot færder etter dekningskartet til Telenormobil

Når det gjelder dekning til sjøs så er det vel ikke mye som overgår ICE til en akseptabel pris, som har full dekning "langt" til havs

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Når det gjelder dekning til sjøs så er det vel ikke mye som overgår ICE til en akseptabel pris, som har full dekning "langt" til havs

Ikke nøl, ICE er tingen for deg Roald! Ring meg, så skal jeg overbevise deg!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

hva er forholdet mellom HSDPA og ICE?

HSDPA er høyhastighetsvarianten av UMTS og har foreløpig dårlig dekning i forhold til UMTS som igjen har dårligere dekning enn EDGE. Med unntak av i og rundt noen av de største byene går ICE langt utenpå HSDPA når det gjelder dekning. Sjekk dekningskartet til Telenor og klikk av for Turbo 3G og sjekk deretter ICE sitt dekningskart.

Videre støtter Telenor maks 3,6 Mbps (som dermed er mer sammenligningart med ICE) på Turbo3G og ikke 7,2 (Teoretisk kan nedlastingshastigheten komme opp i 3,6 Mbit/sek. Nomalt vil hastigheten ligge på 0,5-1,5 Mbit/sek)

Sitter i Kragerø koblet opp via Netcom Connect akkurat nå.

Nettverksikonet viser "Hastighet = 7,2 Mbps", akkurat som for deg Roald.

Imidlertid testet jeg virkelig hastighet via hardware.no sitt speedometer. Her jeg sitter har jeg EDGE-dekning, og virkelig hastighet er nå nede i ca 160 Kbps.

Buster X med Yamaha 70

Sitter hjemme med vanlig wlan og testet på hardware.no, ikonet på pc'en viser de vanlige 54Mbit/s mens reell er 2,4Mbit/s..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

ikonet på pc'en viser de vanlige 54Mbit/s mens reell er 2,4Mbit/s..
54 Mbit er hastigheten fra din PC til din ruter, 2.4 Mbit er fra din ruter til resten av verden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jepp, hvilket også er fullt mulig på en slik 7,2Mbit sak... vil jeg tro... begrensningen ligger hodesaklig på linjene etter routeren både i heimen og ellers.. Ut i den store verden.. Jeg har en 6 Mbits linje ut av heimen, men klarer aldri å oppnå det reelt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Jeg har hastighedstestet min ICE / NMT-forbindelse flere steder nu. Som regel får jeg en hastighed på omkring 1 mb/s - både op og ned. Men visse gange har der været problemer med stabiliteten og jeg har oplevet enkelte udfald som dog som regel kan afhjælpes ved at genstarte routeren.

Men ellers ganske så tilfreds med at have trådløst net i båden - coolt :cool:

Andy

Dette er litt snodig, på oversikten hadde jeg i dag 7.2 Mbps i nedlastingshastighet i Sonskilen. Er informasjonen feil?

Setningen som jeg hadde i kursiv i mitt forrige innlegg ("Teoretisk kan nedlastingshastigheten komme opp i 3,6 Mbit/sek. Nomalt vil hastigheten ligge på 0,5-1,5 Mbit/sek") ble hentet fra Telenor sin webside samme dag. Se http://www.telenor.no/privat/mobil/dekning...ningturbo3g.jsp

Synes vel dekningskartene for henholdsvis Telenor HSDPA og ICE sier det meste:

telenorhsdpa.jpgice_wlan.jpg

...Jeg forsøker å finne priser for Skandinavia og Tyskalnd. Fint om noen har lenker for dette...

I farta har jeg ikke Telenorprisene for disse landene foran meg, men vær klar over at bruk av datatrafikk i utlandet kan bli svært dyrt. Ifb. med en pressemelding uttaler Jon Erik Haug, leder for Privat Mobil i Telenor: "...Databruk i utlandet er dyrt. Du bør ikke koble opp PC-en via mobilnettet i utlandet uten å ha satt deg inn i hva det koster...." Dette er riktignok en pressemelding fra i fjor, men såvidt jeg vet er det ingen (vesentlige) endringer på dette.

ICE derimot, med mindre de ikke har endret opplegget fra i fjor, lar deg surfe i Danmark og Sverige uten at det koster ekstra. Tyskland kjenner jeg ikke til. Dekningen varierer selvsagt, så den bør du sjekke (se linkene under).

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...