jat Startet 2.Desember.2003 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2003 Er det noen som har brukt tynne (0-1 mm) hvit respatex sammen med finerplater? Har vurdert å prøve dette på WC men er usikker på om det er særlig heldig. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2003 Skal man lime på respatex må man ha det på begge sider av plata da den ellers vil bøye seg som et annet bimetall alt etter hvor fuktig omgivelsen er. Treet utvider seg, men respatexen gjør det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Bruk av bjørk og eik i båt ? Etter en mindre lekkasje i båten har teak-finéren blitt svart, og begynt å gå i oppløsning. Lekkasjen er nå forhåpentligvis tettet, og jeg vil gå igang med å lage ny innredning. Synes teak blir litt mørkt i en liten båt, og lurte derfor på å gå over på eik. Måten jeg har tenkt å lage innredningen blir som følger: "bærende konstruksjon" i bjørkefinér, dekket med eikepanel. Eikepanelet (produktark i PDF) er 6 mm tykt, og er tenkt limt fast til bjørkefinéren. - Bør jeg være forsiktig med å lime sammen to forskjellige treslag (vridning etc.) ? - Kan bjørkefinéren og eikepanelet oljes før de limes sammen, eller mister jeg da heft for limet ? Håper noen kan gi meg litt rettledning hvis det viser seg at jeg er helt på bærtur.... Forresten; takk til alle som holder dette forumet oppe, her står svar på det meste, og gir mye inspirasjon ! Hilsen Kapteinen på Falk Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Hei. Du kan fint lime eika til kryssfineren, men du kan IKKE olje den først!!! Kryssfiner er ganske så stabil i størrelse uansett fuktighet. Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Jeg har limt respatex på 12mm kryssfiner. Dette holder seg helt fint. Utfordringen er å lukke endeveen skikkelig. Det beste er etter min mening å forsegle med epoxylim før evnt listing. Sitér dette innlegget Link to post
Falk Svart 4.Februar.2007 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2007 Takk for svar, Henboe og Tebi. Epoxy høres ut som en god idé til å forsegle endeveden på kryssfinéren der den ligger inntil skroget, så tenker jeg prøver meg på dette. Så blir det olje tilslutt - hadde en mistanke om dette, det er godt å få det bektreftet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.