searay270-1998 Startet 26.April.2007 Link til dette innlegget Startet 26.April.2007 Har en Sea Ray Sundancer 270 98 modell. Merker at den ligger betydelig dypere i vannet (5 cm) enn orginalt. (Målt etter at båten er tømt for utstyr). Nå lurer jeg på om det er dobbel skrog i dørken og at vann kan være årsaken. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Den Sea Rayen er jeg ganske sikker på at ikke har dobbelt skrog. 5 cm lavere enn normalt hørtes mye ut. Ligger du i rent ferskvann oppe i Glomma, vil den ligge litt lavere enn i saltvann, men ikke så mye som 5 cm. Er du sikker på at den ligger lavere enn den skal? Det skal en del liter vann til for å senke en sånn båt så mye. Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Ligger i Skjebergkilen. Det er nok ikke allverden av ferksvann der. Skjønner ikke hva årsaken kan være om det ikke er dobbelt skrog, og at den dermed er full av vann. Tidligere eier er SIKKER på at den ikke lå så lavt i vannet tidligere. Mener selv han har rett. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Siden du lurer på om det er vann i bunnen går jeg ut fra at man ikke kommer til slik at man kan se tilstanden helt nede i kjølen? Tyder jo på at bunnen er dobbelt.... Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Jeg kommer da til i kjølen. Der er båten omlag 7 cm tykk. Det var her inni de 7 cm jeg trodde det kanskje var et eller annet hulrom/ sandwish/ skum som hadde trukket vann. Andre plasser er den tydeligvis forsterket, og der er den betydelig tykkere. Som dere skjønner dette har jeg ingen peiling på. Vet ikke helt hvordan slike båter er konstruert. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Med kjølen mente jeg innsiden av skroglaminatet. Dersom bunnen er 7cm tykk er det dobbelt bunn med noe imellom, sannsynligvis skum. Vanskelig å si noe mer uten å se det. Sitér dette innlegget Link to post
searay270-1998 Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Mener det var en eller annen som sa at sea-ray'en har en sandwish konstruksjon i skroget. Kan det være mulig? Er det noen som vet hvordan det er? Jeg har vært borti noen Carbon konstruksjoner innen fly teknologi, med Carbon på over siden og undersiden, og et lag med papp i mellom. Pappen er bygd opp med små huller for å være stivere. Lurer på om ikke det kalles sandwish. Dette for å redusere vekten. Kan det tenkes noen båter bygges etter samme lest. Vil da tro at de ikke bruker papp i midten. Det hadde gjort seg ved en grunnstøtning. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Har selv en Sea Ray 240 Sundancer fra 1997. Denne har ikke dobbeltbunn. Jeg lagde to hull med hullsag i går for å legge inn gjennomføringer til toalett og septiktank. På min var det ca 20mm massiv glassfiber. Er det støpt opp flater på hver side av rommet på din som vist her. Det skal vist nok være et hulrom under disse med drenering i bakkant. Mulig du kan få vannansamling her om dreneringen er tett. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
searay270-1998 Svart 29.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2007 Ja slik er min båt også. Det er støpt opp flater, men det er ingen drenerings hull i dem. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 29.April.2007 Link til dette innlegget Svart 29.April.2007 Da bør man bore hull på det laveste punktet.Helt lukkede hulrom, uten inspeksjonsmulighet og under vannlinjen er ikke bra.Om mulig bør man først finne ut om de er skumfylte, isåfall har det ingen hensikt å bore hull. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 29.April.2007 Link til dette innlegget Svart 29.April.2007 Jeg monterte baugpropell i min sundancer 290 i helgen og i baugen på den er det igjenstøpt slik at jeg måtte skjære hull for å komme til. Hele hulrommet var fylt med skum. Jeg har heller ingen drenshull i mine innstøpninger i motorrom men jeg vil anta at de er fylt med skum. Jeg monterte også ankervinsj bak og måtte da borre igjennom dørken under sofaen bak og der var treverket under veldig fuktig av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
volvo_penta_ Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Løfte denne igen. Er det noen som har noe mere info omkring dette temaet når det gjelder Sea Ray båter? Ser litt på 270 sundancer om dagen, og har lite lyst å ende opp med en båt med skum som er halvfull av vann, som i prinsippet må bety at båtens verdi raskt nærmer seg null? Det er en forholdsvis omfattende jobb å utbedre dette, mtp. å dele skrog for å tørke ut/fjærne skum, forsterke og sette sammen igjen. Hvor omfattende er dette potensielle "problemet" med Sea Ray båter, og spesiellt sundancer? Sitér dette innlegget Link to post
soldeide Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Tror ikke dette er noe problem i det hele tatt. Har en 270 sundancer selv, og før jeg kjøpte denne undersøkte jeg alle mulige kanaler ang info om styrker og svakheter om modellen. Dette med dobbeltskrog kom aldri opp som tema. Jeg har også montert baugthruster på min, og der ser man inn på skum i front. Tørt og fint. Har aldri ofret dette en tanke på min båt etter at båten ble saumfart ved kjøp. Alle båter har vel et potensiale for å ta inn vann, men ved gode installasjoner og riktig vedlikehold kan man minimere sjansen. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 (redigert) SeaRay brukte Balsa som kjernemateriale i flere båter opp til begynnelsen av 2000 tallet (2001-2002?) Og disse hadde et rykte på seg at noen råtnet innvendig. Min 335 Sundancer fra 2003 har skum. Er dobbelskrog med skum stort sett hele veien, bortsett fra under motorene hvor det er enkeltskrog. Noen steder er det også støpt opp flater med ekstra tykt med skum inni. Bla. under ene sofabenken i kabin, og under diesel/septik-tanker, batteribokser etc. for å få en rett flate for montering. Det er ingen drenering fra disse boksene. Men som i mange andre båter med skumkammer så skal det heller ikke være noe behov for dette. I min boret jeg ved kjøp noen 50mm hull forskjellige steder i skummet mot kjølen, og pirket bort skum helt ned til selve skroget, for å inspisere etter fuktighet. Ingen problem å lime på plass igjen det som hullsagen boret opp under inspeksjonen. Redigert 26.Juni.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
volvo_penta_ Svart 12.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2014 Hvordan går man frem ved et eventuelt kjøp for å se etter dette? Hvor utbredt er dette egentlig blant 270 og 290? Bare å se bort fra? Er nok årsmodeller med Balsa som kjærnemateriale som er mest aktuelt, mtp. årsmodell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.