Jump to content

Har Sea Ray dobbeltskrog på båtene sine?


searay270-1998

Recommended Posts

Den Sea Rayen er jeg ganske sikker på at ikke har dobbelt skrog. 5 cm lavere enn normalt hørtes mye ut. Ligger du i rent ferskvann oppe i Glomma, vil den ligge litt lavere enn i saltvann, men ikke så mye som 5 cm.

 

Er du sikker på at den ligger lavere enn den skal?

 

Det skal en del liter vann til for å senke en sånn båt så mye.

 

Ben Sin

Link to post

Jeg kommer da til i kjølen. Der er båten omlag 7 cm tykk.

Det var her inni de 7 cm jeg trodde det kanskje var et eller annet hulrom/ sandwish/ skum som hadde trukket vann. Andre plasser er den tydeligvis forsterket, og der er den betydelig tykkere.

Som dere skjønner dette har jeg ingen peiling på. Vet ikke helt hvordan slike båter er konstruert.

Link to post

Mener det var en eller annen som sa at sea-ray'en har en sandwish konstruksjon i skroget. Kan det være mulig?

Er det noen som vet hvordan det er?

Jeg har vært borti noen Carbon konstruksjoner innen fly teknologi, med Carbon på over siden og undersiden, og et lag med papp i mellom. Pappen er bygd opp med små huller for å være stivere. Lurer på om ikke det kalles sandwish. Dette for å redusere vekten.

Kan det tenkes noen båter bygges etter samme lest.

Vil da tro at de ikke bruker papp i midten. Det hadde gjort seg ved en grunnstøtning. :lol:

Link to post

Har selv en Sea Ray 240 Sundancer fra 1997. Denne har ikke dobbeltbunn. Jeg lagde to hull med hullsag i går for å legge inn gjennomføringer til toalett og septiktank. På min var det ca 20mm massiv glassfiber.

 

Er det støpt opp flater på hver side av rommet på din som vist her.

 

baaten_des_07_006.jpg

 

Det skal vist nok være et hulrom under disse med drenering i bakkant. Mulig du kan få vannansamling her om dreneringen er tett.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg monterte baugpropell i min sundancer 290 i helgen og i baugen på den er det igjenstøpt slik at jeg måtte skjære hull for å komme til. Hele hulrommet var fylt med skum. Jeg har heller ingen drenshull i mine innstøpninger i motorrom men jeg vil anta at de er fylt med skum. Jeg monterte også ankervinsj bak og måtte da borre igjennom dørken under sofaen bak og der var treverket under veldig fuktig av en eller annen grunn.

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
  • 7 år senere...

Løfte denne igen.

 

Er det noen som har noe mere info omkring dette temaet når det gjelder Sea Ray båter?

Ser litt på 270 sundancer om dagen, og har lite lyst å ende opp med en båt med skum som er halvfull av vann, som i prinsippet må bety at båtens verdi raskt nærmer seg null?

Det er en forholdsvis omfattende jobb å utbedre dette, mtp. å dele skrog for å tørke ut/fjærne skum, forsterke og sette sammen igjen.

 

Hvor omfattende er dette potensielle "problemet" med Sea Ray båter, og spesiellt sundancer?

Link to post

Tror ikke dette er noe problem i det hele tatt. Har en 270 sundancer selv, og før jeg kjøpte denne undersøkte jeg alle mulige kanaler ang info om styrker og svakheter om modellen. Dette med dobbeltskrog kom aldri opp som tema. Jeg har også montert baugthruster på min, og der ser man inn på skum i front. Tørt og fint. Har aldri ofret dette en tanke på min båt etter at båten ble saumfart ved kjøp. Alle båter har vel et potensiale for å ta inn vann, men ved gode installasjoner og riktig vedlikehold kan man minimere sjansen.

Link to post

SeaRay brukte Balsa som kjernemateriale i flere båter opp til begynnelsen av 2000 tallet (2001-2002?) Og disse hadde et rykte på seg at noen råtnet innvendig.

Min 335 Sundancer fra 2003 har skum. Er dobbelskrog med skum stort sett hele veien, bortsett fra under motorene hvor det er enkeltskrog. Noen steder er det også støpt opp flater med ekstra tykt med skum inni. Bla. under ene sofabenken i kabin, og under diesel/septik-tanker, batteribokser etc. for å få en rett flate for montering. Det er ingen drenering fra disse boksene. Men som i mange andre båter med skumkammer så skal det heller ikke være noe behov for dette.

I min boret jeg ved kjøp noen 50mm hull forskjellige steder i skummet mot kjølen, og pirket bort skum helt ned til selve skroget, for å inspisere etter fuktighet. Ingen problem å lime på plass igjen det som hullsagen boret opp under inspeksjonen.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...