Jump to content

Turbotrykk 41A - noen som har målt dette?

krl

Recommended Posts

Har nettopp skiftet turbo på min AQAD31A. Kun når båten skal i plan er jeg i nærheten av det turbotrykk som skal være. Trykket blir også mindre med høyere turtall i motsetning til oppgitte data som sier høyere trykk med høyere turtall.

Årsaken til dette er at jeg får ikke gitt motoren den motstand som må til for at trykket skal bli maksimalt. Det er kun når båten skal i plan og full gass brukes at trykket nærmer seg trykket de dataene oppgir. Motoren fungerer utmerket så årsaken ligger helt klart i at båten går for lett til å få maksimalt trykk.

Vet ikke om det kan være slik hos deg. En annen ting er om turbotrykkmåleren du bruker er korrekt.

Har hatt en likens båt som du har, 21 Weekender. Perfekt kombinasjon var da 290DP med utv. 2.30 og A8 propeller. Toppfart 30,5 og ved 3000 omdr. var farten 22 knop. Økte da marsjfart med 2 knop fra A7 til A8. Målte ikke turbotrykket på denne.

På min nåværende virker motoren også å jobbe lett, men får ikke noe særlig for høyt turtall. Skal prøve på denne også å bytte fra A7 til A8. Turbotrykket øker jevnt med turtall. Har prøvd måleren i bilen og der viste den nøyaktig det som skal være, så går ut fra at den viser korrekt, har også prøvd med annen måler med samme resultat.

Toppfarten på nåværende båt er kun 32 knop med 200 HK, mens forrige båt gikk med 30 med kun 130 HK.....

Låner denne tråden,på den ene av mine maskiner får jeg fullt utslag på turbotrykkmåleren når jeg setter på tenning.

Har mistanke om at det ligger i føleren eller kabling til denne.

Noen som kan fortelle meg hvor føleren ligger på en 41 a ?

Redigert av kringeland (see edit history)

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Jeg vil tro at turbotrykkmåler på denne motoren er ettermontert og ikke noe den ble levert med.

Føleren må ligge mellom turbo og innsugingskanaler i toppen. Mest trolig står den montert på innsugingsmanifolden eller på røret ut fra ladeluftkjøler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...