krl Startet 26.April.2007 Link til dette innlegget Startet 26.April.2007 Har for lite turbotrykk på min VP AQAD41A. Mangler ca. 0,5 bar unntatt på maks turtall hvor jeg mangler ca. 0,3 bar. Finner ikke feil på motoren. Er det andre som har måling å sammenligne med? Betegnelsen på turboen min er KKK K26 5326 970 6290. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Har nettopp skiftet turbo på min AQAD31A. Kun når båten skal i plan er jeg i nærheten av det turbotrykk som skal være. Trykket blir også mindre med høyere turtall i motsetning til oppgitte data som sier høyere trykk med høyere turtall. Årsaken til dette er at jeg får ikke gitt motoren den motstand som må til for at trykket skal bli maksimalt. Det er kun når båten skal i plan og full gass brukes at trykket nærmer seg trykket de dataene oppgir. Motoren fungerer utmerket så årsaken ligger helt klart i at båten går for lett til å få maksimalt trykk. Vet ikke om det kan være slik hos deg. En annen ting er om turbotrykkmåleren du bruker er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 26.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Har hatt en likens båt som du har, 21 Weekender. Perfekt kombinasjon var da 290DP med utv. 2.30 og A8 propeller. Toppfart 30,5 og ved 3000 omdr. var farten 22 knop. Økte da marsjfart med 2 knop fra A7 til A8. Målte ikke turbotrykket på denne. På min nåværende virker motoren også å jobbe lett, men får ikke noe særlig for høyt turtall. Skal prøve på denne også å bytte fra A7 til A8. Turbotrykket øker jevnt med turtall. Har prøvd måleren i bilen og der viste den nøyaktig det som skal være, så går ut fra at den viser korrekt, har også prøvd med annen måler med samme resultat. Toppfarten på nåværende båt er kun 32 knop med 200 HK, mens forrige båt gikk med 30 med kun 130 HK..... Sitér dette innlegget Link to post
kringeland Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 (redigert) Låner denne tråden,på den ene av mine maskiner får jeg fullt utslag på turbotrykkmåleren når jeg setter på tenning. Har mistanke om at det ligger i føleren eller kabling til denne. Noen som kan fortelle meg hvor føleren ligger på en 41 a ? Redigert 28.April.2007 av kringeland (see edit history) Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Kurt Svart 28.April.2007 Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Jeg vil tro at turbotrykkmåler på denne motoren er ettermontert og ikke noe den ble levert med. Føleren må ligge mellom turbo og innsugingskanaler i toppen. Mest trolig står den montert på innsugingsmanifolden eller på røret ut fra ladeluftkjøler. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 28.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 (redigert) Måleren her er antakelig er original ettermontert måler som består av en elektrisk giver på innsug-manifolden og et instrument på dashen. Som oftest er det nok giveren som ryker, men sjekk kablene grundig. Hvilken målinger har du på trykket på motorene dine? Redigert 28.April.2007 av krl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.