SF Startet 26.April.2007 Link til dette innlegget Startet 26.April.2007 Hei, Jag har tatt opp båten i dag for en kort vårpuss og tok av drevet for å sjekke oppretting av motor. Denne var OK, MEN....universal leddet på drivakselen var brun i rust og det var litt vann i selve belgen. Ikke mye men mer enn nok tydeligvis. Kryssene ser ok ut, det er kun lett overflate rust på selve universalleddet. Videre ser det ut til at o-ringene på aksel inn til motor har holdt tett. Det er ingen tegn til rust på denne. Må kryssene skiftes, de går lett og er faste og fine, ingen tegn til at det har kommet vann inn i nålelagrene. Jeg har tittet litt i boka til bravo drevet og ser at det er overkommelig jobb å skifte belgen selv. Problemet mitt er at jeg har kun erfaring fra skifte på VP. Er dette en grei jobb for en relativt kyndig hobbymekanikker? Hva med gimbal lageret kan det være skadet?? Det ser helt fint ut og som sagt er det ikke spor etter sjøvann på selve akslingen som går inn til motor. Ei heller vann i olja i drevet. Det hører med til historien at båten skal på sjøen mandag og at ingen av de lokale verkstedene har tid de næreste ukene. Noen som har noen tips og anbefalinger? 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hydrox Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Denne siden inneholder en god del info om Mercruiser drev. Kansje du finner noe der... Link to post
SF Svart 26.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Har sett der men håpet å få noe førstehands info og tips 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SvartRøyk Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Det er veldig greit å skifte selv, men du MÅ ha spesialverktøyet til opphengsboltene som sitter under trim/tiltgiver på styregaffel. Boltene sitter godt og er satt inn med locktite. OBS! løsne slangen til gearolje i skjoldet, hvis ikke så knekker plastnippel ved skroget. Link to post
Trophy Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Jeg hadde større problem på mitt OMC som er ganske likt. Måtte skifte gimbal lager. Jeg oppdaget det pga ulyd i lager. For meg virker det som du bare trenger å skifte belgen. Press godt med fett inn i gimbal lageret. Har ikke skiftet belg på Bravo drev selv, men mener å huske at det er viktig å lime i tillegg til slangeklemma. Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Ben Sin Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Hei SF. Jeg har også kun erfaring fra VP, og der er jo belgskift lekende lett. I år kommer det en mann i verksteduniform og skifter belger og gearwire. Jeg har også lest meg til at man trenger noe spesialverktøy, og at det er en mer kranglet løsning enn på VP. Dessuten er det ganske behagelig å få det gjort av andre.... Lykke til. Det har nok gått bra med leddet ditt. Ben Sin Link to post
Frøken Fryd Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 (redigert) mener å huske at det er viktig å lime i tillegg til slangeklemma. Jeg har skiftet belger en gang og det var min første gang, skal ikke påstå at det var lekende lett men overkommelig. Jeg brukte lim fra Mercruiser (quicksilver?) i tillegg til klemmene også. Husker ikke hvilken side det var lettest å ta først men det var forskjell iallefall (har to drev og måtte selvsagt prøve begge måter)... Redigert 27.April.2007 av Frøken Fryd (see edit history) Link to post
SF Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Hadde du spesial verktøy for å ta av selve huset til belgen, eller hvordan gjordet du det? Kan forresten se ut til at jeg får Siddis til å ta jobben på onsdag, jeg har varslet dette som mulig reklamasjon. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Hadde du spesial verktøy for å ta av selve huset til belgen, eller hvordan gjordet du det? Jeg hadde ingen spesial verktøy, såvidt jeg husker hadde jeg ikke av noe hus heller... Slangen til kjølvannet holder du deg langt unna, den er ett sorgens kapittel å bytte... Link to post
SF Svart 28.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2007 Omtales som Bell Housing i merc vedlikeholds manual. Tilsvarer hjelmen på et VP drev bare at hos Merc so ligger belgen fastmontert inne i huset. Både dette huset og belgen står igjen på transom når du tar av drevet. Etter hva jeg har lest og blitt fortalt må dette huset av for å skifte belg og for å gjøre dette må du ha spesialverktøy. Det er her jeg begynner å bli skeptisk på å gjøre dette selv. Har alt snakket med ansvarlig for slippen og informert at jeg ikke blir klar til mandag. Tror jeg satser på å få Siddis motor på plass på onsdag de har bekreftet onsdag eller torsdag. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Har samme drev som deg Bravo 3X, nytt montert i mars 2003 av Mercruiser forhandler (på -98 transom/bellhousing). Ble tatt av grunnet motorhavari 4 mnd senere (VM diesel ja) og da var det kommet vann i belgen og overflaterust på knuten. Belgen ser hel ut. Kan vel neppe ha kommet innenfra i båten og ut... i Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) Neppe, vannet kommer inn mellom belg og belghousing. Klemmene til mercruiser holder ikke tett nok. Jeg forlangte at Mercruiser skulle ta dette som reklamasjon og kontaktet derfor min lokale forhandler, Siddis Motor. De konkluderte raskt at lekasjen var mellom belg og belghousing og skyldes manglende liming. Dette var en kjent problemstilling og det hadde hatt svært mange reklamasjoner på dette. Dette har medført at de nå limer alle belgene i tillegg til klemmer. Siddis byttet belg og gimball lager på reklamsjon uten å krangle, dette selv om garantien på min motor var utløpt. Reklamasjonen kommer inn under kjøpsloven som gir 5 års reklamasjonsrett. På mitt drev skulle de også ha byttet kryss, men nye var ikke å oppdrive. Det var ingen feil på kryssene utenom overflaterust så jeg valgte derfor å sjøsette med kun å smøre dem opp. Det så ikke ut til at det var kommet vann inn i dem. Redigert 17.Juli.2007 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) Det er noe gummipakningsgørr rundt den delen som skal inn i bellhousingen og mot klemring/belg eller hvordan det nå var igjen. Syns det ser litt dårlig ut egentlig til å ha vært helt nytt. Her må man vel bare presse inn fett og se om det kommer vann ut. Hvis ikke så er det vel i orden. Dette er 4 mnd etter sjøsetting av nytt drev. Redigert 17.Juli.2007 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) Her må man vel bare presse inn fett og se om det kommer vann ut. Hvis ikke så er det vel i orden. Det var den metoden jeg brukte, men hadde jeg hatt tilgang på nye knuter så hadde jeg byttet. Du bør og kjenne etter om de er faste uten slark samt at de går lett. Dersom det var et firma som monterte dette for deg så må du reklamere!!!! Redigert 17.Juli.2007 av SF (see edit history) 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) Ja det var firma som monterte. Dette ble bare et sidesprang i forhold til hovedproblemet som var at veiva knakk... men fikk iallefall nytt knutekors og gimballager, i tillegg til ny veiv og andre deler. Nå er det bare monteringa som gjenstår ja. Drevet er bare gått ca 50 timer fra det var nytt. Nå ser jeg jo at det er to knutekors, men jeg fikk bare ett. Jaja... Redigert 17.Juli.2007 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Siden du har hatt vann i belgen må nok den gamle belgen av og ny monteres med lim. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Whistler Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Dette drevet er fra 99. Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) Ja alt er forlengst demontert. Bytter vel knutebelg, girbelg og slange siden transom/bell stammer fra 1998 og vet jo ikke om det har vært bytta før selv om det ser helt OK ut (selve drevet er fra 2003). Tenkte å sløyfe den vanlige eksosbelgen og sette på denne tuten på bildet nest øverst http://mercstuff.com/exhaustbellows.htm Det blir jo mye enklere å montere sammen da, og dessuten anbefaler de denne løsninga på denne siden her http://www.sterndrives.com/precisionparts/414bravothree.html "Do NOT use exhaust bellows with the Bravo Three. The Bravo Three does not have large enough passages through the lower case to pass all the exhaust properly. Install an exhaust "cuff" in place of the external exhaust bellows." Eksosen blir da ikke pressa inn i den trange drevpassasjen men kan slippe forbi, spesiellt når drevet er litt trimma opp. Med drevet helt nede blir eksosen fortsatt pressa inn i drevet siden gummituten blir pressa mot drevet, og støy/eksos blir redusert. Dette høres jo smart ut, og vil vel også bidra til redusert temperatur på drevet ved høyere belastning. Redigert 17.Juli.2007 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Jeg har samme eksos løsningen på mitt drev som du beskriver der. Den ble montert orginalt på min motor fra 2004. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) Dette drevet er fra 99. Har det vært tett helt siden -99 da altså ? Bytta belg før ? Nettopp åpna ? Hadde et bilde til: Redigert 17.Juli.2007 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Jeg har samme eksos løsningen på mitt drev som du beskriver der. Den ble montert orginalt på min motor fra 2004. Så du har altså ikke den tette eksosbelgen som er festa i begge ender ? Det var jo interessant å høre at den løsninga er gjort standard. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Nei jeg har ikke den tette løsningen. Usikker på om den er standard med D-tronic men Steyr bruker denne i kombinasjon med Bravo 3. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 (redigert) har du drevkjøling også kanskje ? Off Topic... her er en type uten borring fra www.driveshowers.com Og en type som tar vann fra sjøvannspumpa http://marine-performance-parts.com Og en type til fra http://www.cpperformance.com/products/outd...ive_showers.htm Og så fra http://shopping.rexmar.com/Merchant2/merch...eshower-itscool Redigert 17.Juli.2007 av teerex (see edit history) Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
SF Svart 17.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Nei jeg har ikke det. Båten min veier ikke mer enn litt over 2 tonn og har plenty med effekt. Så drevet går ikke serlig varmt. Har vurderte det men klarer meg nok uten. Så kjekk ut den som tar vann fra vannpumpa. 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Teerex Svart 17.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2007 Min veier vel nærmere 3 tonn + 1 tonn motor og drivstoff så det blir da bortimot 4 tonn. Så da er det nok ingen vei utenom drevkjøler. Er bare glad jeg ikke havarerte drevet den gangen jeg skulle ha med 9 voksne menn pluss full tank (460 liter). Det gikk litt dårlig. 5 mann måtte gå fram i båten for å få den i plan, og så måtte jeg holde full gass for å holde den i plan. Fikk bare 3100 rpm så jeg kan tenke meg at det sleit bra på motor og drev. Etter 5 minutt ga jeg opp, og gikk ut av plan resten av turen. Det ble en noe avkortet tur kan man si Neste gang prøver vi med halv tank Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn