Jump to content

Vann i belgen - Bravo 3X

SF

Recommended Posts

Da ligger du nært opp mot maks anbefalt vekt med enkel installasjon av dieselmotor og Bravo 3.

Min går lett i plan med fulle tanker, full vanntank + 8 voksne karer med bagasje om bord. Toppfarten ligger da et par knop under det den gjør med tom båt, så jeg tror jeg klarer meg uten drevdusj............men du vet aldri kanskje jeg kjøper meg en jeg og.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Drevet har vært av hver år for inspeksjon av belg og smøring av knuter og gimballager. Kjøpte båten i 2004. Jeg antar at det er originalbelgen som fortsatt står på. (ny belg er innkjøpt, men ikke montert) Byttet eksosbelgen mot tube for to år siden. De to/tre første turene snur man seg ofte for å se om det er noe på gang da lyden blir anderledes når drevet trimmes ut :eek:

Da ligger du nært opp mot maks anbefalt vekt med enkel installasjon av dieselmotor og Bravo 3.

Min går lett i plan med fulle tanker, full vanntank + 8 voksne karer med bagasje om bord. Toppfarten ligger da et par knop under det den gjør med tom båt, så jeg tror jeg klarer meg uten drevdusj............men du vet aldri kanskje jeg kjøper meg en jeg og.

Ja det var på grensa, men det var jo også trekvart tonn mere last enn normalt sett i forhold til mere normale 2-3 personer og halv tank. Da får jeg 3850 rpm uten problemer.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg hadde ingen spesial verktøy, såvidt jeg husker hadde jeg ikke av noe hus heller...

Må korrigere meg selv her for ett lite hukommelses tap.

Hadde nok av dette huset og dette "spesialverktøyet" er en pipe som er lik senterpinnen til trim sensoren.

Det ble vel handlet på eBay kjenner jeg meg rett...

tror jeg klarer meg uten drevdusj............men du vet aldri kanskje jeg kjøper meg en jeg og.

På min maskin er kjølevann overbord i fra maskin delt i et t-stykke. Den delen av kjølevann som ikke går gjennom drevet har jeg ledet i en gjennomføring i badeplattformen, fungerer som drevdusj. Mitt bravo1 er tydelig kaldere enn et bravo1 på kompisbåten uten drevdusj. Like skrog, like turtall, lik fart osv. Skulle duge bra for å sammenligne.

Jeg lurte på å gjøre det samme her i vår men tilkomsten til slangen inn på eksosbendet er litt vanskelig på min båt. Selv om mitt motorrom er noe større en på din så er luka litt mindre. Det vil si at forkant av motoren (ut mot drev) ligger delvis skjult under dørken.

Du har ikke noen bilder av din løsning vell?

Jeg lurer faktisk på om det ikke var du som satte meg på idèen SF, uansett så ser det ut til å funke. Har bare brukt en helt vanlig kromet messinggjennomføring rett over drevet, bør jo se litt pent ut. Hos meg treffer vannet oppå den buede flaten oppå gimballhuset og spruter utover toppen på drevet. Ble ikke plass inni badeplattformen å sette gjennomføringen lenger bak.

Men bilde har jeg ikke og ikke får jeg tatt noe bilde før om 4 uker. Reiste på jobb tirsdag og kommer ikke hjem før 14. Aug.

Ja mulig det var min idee :wink: men du utførte det i praksis det gjorde ikke jeg. Ideen fikk jeg når du fortalte at Univa anbefalte å dumpe noe av kjølevannet over bord for å ikke tape effekt grunnet motstand i eksos.

Har du lukket eksosbelg på drevet ditt eller bare denne stussen som jeg har slik at du går delvis på åpen eksos?

Som nevt er de jæklig trangt i området rundt turbo og eksosbend på min motor så jeg ser ikke helt hvordan jeg skal sette inn en "T" på kjølevannet.

Motoren min kom orginalt med dette t-stykket på kjølevannet før krøket på turboen. Den var til og med levert med slange og nippel som skulle monteres nede i transom. På transom er det et overbord hull som jeg ikke brukte. Monterte gjennomføringen i badeplattformen med en 90 grader albue i samme dim som nippelen på slangen.

All eksosen min går ned i drevet og ut gjennom propellen, ikke noe deling her.

skal ta noen bilder når jeg kommer meg hjem, men kaaansje du ser det på bilder i motorbytte tråden min. En svart slange med gul stripe som ligger på tvers av maskinen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...