peterode Startet 26.April.2007 Link til dette innlegget Startet 26.April.2007 Hei Tenkte jeg skulle leie ut båten min 2-3 uker i sommer, men er svært usikker på hvordan dette best kan gjøres. Det er spesielt forhold til offentlig myndigheter som bekymrer. Om dette blir veldig komplisert og at en også blir pliktig til å levere regnskap, er det neppe verd brydderiet. + Bør en registrere et "utleiefirma"? + Er en skattepliktig for inntekter? Er en eventelt nødt til å føre regskap for å bevise at det ikke er overskudd? + Er en momspliktig for leieinntektene? Er det ellers steder en kan lese mer om dette? Hører gjerne fra noen som har erfaring med utleie med hensyn til overstående. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Slapp av, dette er garantert skattefritt. Ta vare på avtalene eller kvitteringene, og skriv i selvangivelsen at du har fått sånn og sånn, og at dette er en fritidsinntekt, som ikke kan betraktes som å gi overskudd, nå eller i framtiden. Om du gidder. Skattefritt er det uansett. For at mva skal utløses, må beløpet være over 30 000kr, i tillegg til at det må være næring, ikke hobby. Mao skal du IKKE betale mva heller... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mouche Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Kanskje litt hjelp i denne? http://www.skatteetaten.no/Templates/Binde...;epslanguage=NO Ser ikke ut til at du har grunn til bekymring hva angår skatteplikt! Viktig å sjekke med forsikringsselskapet ditt om du f.eks er dekket for utleie for noen uker, eller må tegne tillegsforsikring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Avmønstret2 Svart 26.April.2007 Link til dette innlegget Svart 26.April.2007 Viktig å sjekke med forsikringsselskapet ditt om du f.eks er dekket for utleie for noen uker, eller må tegne tillegsforsikring. Jeg ringte forsikringsselskapet mitt, Sparebank1, og de sa at jeg ikke trengte noen tilleggsforsikring så lenge det ar snakk om et par uker og ikke utleie i stor skala. Leietakeren måtte være båtkyndig, selv om de ikke skulle ha noen dokumentasjon på det....men jeg vil jo ikke leie ut båten til ukyndige folk heller... mvh Plenen Sitér dette innlegget Link to post
peterode Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Kanskje litt hjelp i denne? http://www.skatteetaten.no/Templates/Binde...;epslanguage=NO Ser ikke ut til at du har grunn til bekymring hva angår skatteplikt! Viktig å sjekke med forsikringsselskapet ditt om du f.eks er dekket for utleie for noen uker, eller må tegne tillegsforsikring. Dette var positivt, takk alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Slapp av, dette er garantert skattefritt.Ta vare på avtalene eller kvitteringene, og skriv i selvangivelsen at du har fått sånn og sånn, og at dette er en fritidsinntekt, som ikke kan betraktes som å gi overskudd, nå eller i framtiden. Om du gidder. Skattefritt er det uansett. For at mva skal utløses, må beløpet være over 30 000kr, i tillegg til at det må være næring, ikke hobby. Mao skal du IKKE betale mva heller... Suzuki Suzuki har nevnt det vesentligste, men for ordens skyld så er beløpsgrensen før man blir mva-pliktig økt til 50.000 i løpet av 12 måneder. Det springenede spørsmål i slike tilfeller er om aktiviteten er egnet til å gå med overskudd. Mitt båthold er definitivt ikke det, utleie eller ikke. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lazyjack Svart 23.April.2015 Link til dette innlegget Svart 23.April.2015 Dette er en gammel tråd og jeg lurer på hva beløpsgrensen før man må betale skatt/moms er i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Nick Name Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Den er 20 000,-, og mitt forsikringsselskap skulle ha litt mer pr år ved utleie. Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 (redigert) Beløpsgrensen for MVA er 50.000 per kalenderår. For skatt er det ingen absolutt grense, som svarene lengre opp sier er det inntektens art og om det er hobby (underskudd) eller næring (overskudd) som betyr noe. Husk på at skattesystemet er beregnet for i bringe penger inn til statskassen. Prinsippet er generelt sett at dersom du skal skatte av en inntekt, har du også fradrag for kostnader. For de aller fleste er båt et så hei dundrende underskuddsforetakende at skatt aldri vil bli et tema. Redigert 29.April.2015 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Mouche Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Utleie av båt utenom næring kan bety skatt, men tror allikevel ikke at du får fradrag for utgifter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Team Colibri Svart 29.April.2015 Link til dette innlegget Svart 29.April.2015 Forhåndsuttalelser er en fantastisk ting: http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Vurdering-av-om-utleie-av-bat-er-naringsvirksomhet-merverdiavgiftsloven--10-forste-ledd-og-skatteloven--5-1-forste-ledd-jf--5-30/ Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
aileenll Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 Nye regler for endel privat utleie. Har det blitt mere skattepliktig å leie ut båt nå en tidligere. Vurderer å leie ut båt fremfor båtbu! Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Mouche Svart 29.April.2019 Link til dette innlegget Svart 29.April.2019 https://www.smartepenger.no/skatt/645-bat-og-skatt Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.