Jump to content

BMW 150 hk (rekke'femmer).

blacki

Recommended Posts

Var vel helst den 6-syl D636 på 180hk som var plaget med dårlig kjøling og dermed også toppen.

Tror ikke de på 150hk og 165hk var like utsatt....?

Blokka som ble brukt i disse ble lagt av VM i Italia , og etterfølgeren lever idag videre som Mercruiser.

Drevene (visstmnok lagd av ZF) som ble brukt på disse har vel fått blandet kritikk, og er vel etterhvert vanskelige å få tak i deler til vil jeg tro

(Mye tror, mener osv her , dersom du tar et søk her på BMW så finner du helt sikkert mer info)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv denne motoren, og har ingen problemer med å anbefale den. Det som er viktig for en 20 år gammel motor er hvordan den har blitt brukt og vedlikeholdt, ikke om den heter Volvo, Mercruiser eller BMW.

Denne motoren har ikke kjøleproblemer, det var det 180hk som hadde. Ettersom disse maskinene er utstyrt med separate topper for hver sylinder, er det viktig å være ekstra nøye med opp- og nedkjøring av motoren. Dersom motoren har orginale topper, er de grå av farge. Dersom de er byttet, er de Mercruiser-sorte.

Motoren er identisk med Mercruiser D530, noe som gjør at reservedeler er like tilgjengelig som til enhver annen Mercruiser-motor. Deler til drev (og motor) skaffes av Solberg Motors i Sandefjord, og jeg har enda ikke opplevd at noe ikke kan skaffes. Prisnivået ligger i det store og hele på Volvo-nivå, noe er billigere og noe er dyrere. Ca en tusenlapp for knutebelg (som er veldig solid og varer i mange år), og tretusen for vannpumpe til motor.

Syns motoren er lettstartet og forholdsvis støysvak, og den ryker veldig lite. Dieselpumpen er utstyrt med kaldstartshendel, noe som reduserer røyk ved oppstart betraktelig.

Drivstofforbruket er ikke noe å si på, bruker selv ca 15 liter/time. Hadde regnet med høyere forbruk når jeg kjøpte båten.

Drevet er stort og klumpete, men mitt er nå 20 år gammelt og virker fortsatt. Tror den store oljemengden (6.5 liter ATF) hjelper til å holde det kjølig, og dermed forlenger levetiden. Vær obs på vann i oljen, da dette ikke er bra for lamellene i clutchen. Propellen er standard Volvo Penta, så den er lett å få tak i dersom man skulle være uheldig.

Dersom motoren ser ut som en rusthaug er den ikke verdt prisen, uansett merke.

Hvis den derimot virker godt vedlikeholdt, så kan du gjøre et godt kjøp. Ettersom BMW ikke er særlig ettertraktede motorer, er det sikkert mulig å prute litt.

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

• 13 år senere...

Hei. Den hendelsen til kaldstart hvilken vei skal den stå når det ikke er kaldt?

Du sier 15 liter i timen åssen turtall ligger du på da sånn ca. Har akkurat overtatt en bår med denne motoren men har ingen instruksjonsbok til den så derfor jeg spør. Har heller ikke noe fungerende tankmåler så greit å ha noe å gå ut ifra

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...