Jump to content

Ford York, hva er nå det?

MT.

Recommended Posts

En bekjent har tittet på en båt med en dieselmotor fra slutten av 70-tallet, og syntes egentlig båten var meget tiltalende. Derimot var han litt nysgjerrig på motoren, da den iflg selger skulle hete Ford York.

Oppgitt av selger til 52hk, visstnok 4 sylindre, og motorbenevnelsen skulle være Ford 2400. Selger skulle ha ytret et eller annet om at det opprinnelig var en industrimotor, om kan hjelpe noen litt på vei. Alt sammen litt usikkert, da verken selger eller potensiell kjøper egentlig ikke er noen motormann. Selv har jeg ikke sett verken motor eller båt, og har heller ingen erfaringer med denne fabrikanten.

Men det har kanskje noen andre her på Båtplassen?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Takk for det, den var kjekk å ha. Jeg lasta den ned og skriver ut til min bekjent.

Noen som har erfaring med disse motorene da? Ikke at det betyr så mye, da så gamle motorer ikke er så ulike, og eventuelle feil og mangler like gjerne kan være forårsaket av tidligere eiere.

Men likevel, om noen har tips om kontrollpunkter utover det vanlige er jeg lutter øre.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Sakset fra wikipedia

The Ford York engine is a four-cylinder Ford diesel engine used in vehicles including the Ford Transit range of vans between 1972 and 1984.

They were redesigned in 1984 the 2.5 DI (direct injection) engine which was a milestone in reliability

Eldre utgaver var visst litt tungstartede tror jeg ?, ellers en solid og god motor.

Jon

Jeg har samme sort (min er en Ford/Sabb 54hk, men identisk med de som Ford solgte selv som marinemotorer). Tungstartet og litt ukurant å skaffe deler til, men solid og pålitelig ellers. De eldste versjonene har ikke gløding, og er veldig tungstartede, særlig i kaldt vær. Den jeg har er med gløding, og starter greit nok så lenge man har nok strøm tilgjengelig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...