Ken Startet 27.April.2007 Link til dette innlegget Startet 27.April.2007 Er det mulig å ta 12 volt ut fra ett 24 voltsanlegg? Hvis man tar strøm fra ett av batteriene, disse er jo 12 volt... Er det skadelig for el anlegget? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 du vil trekke det ene batteriet ned fortere enn det andre.... noe som også har innvirkning på opplading av batteriene.. Anskafflese av omformer fra 24 til 12V er å anbefale.... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ronald Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 (redigert) du vil trekke det ene batteriet ned fortere enn det andre.... Dette kan jeg ikke så mye om, men mener du virkelig at dette er noe stort problem? Kommer jo selvsagt an på hvor mye strøm som skal ut, men dersom det er til sporadisk bruk til f.eks. lading av mobiltelefon og andre "småting", så må det da vel være OK å gjøre det slik som Ken foreslår? Jeg gjorde det i alle fall slik på sigarettenneruttaket på en eldre Nissan Patrol som fatter'n har. Har ikke oppdaget problemer så langt, men så skal det også sies at det ikke har vært så mye brukt. Ronald Redigert 27.April.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Spørsmålet gav ingen indikasjon om "hva" som skulle koples opp, og derfor en sort/hvitt svar. Selv har jeg 24V ombord med litt "ja takk begge deler".... 12 - 240 omformer går inn på 24-12 V omformer, samme gjør Radio/CD/MP3 og andre instrumenter som trekker 12V (inklusiv 12 - 19V omformer for bærbar PC).... men jeg har uttak rett fra 12V batteri (ett av dem) som går til lading av mobiltelefon osv. MAO.... permanent oppkopling går gjennom omformer, mens tilfeldig og lavt forbruk går direkte .... hvorfor ?? .. vel det var slik når jeg kjøpte båten... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ken Svart 27.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Saken er slik at jeg har fått låne en juksamaskin som jeg tenkte bruke i mai på vår torske fiske i finnmark. så er den 12 volt og jeg har 24 volt ombord... Regner med at den bruker endel strøm... Den vil aldri bli brukt når motoren ikke er igang... Tror dere jeg kan kjøre på uten omformer? Sitér dette innlegget Link to post
p-kaill Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Hei , har erfaring med juksamaskin ombord - den bruker mye strøm så jeg anbefaler at motoren går for ladding av batteriet. Egen kurs med 4 m2 kabel er å anbefale. En 24 V juksamaskin er lettere å finne brukt til en rimelig pris enn en 12 V og det er et alternativ enn å måtte kjøpe en omformer fra 24V til 12V. Følg med i www.kysttorget.no der det averteres brukt fiskeustyr. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Jeg har også 24 V anlegg om bord. + en omformer fra 24-12- For stereo + plotter og noe dill dall på flybrigden.. Nå vet jeg ikke hvor mye strøm en Juksmaskin trekker. men hva med å sette inn et 12V batteri kun for dette? Vet heller ikke hvor mye du ligger på landstrøm, men å da ha evt en egen lader for 12 V er jo en løsning.. Ikke er den spesiellt kostbar heller. Men dette er smak og behag.. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Jon-Kåre Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Jeg kjører og 24 volt men har 12 volt itilegg på eget batteri, dette lades opp via en omformer Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
p-kaill Svart 27.April.2007 Link til dette innlegget Svart 27.April.2007 Klart det blir en vurderingssak hvilket opplegg en ønsker og til hvilken pris. Men en brukbar 24V juksamaskin kan en finne fra et par høvdinger og oppover. Det er lettere å finne brukt 24 V enn 12V. prøv Ballstad Radioservice AS ( søk i gule sider på denne bedrift). Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 I det elektriske skapet på båten vi har kjøpt har jeg funnet omformer fra 24 volt til 12 volt. Det står ikke på omformeren hvem som er leverandør. Jeg vil tro denne en gang har hatt deksel hvor fabrikant fremkom. Det eneste som jeg kan lese på utsiden av omformeren er følgende : 24/12 v 3A bev. Det er grå kasse. Noen som kjenner denne igjen ? Dernest lurer jeg på, hva krever omformeren av strøm ? Er disse mer eller mindre evigvarende ? Som nevnt ovenfor står det også 3A på denne. Det er jammen ikke mye jeg kan kjøre på 12 volten da? 3A er det jevn tilførsel, eller ????? Vil det på sikt være mer fordel å la være omformeren og heller legge opp 12 volt fra batteri for baugtruster ? (for dere som ikke kjenner til nye-båten vår, så er båten utstyrt med egen 4 cyl mercedes dieselmotor som baugtruster som yter 40HK) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Verrie, jeg er ikke riktig sikker på hva som er konsekvensene av svaret mitt. Men prøver meg likevel. En av fordelene med 24 volts anlegg er at kabeltykkelsen går ned på lengre avstander sammenlignet med 12 volts anlegg. Dersom du endrer forsyningen fra batteriene til baugpropellen fra 24 til 12 volt, må du trolig gå betydelig opp i kabeldimensjon. Jeg ville nok starte med å ta utgangspunkt i dynamoene og se hva som er ladespennigen på disse. Jeg har oppfattet det som at 24 volts anlegg er å foretrekke i båt fremfor 12 volt, bl.a. på grunn av mindre krav til kabeldimensjon. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Roaldbj/andre : Jeg var nok litt upresis i mitt første innlegg. Baugtrusteren er egen dieselmotor, uavhengig av hovedmotor på båten, hvorav 24 volt anlegg er helt atskilt fra baugtruster. Baugtruster har eget startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Du har vel nå fått deg så stor båt at det bare er spesialistene på yrkesfartøy som kan hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Åneida Roaldbj, det blir nok neste gang jeg handler (neidda, bare tøyset, skal jeg ha større nå skal jeg isåfall bo ombord, men med alt skrot jeg har på jord som jeg ikke klarer å være av med, finnes neppe den båt som kan brukes) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Enda mer avsporing fra 12 - 24 v spørsmålet: Har du begynt å skjønne hvor stor båt du har fått? Er den for tiden hel tids beskjeftigelse, eller er du fremdeles innom jobben fra tid til annen? Forøvrig: Savner deg på D5LA - men du må vel bruke tiden på båten mens vi pugger mekatorkart og gnomoniske kart og storsirkelseilas. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Hva? Har dere ikke med dere Molodensky og Bursa-Wolfs transformasjoner på superskipperkurset? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Når det gjelder Molodensky transformasjonene omtales disse ikke i Bowditch 2002 utgaven, derfor gir jeg litt blaffen i disse. Men jeg tror at jeg mobbes litt av de andre deltagerne som henviser til denne lenken: http://home.hiwaay.net/~taylorc/bookshelf/...orm/molodensky/ - men nå er vi vel ganske langt unna 12 - 24 volt diskusjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Ja Roaldbj, jeg ser at skuta er enorm, og det selvsagt krever sin mann, men samtidig så er alt så utrolig mye enklere i den grad der er større plass for de duppeditter man har ombord, som ikke nødvendigvis er mer omfattende enn i tidligere båter jeg har hatt. Som kona sa, renhold er til og med enklere, fordi det går an å bevege seg istedet for å åle seg frem. Her er også plass nok til å legge utover plantegninger og ting jeg arbeider med på en fin fornuftig måte. Det må også legges til at jeg slettes ikke er fremmed for litt arbeidsinnsats ombord. Jeg har vært igjennom litt restaureringer tidligere, samt er velsignet med tålmodig kone som lar meg få tilbringe tid ombord. Og jada, jeg får tid til andre ting også. Jeg har en glimrende fordel i forhold til mange andre som står ute med båtarbeider. Her er varmt ombord, trivelig og har med pc om kveldene. Akkurat nå putrer middagen på komfyren. Jeg hadde nok ikke holdt på hele kveldene om jeg skulle stått i presenningshall eller lignende og jobbet. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Hei! Du må først finne ut hvor mye strøm (A) dene juksa maskinen tar. Etter dette bør du montere en omformer som er krftig nok til og drive denne. Du kan jo også montere en 12v dynamo på motoren din. med denne kan du lade et batteri og evt lage en separat 12v krets til ønsket bruk. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
mons Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Hei Tror ikke omformer som leverer nok strøm er et alternativ. For noen uker ville jeg brukt ett batteri og kjørt maskinen på det. Hvis maskinen brukes mye kan du evt bytte på hvilket batteri du bruker med jevne mellomrom. Dette er ikke optimalt for batteriene, men sålenge du har bra lading og det ikke er snakk om et permanent opplegg, så ville jeg ikke vært bekymret. Vær litt nøye med å sjekke veskenivået i det andre batteriet da det kan få litt mye lading og dampe litt. Ikke bruk "krokodilleklyper" rett på batteriene, men legg fast kabel fra batteriet og gjerne opp på dekk der til og frakoblinger kan gjøres uten knallgass. Hvis du går for omformer tror jeg du må sette inn et ekstra batteri og la omformeren lade dette. Trekk så strømmen fra batteriet. De fleste maskinene bruker ikke så mye strøm, men de trekker veldig ujevnt når de rykker eller drar opp 3-6 storskrei samtidig ;-) Dette er belastninger som er tøffe for en omformer. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Actros Svart 22.November.2007 Link til dette innlegget Svart 22.November.2007 Trur nok en så stor omformer du trenger til en juksamaskin blir dyrere enn å kjøpe brukt 24v maskin. Vet at en omformer på 20 amp koster nesten 3000 kr, men vet ikke om den er stor nok??? Om du har plass til en dynamo til så kjøper du en brukt på 12 v og setter på motoren, + et batteri til denne. Tror nok dette er den enkleste og billigste løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.