Jump to content

Hvordan lage saltsei?

mitsu

Recommended Posts

Triks, neeei!

Jeg har selv opplevd ved et tilfelle at seien ikke ble ordendlig rød, og det kom av at den ble fisket på sensommeren og da er ikke rødåta tilstede.

Det beste er å salte fisken før ST.Hans.

I de fleste andre sammenhenger skal en være pinlig nøye med å få bort alt av fiskeblod ved tilberedning av fisk.

Dette gjelder ikke for saltsei.

Jeg flekker seien ved å åpne/dele den langs etter ryggen, fjerner så ryggbenet og lar den henge sammen i buken.

Fra gammelt av sto som regel seitønna i naustet, eller vedsvala. Vanlig utetemperatur er derfor passelig for denne lagringen.

Vær nøye med at laken alltid dekker over fisken og la den gjerne stå i mørke (spesielt hvis hvite/lyse plaststamper benyttes.)

Jeg pleier å legge en skiferhelle over fisken for å tynge den ned i saltlaken.

Har selv spist saltsei som var 10 år siden den ble saltet og den var MEGET god! :yesnod:

Løkka tel!!

Saltsei/rødsei/gammelsei osv. Kjært barn har mange navn

Saltsei skal ikke tørke, dette har jeg i allefall aldri hørt om, og tror dette må være en misforståelse. Har solgt noen hundre tnner med sei rundt om i Norge og det er helt nytt for meg.

Fall ikke for fristelsen med å bruke saltpeter eller hummerfarge i laken DETTE ER JUKS!!! fy!!

Når du fikser seien er det viktig at du IKKE bløgger fisken, når du fikser og det er varmt er det viktig å kjøle ned fisken med is, utrolig mange slurver med dette. Fisk som ligger ombord i sol en fin dag blir for spaltet i kjøttet og forringes veldig fort. Dette gjelder selvfølgelig all fisk.

For å lette flekkingen vil det være lurt å legge fisken fint i kassene sånn at det slik at den blir enklere å håndtere mens den er dødstiv. En krøllete fisk er seinere å arbeide med. Det er viktig å bruke kasse med hull i slik at fisken ikke blir liggende i vann. Dette vannet er det første som surner, dette gjelder all fisk, hel som filet . viktig å få bort overskuddsveske.

Når du kommer i land setter du fisken kjøling til dag etterpå, gjerne i naustet e.l. Fisken er enda hel med innvollene i.

Når du dagen etter sløyer fisken kan du la innvollene gå i en tett stamp, det samme gjør du med den delen av ryggen du tar bort når du flekker fisken. Det er nemlig vanlig å helle over den vesken som vlir i stampen over i tønna du salter fisken i.

Flekking av fiksen gjør du på følgende måte, Du tar en sløyd hodekappet sei, legger den flatt på fjøla/arbeidsbordet ditt. Er du høyrehendt holder du fast det øverste øyrebeinet med tommel og pekefinger. (Tommelen inne i buksiden og pekefinger på skinnsiden) håndflaten kan ligge oppå fisken for å holde den iro mens du jobber. Klem imidlertid ikke sund fisken din.

Når du er kommet så langt bruker du din ledige hånd og fører din skarpe kniv fra nakken av fisken og helt bak til sporden. Sporden er alltid på en saltsei. Kniven skal følge ryggbeinet hele veien, dette gjør at du kutter av bukbeinene, disse skal ikke fjernes. Fisken skal Ikke deles i helt i to av dette kuttet, men sitte fast øverst oppe i ryggen. Det er viktig at du har skåret så langt opp at du enkelt får lagt fiskene dine flatt i tønna.

Du har nå en fisk som ser ut som en trekant.

Du er ikke ferdig å flekke seien før du har fått fjernet endel av ryggbeinet. Kapp av ryggbeinet tre ryggvirvler bak gattet. Kutt ikke for dypt i fisken, det blirr ikke pent. Når fisken ligger med skinnet ned og er brettet ut kan du legge tommelen der svømmeblæren og du holder da fisken slik at den ligger på rygg. tommelen peker mot sproden. Nå kan du ta kniven og begynne der du kuttet av ryggbeinet og la den følge ryggen helt frem til nakken, nå har du kuttet av bukbeinene på denne siden av fisken også. Disse skal heller ikke fjernes.

Nå har du en sei som er klar for å havne i tønna.

Det går med ca 140 kilo sløyd hodekappet sei for å få ei tønne saltsei

Hvis jeg ikke husker feil regner man at det skal gå 16 kilo grovt havsalt til ei tønne saltsei.

Som en kuriositet så salter en dreven fisker greit ei tønne saltsei i timen, det kan du sikkert få bekreftet av "sivertsan" på Givær.

Viktig viktig!! Husk å trutne tønna de før du begynner å bruke den. Tørre tretønner må du være forsiktig med, ellers kan du få deg et puslespill siden treet har litt for god plass i tønnebanda. :smiley:

Hvis du skulle være uheldig å miste lake i tønna slik at fisk blir liggende tørt, er det nok å hive den ødelagte fisken på toppen, resten er fremdeles god mat.

Den laken som er igjen når seitønna de er fortært, kan du gjerne ta vare på den laken som er igjen pg bruke om igjen.

Saltsei kan ikke bli for gammel så lenge den ligger i lake.

Jeg liker saltseien min med kokte poteter, kålstuing og stekt bacon eller flesk i terninger.. Huff fikk plutselig ikke veldig lyst på svinefilet til middag idag nei...

Lykke til med fisken din

Informasjonen ovenfor var så god at der har jeg ingenting å legge til - bare å lære av. Jeg ville bare fortelle at jeg på en ferietur med bobil i forrige århundre fisket småsei (1 - 1,5 kg) i Saltstraumen. Etter tre timer holdt jeg opptelling og fant at det var 60-70 stykker. Ettersom det var en butikk like ved, og de hadde både bøtter og salt, fikk jeg kjøpt det jeg trengte til å salte all fisken. Fiskene ble sløyd (sprettet i buken), men ikke vasket før jeg la dem i bøttene og druknet dem i salt. De tok seg lake før døgnet var gått. Vel hjemme en måned senere ble det hele satt i matbua (hvor jeg har noen hundre flasker vin, litt mineralvann og et par kg margarin) og avglemt. Temperaturen der er ca. 8 grader. Jeg glemte hele greia, men fem år senere (i dette århundre) spurte kona hva det var i bøttene. Da viste det seg at vi hadde mye gammelsei. Den ble vannet godt før vi kokte den, og smaken var upåklagelig.

Saltsei blir bare bedre jo lengre den ligger i salt, bare den ikke er for liten, da synes noen den blir for "tørr". Når jeg var mindre fant vi saltsei på låven etter min bestefar som måtte være rundt ti år gammel, eller mer. Den var fisket i Saltstraumen. Samme bestefar har også tatt ei kveite på over 130 kilo på snik med 18 fots åpen snekke en fem hesters marna fra 1953. Den måtte han visst slepe den noen timer etter båten før han kom til fiskemottaket. (der det er fiskecamp idag) Der fikk de heiset den opp med krana.

Den saltseien de selger på rema er ikke skikkelig saltsei etter min mening, (vet hvordan den blir produsert).

Det var forresten en ting motordoktoren glemte i sitt innlegg. Hvor er den matbua???? Lover å ikke røre saltseien :wink:

Kjempebra tråd!

140kg burde vel gå bra, og det er kanskje om å gjøre å ta den fangsten på en gang? Hvor stor tønne er det snakk om, er det en vanlig tønne?

Jeg skal jammen se om jeg får tak i tretønner, noen som vet hvor dette selges. Jeg har bare sett slike små "pyntetønner" til salgs i butikkene.

ps er det noen formeninger med å la skinnet være på?

Redigert av traust (see edit history)

hei igjen

Tretønnene er vel rundt 110 liter hvis jeg ike husker helt feil, får ta det med et par klyper salt. En full tønne med sei skal inneholde ca 100 kilo ferdig saltsei.

Skinnet skal være på fisken, helt til du har den på tallerkenen.

Om du salter hele tønna på en gang, eller om du legger ned en sei nå og da spiller ingen rolle.

Det er ikke noe i veien for å bruke, stamp eller plasttønner å salte i selvom gammelkara mener tretønnene gir en bedre smak. Tønnene som blir brukt har ofte vært brukt til sukkersalting av rogn tidligere i forbindelse med lofotfiske. Jeg har kjøpt tomme tretønner fra kaviarfabrikken i Finneidfjord tidligere, men der er det vel ikke noe produksjon lengre.

Det var en reportasje på Norge rundt på fredag om en plass de enda lager tønner, tror det var på vestlandet. Kanskje noen andre her inne vet hvor?

Det er bare å sette i gang produksjonen, det er absolutt ingen heksekunst. Hvis man lurer litt på hvordan en flekt fisk skal se ut, går det jo an å gå i fiskebutikken og se en hel klippfisk, flekt uer, ja eller en saltsei og få en pekepinne.

• 2 måneder senere...

Mener å ha hørt at den beste saltseien måtte fiskes før St.hans??

Utover dette utsagnet har jeg ikke selv erfart at den ene perioden er bedre enn den andre!

Rødåta er utvilsomt en medvirkende årsak til rødfargen på seien, men har ikke hørt at den er mer utpreget om høsten??

Utfra følgende link tolker jeg det dithen, at åta kommer i flere sekvenser, om våren i mai- juni og om høsten i september, i det som VI her oppe kan kalle for "de nære havstrok"!

http://www.kystsone.no/news.cfm?newsitemid=354

Visste dere forresten at det går med 2 tonn "villfisk" for å produsere for til 1/2 tonn oppdrettsfisk??

Hvor lenge kan dette fortsette tenker jeg,da!

Nå trues det med å fangste rødåteplankton til inntekt for oppdrettnæringen!!!

Tukling med naturen, synes jeg blir et nærliggende begrep! :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...