Jump to content

Hvordan lage saltsei?

mitsu

Recommended Posts

Legge til ved Kjelen, Vel det kommer jo an på farten man har, den ligger jo tross alt ikke helt nedi fjæra hehe.

Hva med brygga til båtforeninga på Inndyr veldig fin brygge som leies ut til arrangementer. Jeg har ikke klart å rote meg til å bli medlem i foreninga enda. (har jo bare båter på land :crazy: ), men stiller gjerne opp ved grytene om vi skulle finne på noe slikt.

• 2 år senere...

Hm... nå er ikke jeg "Nordlending", men "Tromsværing", så jeg burde kanskje ikke si så mye om dette i fare for å tråkke feil.

Men, altså, jeg er litt overrasket når folk nevner "Rødsei" og "Saltsei" som om det var samme sak. Da jeg gikk på skole gikk jeg i lag med flere godt voksne karer fra Salten og Bodøområdet, og folk fra Helgeland. Og fikk av dem smaken på Rødsei og Saltsei. Men, de bedyret at det var ikke samme sak. Rødsei er veldig rød, mens Saltsei ikke er så rød. Så på OBS i Tromsø at det lå ute noe til salgs i en fiskebod, med teksten Rødsei/Saltsei. Sa til karen bak disken at "dere kan jo ikke kalle den fisken for både Rødsei og Saltsei, det er jo to forskjellige ting".... nei, han visste ikke noe, det var laget på Tromsdalen fisk.

Forskjellen slik jeg fikk forklart da av de fra Salten/Bodø og de fra Helgeland var at Rødsei skulle saltes urenset med blod og innmat i, mens Saltsei skulle renses og skylles og saltes. Forskjellen blir jo at Saltsei blir ikke sånn rød i fargen som Rødseien. Litt annen smak på også.

De passet godt på å skille på dette, og jeg måtte for all del ikke si til Helgelendingene at det var god Rødsei de hadde, eller si til Saltværingene at det var god Saltsei de hadde.... Da ble det slutt på middagsinbydelsene.

Har sett mange steder at en pakke kan ha teksten Rødsei/Saltsei, så jeg lurer på om det er jeg som er tøvete, eller moderne kokkekunst som har mistet lokalkunnskapen.

Snakket nettopp med mannen til min kusine som er fra og bor på Helgeland, og han bekreftet at han hadde vært med å spise masse saltsei, og den renset de og skylte, før de saltet den. Og han er vel borti 70 år nå.

Så, personlig tror jeg at det nok i hvertfall før i tiden var en tydelig forskjell på dette, og at det er nå i senere tid at begrepene er blitt blandet fordi folk ikke har fulgt med i timen så godt.

Bill

I yrer deler av Salten (Væran) betegnes Rødsei bare som Saltsei. Begrepene Rødsei og Gamelsalta sei brukes ikke der. Det er riktig at den ikke saltes med involsrester i men den blir heller ikke vasket etter sløying og flekking. Enkelte jukser nokk litt med Saltpeter for og få mer rødfarge når det saltes sei som ikke har rødåte. Pass bare op og ikke salte sei som går i krutåte den blir ikke bra.

Redigert av BMP (see edit history)

Hvor mye salt skal til, koker folk lake, eller bare strør man rikelig med grovsalt ? Og tretønne, ja det skulle bare mangle, man salter ikke mat i plastikk... det er bannlyst i hvertfall for mitt vedkommende. Tre inneholder stoffer som hemmer bakterieproduksjon naturlig, mens plasten er noe svineri. Har jobbet i slakteri, og plast er noe helt forferdelig og holde rent, det avler bakterier omtrent. Så forstå det den som kan at det bare er plast som er lov i næringsmiddelbedrifter.

Hjemme finnes det ingenting på kjøkkenet av plast, stekespade i tre, skjærefjøler i tre, og andre røreredskaper, og noe av rustfritt.

Har også en gammel tretønne jeg bruker til røyking av ymse mat, både kjøtt og fisk.

Tretønner og stamper er fortsatt i produksjon og salg.

Bill

Folk spør hvor de får tak i tretønner.

http://www.magnarmosaker.no/

http://www.tretonner.no/produkt.php

http://endres-tonner.no/

Og det skal være en i Lyngen som også leverer tønner, men finner ikke noe om det på nettet.

Tror det er lurt med tønner som er vokset innvendig, altså til mat. Jamfør hvordan mat ble oppbevart i leirkrukker med smørpapir på toppen, og så ble det smeltet voks over.

Bill

Redigert av Sleipner45 (see edit history)
Rødsei eller gammelsei er en tradisjon fra Salten, og må som nevnt over ikke forveksles med saltsei.

Det trenger ikke å være innvollsrester igjen før salting. Det er rødåten som lager fargen.

Fargen kommer av en kjemisk reaksjon i fisken etter at den er saltmoden.

Stemmer alt dette BAN, men vil bare legge til at det ikke kun er helt oppe hos dere dette er gammel og god tradisjon. På nordmøre er vi heller ikke på noen måte ukjent med at det finnes utrolig god mat i gammel sei, men her kaller vi den gjerne "Gammelsalta sei" o.l. Det er den samme varen som det refereres til i en del av innleggene (også ditt), så her er det altså ikke snakk om å salte noe med innmaten i slik enkelte ser ut til å tro! Seien blir bare flekket, saltet og "glemt"... lenge!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...