Enjoy Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 Boka om Dyrafjeld eks Anna Kristina er en fin bok for skute intereserte. Les mere her Dyrafjeld Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 (redigert) For en som vil ha med seg historien om Motorbåten og med mange flotte bilder vil jeg anbefale denne boken. Tar for seg alt fra prammer til flotte motorbåter og snekker. Litt om båtmotorer, mest historie. Mye å bla i! Redigert 11.Desember.2004 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 Boken om Cementbåtene fant jeg på Nautisk forlag i Oslo. Egentlig en rederihistorie. Men for oss som er vokst opp langs Oslofjordens bredder kjenner vi mange av disse båtene fra barnsben av. Boka har mange historier, fortalt av gamle sjøfolk på disse båtene. Mange dramtaiske timer blir gjenopplevd. I tillegg er det mange flotte bilder av båte slepebåter, lektere og andre spesialfartøy som gikk med cement fra anleggene rundt Oslofjorden. Det ligger mye historie mellom de permene. En bok jeg liker å ta fram om og om igjen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 11.Desember.2004 Del på Facebook Svart 11.Desember.2004 (redigert) Boken om Sleipner av Gunnar Steen Iversen. En bok på 98 sider om Sleipners historie i Fredrikstad. Et lite gullkorn for oss som er vokst opp med svinghjulstart. En liten Sleipner-historie: Jeg husker fattern og jeg var ute i Værla, syd for Moss da motoren, en 32-modell 3 hk Sleipner stoppet. Svinghjulknasten som man holdt i når man skulle starte hadde en anordning som skulle sprette inn i svinghjulet ved hjelp av en fjær. Denne virket ikke hos oss. Eller rettere sagt, den var erstattet av en treplugg. Fattern skulle starte motoren, men som slo tilbake og traff høyrehånda til fattern med stor kraft slik at den brakk. Og jeg som da var en 7-8 år fikk ikke lov til å prøve. Hadde vel ikke klart det heller. Det ble til at vi måtte ro den 21-fots snekka inn til Fiske båthavn. Og min far måtte på sykehuset for gipsing av håndledd. Alt på grunn av en Slepiner fra 1932. Redigert 11.Desember.2004 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gunga Din Svart 30.Oktober.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 er med i Nautiska Bokklubben (får tillsent mig 5 böcker/år) I går när jag kom hjem låg det en mycket intressant bok i lådan............ har icke hunnit o lese men den såg riktigt bra ut Havssegling Barry Pickthall Havssegling - Kappseglingstekniker och segling under hårda förhållanden är en prisbelönt handbok som behandlar alla delar av havs- och kappsegling. Några av världens bästa seglare och experter på konstruktion, rigg, besättning, träning, mat, kläder, vägval efter väderlek, kappsegling, sjukvård och överlevnad, delar med sig av sina erfarenheter. Färgfotografier och pedagogiska diagram belyser de senaste metoderna och den nya tekniska utvecklingen inom segling. Boken är uppdelad i tre huvuddelar: Båten - beskriver skrovets konstruktion och allt om segel: urval, uppbyggnad, skötsel, sättning och trim. Ett helt kapitel ägnas åt de kunskaper man har fått från Global Challenge och de taktiska navigationssystem som används på kappseglingsbåtarna förklaras. Förberedelse och planering - beskriver väl beprövade sätt att ta hand om besättningen, inklusive klädsel, mat och sjukvård. Till sjöss innehåller proffsens tekniker för natt-, långdistans- och kappsegling. Här finns också tips på pålitliga reparationer, hur man hanterar båten i hårt väder och överlevnadsmetoder. http://www.panorstedt.se/templates/Nautisk...k.aspx?id=45901 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 30.Oktober.2007 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2007 Med fare for at dette er nevnt før vil jeg ta med klasikern over alle klasikere Joshua Slocums Jordomseiling. Mindre kjent er kanskje hans "Reisen med Liberdade". For det som drømmer om eller planlegger langtur er etter min subjektive oppfatning den beste boken som er skrevet om dette Jan E. Holviks "Langtur". For de som ønsker en tur til "Medelhavet", er Lars Hassler/Marie Blomqvist "Medelhavet, tur och retur" verd å lese. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.November.2007 Del på Facebook Svart 3.November.2007 Takk Roald for en fin trawlerbok! Denne vil jeg anbefale for dere som skal handle større båt. Motor Yachts and Trawlers 364 sider spekket med bilder og faktaopplysninger av Pilothouse Motor Yachts, Aft. Cabin Motor Yachts, Cocpit Motor Yachts, Pilothouse Trawlers, Double Cabin Trawlers 27 til 80 fot. Hver båttype presenteres med bilde, vitale mål, beskrivelse av båten og når og hvor byggingen fant sted, fart med aktuelle motorstørrelser osv. En "bibel" for oss båtfrelste. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
bliss X Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 Noen som har lest boken Dra til sjøs! skrevet av Sonja Thoresen? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 4.November.2007 Del på Facebook Svart 4.November.2007 For de som enda ikke har lest Oppbrudd, havet har meg nå og en sjøreise til Sibir og ikke får tak i disse bøkene så kan jeg abefale boken som samler the best of alle disse bøkene. Mine Sjøreiser Ønsker du å lese om verdens tøffeste idrettsutøver Ellen Macarthur så er a donf en glimrende bok. Hun har også gitt ut en DVD som heter The ellen macarthur story. og når vi snakker om DVD så kan jeg også anbefale SEA OF DREAMS som er om superseileren Nick Moloney. Skal han ha en Norsk DVD om en tur rundt jorden så er Jorden rundt med cape tiger et alternativ men der er kvaliteten på filmingen lav men selve filmen er helt grei for de som er nysgjerrige på langtur. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 13.April.2014 Del på Facebook Svart 13.April.2014 Fikk en fantastisk bok i posten fra play.com for noen dager siden, "The science of Ocan Waves: Ripples, Tsumamis and Stormy seas" av Astronomen J.B:Zirker. Dette gir et utmerket innblikk i bølger på havet. Fra barnslige betraktninger om ringer i en dam, via Fourier analyse av bølgefomasjoner til interaksjonen mellom luft og vann. Ikke veldig formeltungt, men sånn passe akademisk for den opplyste almue. Her er link til boka. Har ikke finlest alt enda, men gleder meg til å sitte i le i sola og lese den grundig ! Vaskeseddelen hos Amazon sier : "Powerful ocean waves fascinate the public, and they have made a lot of news lately." With that indisputable observation, scientist J. B. Zirker takes off on a whirlwind tour of the world of waves—from the "ordinary" waves that constantly churn the sea to the rogues or freaks that can rise up seemingly from nowhere to heights of 20 meters or more... and everything in between. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ventus Svart 7.Mai.2014 Del på Facebook Svart 7.Mai.2014 Noen som har sett disse? Tenkte en god ting for den yngre generasjonen å bla i på tur: http://www.dedekam.com/nautisk.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.