Jump to content

Ferietips frå Møre til Trøndelagskysten?

Veroks

Recommended Posts

I tillegg til det Roy sier, så bør Veiholmen på nordspissen av Smøla være med, meget spesiellt sted, og utrolig flott havnebasseng.

Ellers er Bjørnsund, Bud og Håholmen obligatoriske stopp.

Prøv å få med omvisning i festningsanlegget Ergan i Bud.

Ellers er Austrått havn innafor Brekstad ved innløpet av Trondheimsfjorden verdt et besøk, flott gjestebrygge med Austråttborgen og kanonstillingene fra andre verdenskrig like i nærheten.

Og når du først er på Austrått er ikke veien lang i Stjørnfjorden til Råkvåk.

Meget idyllisk sted, med mange tilbud, samt museum fra tiden med de store sildefiskeriene som foregikk i distriktet.

Magerøya er et idyllisk sted. Her er det vertskap som tar imot og trakterer på sommeren. Området Kvenvær - Bispøyan er et øyeldorado for med trange sund og lune havner/uthavner. De som liker havbruset bør ta ruta om Sula - Bogøyvær-Mausund-Gjesingen-Sørburøya-Sauøya-Halten - her er det åpne kjøkken og kraner hele veien på sommeren! Froan naturreservat er helt fantastisk. Kain det bli likar? :seeya:

Grip er nevnt, og er noe for seg selv og vel verdt et besøk.

Vær imidlertid klar over at havna er trang, og at det ikke er gjesteplasser der.

En kan ligge langs med, eller utenpå andre båter langs almenningskaia, men det er begrenset med plass.

Hurtigbåten mellom Kristiansund og Grip har fast plass, så den bør man holde seg unna.

Har selv vært der to ganger med 35 fots seilbåt og fant plass begge gangene, men det kan av og til være litt problematisk.

• 8 måneder senere...
Hei

Ser ovanfor at Rørvik er tilrådd. Eg frårår denne staden.

Halten er svært fin. Diverre er det for mykje fugl og for store område med ilandstigningsforbod.

Ask

Enig med deg.Synes de har elendige og kommerlige gjesteforhold.Trangt pg stappfult,en urolig havn synes jeg.Men det er jo hva jeg synes da,liker ikke å ligge i dung og haug.......

I stedet for Rørvik og Nærøysundet anbefaler jeg heller å gå lengre vest når man passerer Rørvik, i allefall på en av veiene nord/sør. Gå f.eks gjennom Langsundet eller lengre ut. Kartet kan se litt skremmende ut, men leiene er godt merket. Ta det med ro så går det bra. Mange fine plasser å stoppe og få båter å treffe der. F.eks Gjærslingene, Nordøyene, og på nordsiden av Vikna ligger Hortavær og Sklinna.

• 4 år senere...

Hei,

Kom over denne gamle tråden no når eg prøver og legge planer for vår ferietur som går her frå Brattvåg og nordover mot Trondheim.

Tar sjansen på og låne denne tråden istanden for og starte opp ein tilsvarende en...

Det er nesten 20 år sidan eg skjølv var med som unge på båtferie så eg ønsker tips om kva plasser, reisemål og ting som kan vere kjekt og få med sej på veg oppover.

Vi er ein familie på 4 med ein jente på 8år og ein gut på 4 måneder.

Båten vi kjem til og bruke er ein Nordwest 900.

Alle tips om plasser vi bør oppsøke, ting vi bør huske på og spesielt kva vi bør gjere for at vår 8år gamle unge skal få like gode opplevinger som eg hadde når ej skjølv var unge på tur.

hopsjødagene på hopsjøbrygga kanskje? husker ikke dato..

Åge konsert på knarren er til helga, men er vel ikke aktuelt med småbarn...

Stokkøya kanskje?

knarren er jo også en fin plass uten konserten også.

Trondheim?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...