Jump to content

Hvem produserer/selger denne bøya?

Master_740

Recommended Posts

• 5 uker senere...

Utfordringen her er kanskje at det er forskjellige typer metaller fra bunnen (moringen) og opp til øyet på bøya, hvor både saltkonsentrasjon og vanntemperatur kan forandre seg mye, avhengig av strømmer og solvarme. I Sonskilen hvor jeg ligger er eksempelvis saltkonsentrasjonen i ulike vannskikt svært påvirkelig av hvor mye det regner og hvor mye vann som kommer ut av elva Såna. Dernest av hvor mye sol vi har i løpet av dagen. Det er vel nærmest umulig å kalkulere seg frem til hvorledes elektrolyttene er i dette området. Dernest er det selvfølgelig viktig hvordan bøya forankres i moringen. Noen bruker spesielle tau med kraftig gummibelegg mens andre satser på kjettingforankring til moringen.

Jeg husker ikke de eksakte dybdeforholdene for moringene våre, men de ligger typisk under 8 meter.

Dersom jeg hadde ligget for svai i Son ville jeg utvilsom bedt en dykker inspisere opplegget hver eneste år.

sonskilen.jpg

• 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...