Jump to content

Aluminium som mister lakken - hva er best å bruke?

Ronald

Recommended Posts

Jeg har en kasse i aluminium for ankervinsj stående utvendig på badeplattformen. Den er vel ca. 10 år gammel (kommer fra Ihlerød, om noen kjenner typen).

Etter få år begynte lakken å boble enkelte steder. Over tid økte dette, og de siste 2-3 årense faller lakken av i flak en del steder. Ikke særlig pent. For meg ser det ut som om lakken løsner pga. en form for irring i aluminiumen (hvitt "pulver" under lakken). Egentlig ikke overraskende på meg - dette er vel slik som aluminium i båt bare blir over tid? Eller....? Husker i alle fall septikktanken som måtte byttes for en del år siden - mener den også hadde slik "pulverisert forvitring" enkelte steder.

Nåvel - i tilfellet ankervinsjen er det ingenting som tyder på hull eller fatalt sammenbrudd pga. dette. Men pent er det altså ikke. Det beste er sikkert å slipe av all lakk og levere kassen til profesjonell lakkering. Men de orker jeg ikke, i alle fall ikke i førse omgang. Så jeg er litt ute etter lettvinte løsnnger som (kanskje) kan fungere.

Så derfor: Er det noe maling, lakk - evt. med passende grunning - som kan være egnet til å smøre på kassen, "der-og-da"? Jeg vil selvsagt først fjerne det som er løst og pusse der. Men håper jeg skal slippe full demontering osv..

Noen gode råd? Fargen er forøvrig hvit.

Og en ting til...er det noe man kan gjøre for å redusere slik "oppførsel" fra aluminiumen sin side? Har f.eks offeranoder noe for seg her?

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
  • 3 år senere...

Dette sier Hempel.

Forbehandling av aluminium

Avfett grundig med YACHT CLEANER eller DEGREASER for å fjerne smuss og støv. Sandsvip (med ikke-metallisk blåsemiddel) eller slip med sliperondell nr. 36-50 til rent metall. Fjern støv og sand ved børsting eller støvsuging. Påfør umiddelbart ett strøk LIGHT PRIMER tynnet 25 % for å unngå oxidering på overflaten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Bruk Sea-Jets 2K primer for alubåt (Sea Jet 017) Ideell for grunning av aluminium. Mal over med hva du vil, Bengalak, Hammerite eller annen kvalitetslakk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Det som sikkert opprinnelig har skjedd, er at det har kommet hull på alu'en, hvor det har begynt å okisdere (hvitt pulver). Denne oksidasjonen har over litt tid kommet under lakken, og lakken holder på fuktigheten, og opprettholder oksidasjonen innover under lakken, som en mark på en måte.

Dette var ett problem div fly-selskap fikk når de gikk fra blanke, ubehandlede skrog til lakkerte. Ble løst med syregrunning, siden denne kjemiske er bedre festet til alu'en enn ett lakklag over.

Så syregrunning er nok som mange sider det rette.

Det som også er viktig med alu, er at den oksiderer raskt i luft, så etter vasking/sliping, er det viktig å få på noe beskyttelse med en gang, siden maling/grunning fester dårlig til Al-oksid.

TA

Redigert av trulsant (see edit history)

Alu-kasse på syrefast plattform vil oksidere uansett hvor godt du forsegler med lakk.

Det viktigste er å isolere alu fra metallisk forbindelse med alt omkringliggende (inkl bolter).

Tror dette problemet uansett vil gjenoppstå, da metallisk kontakt vil oppstå mot plattform, eller ankerkjetting.

Mitt beste råd: bytt kassa til plast. Bytter du til syrefast, vil korrosjonsproblemet flytte seg til ankerkjettingen.

Ha god drenering.

Alu-kasse på syrefast plattform vil oksidere uansett hvor godt du forsegler med lakk.

Det viktigste er å isolere alu fra metallisk forbindelse med alt omkringliggende (inkl bolter).

Regner med at dette gjelder montering av andre aluprodukter også? Skal montere en ny dekksluke i alu og fikk med syrefaste skruer. Bør vi heller bruke en annen type skruer?

Redigert av matsemann (see edit history)

Regner med at dette gjelder montering av andre aluprodukter også? Skal montere en ny dekksluke i alu og fikk med syrefaste skruer. Bør vi heller bruke en annen type skruer?

du skal kun bruke syrefaste bolter på aluminium trenger ikke noe pakning imellom, sort stål må ikke komme i kontakt med aluminium da oppstår det korrusjon på aluen.

Gir max og auke itte kvart

Jeg pulverlakkerte kassa mi, dette hold seg ihvertfall fint i de 2 årene jeg hadde den. Den ble da glassblåst først.

Gjorde det på Øra i Fredrikstad, ga ikke mange hundrelappene for det hele.

Hei Larshans1,

Hvor på Øra gjorde du dette? Har selv en alu-kasse til ankervinsjen hvor maling/lakk flasser av, og har båten på Øra. Frister ikke å demontere det gjør det forsåvidt ikke å pusse ned hele kassa heller :nonod:

Vil det fungere å pusse av bare det som er løst og så prime og male hele kassa etterpå?

Hjelper godt på å ha sika/tec7 el.l. på boltene, slik at det ikke blir mulighet for fuktighet i kontaktpunktene mellom deksel og bolt.

TA

Det brukes en egen type pasta når du setter syrefast in i alu.

Viktig at det gjøres riktig, isloere mest muligt ifra hverandre.

Men husker ikke navnet på denne pastaen.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hei! Når det gjelder aluminium, er dette er sårbart stoff når det gjelder korrosjonsbeskyttelse. Henvend deg til en seriøs malingsleverandør(hempel,jotun,international) for å få en best mulig beskyttelse. Å bruke mønje (primer) for vanlig stål, krasjer med aluminiumen. Det samme gjelder behandling av galv. stål. Jotun hjelper gjerne med anbefalinger. Hilsen matros....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...