Ronald Startet 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2007 (redigert) Jeg har en kasse i aluminium for ankervinsj stående utvendig på badeplattformen. Den er vel ca. 10 år gammel (kommer fra Ihlerød, om noen kjenner typen). Etter få år begynte lakken å boble enkelte steder. Over tid økte dette, og de siste 2-3 årense faller lakken av i flak en del steder. Ikke særlig pent. For meg ser det ut som om lakken løsner pga. en form for irring i aluminiumen (hvitt "pulver" under lakken). Egentlig ikke overraskende på meg - dette er vel slik som aluminium i båt bare blir over tid? Eller....? Husker i alle fall septikktanken som måtte byttes for en del år siden - mener den også hadde slik "pulverisert forvitring" enkelte steder. Nåvel - i tilfellet ankervinsjen er det ingenting som tyder på hull eller fatalt sammenbrudd pga. dette. Men pent er det altså ikke. Det beste er sikkert å slipe av all lakk og levere kassen til profesjonell lakkering. Men de orker jeg ikke, i alle fall ikke i førse omgang. Så jeg er litt ute etter lettvinte løsnnger som (kanskje) kan fungere. Så derfor: Er det noe maling, lakk - evt. med passende grunning - som kan være egnet til å smøre på kassen, "der-og-da"? Jeg vil selvsagt først fjerne det som er løst og pusse der. Men håper jeg skal slippe full demontering osv.. Noen gode råd? Fargen er forøvrig hvit. Og en ting til...er det noe man kan gjøre for å redusere slik "oppførsel" fra aluminiumen sin side? Har f.eks offeranoder noe for seg her? Ronald Redigert 2.Mai.2007 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 Hammerite grunning for alu og hammerite på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2007 I bunn og grunn forlanger aluminium noe som kalles etsprimer. Hvis Hammerite leverer dette så er naturligvis det godt nok i massevis. Anoder er ikke greia i dette tilfelle, kun priming og maling. Hulda har det samme på ankerwinchen, lar det korrodere foreløpig, pent er det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
kæptenswife Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg tar opp igjen denne tråden. Har det samme problemet som trådstarter. Er det noen andre som har andre tips enn Hammerite? Hva med noen type gummimaling eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 syrevasking og syregrunning eller etsprimer som nevnt over er greia, det gir best varighet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Dette sier Hempel. Forbehandling av aluminium Avfett grundig med YACHT CLEANER eller DEGREASER for å fjerne smuss og støv. Sandsvip (med ikke-metallisk blåsemiddel) eller slip med sliperondell nr. 36-50 til rent metall. Fjern støv og sand ved børsting eller støvsuging. Påfør umiddelbart ett strøk LIGHT PRIMER tynnet 25 % for å unngå oxidering på overflaten. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Bruk Sea-Jets 2K primer for alubåt (Sea Jet 017) Ideell for grunning av aluminium. Mal over med hva du vil, Bengalak, Hammerite eller annen kvalitetslakk. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
solbris Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Min erfaring er at en må syrevaske før en påfører noe som helst på aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 slip helt rent, vask godt med jotun tynner 17, grunn med jotamastik grunning for alu også bruker du jotun topcoat oppå. dette er industri produkter 2komponent, men det bør gå ann å få tak i gjennom ett industri maler firma. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Kiekhaefer Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Bruk Pingo kraftvask (inneholder fosforsyre) som kjøpes i malerforretningene,deretter ett tynt strøk med etch primer. Etter primeren er påført kan en bruke mange forskjellige typer malinger som toppstrøk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg pulverlakkerte kassa mi, dette hold seg ihvertfall fint i de 2 årene jeg hadde den. Den ble da glassblåst først. Gjorde det på Øra i Fredrikstad, ga ikke mange hundrelappene for det hele. Tror dette gir det beste resultatet... Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Det som sikkert opprinnelig har skjedd, er at det har kommet hull på alu'en, hvor det har begynt å okisdere (hvitt pulver). Denne oksidasjonen har over litt tid kommet under lakken, og lakken holder på fuktigheten, og opprettholder oksidasjonen innover under lakken, som en mark på en måte. Dette var ett problem div fly-selskap fikk når de gikk fra blanke, ubehandlede skrog til lakkerte. Ble løst med syregrunning, siden denne kjemiske er bedre festet til alu'en enn ett lakklag over. Så syregrunning er nok som mange sider det rette. Det som også er viktig med alu, er at den oksiderer raskt i luft, så etter vasking/sliping, er det viktig å få på noe beskyttelse med en gang, siden maling/grunning fester dårlig til Al-oksid. TA Redigert 22.September.2010 av trulsant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kæptenswife Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Takker for svar og mye bra tips! Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Alu-kasse på syrefast plattform vil oksidere uansett hvor godt du forsegler med lakk. Det viktigste er å isolere alu fra metallisk forbindelse med alt omkringliggende (inkl bolter). Tror dette problemet uansett vil gjenoppstå, da metallisk kontakt vil oppstå mot plattform, eller ankerkjetting. Mitt beste råd: bytt kassa til plast. Bytter du til syrefast, vil korrosjonsproblemet flytte seg til ankerkjettingen. Ha god drenering. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 (redigert) Alu-kasse på syrefast plattform vil oksidere uansett hvor godt du forsegler med lakk. Det viktigste er å isolere alu fra metallisk forbindelse med alt omkringliggende (inkl bolter). Regner med at dette gjelder montering av andre aluprodukter også? Skal montere en ny dekksluke i alu og fikk med syrefaste skruer. Bør vi heller bruke en annen type skruer? Redigert 23.September.2010 av matsemann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hjelper godt på å ha sika/tec7 el.l. på boltene, slik at det ikke blir mulighet for fuktighet i kontaktpunktene mellom deksel og bolt. Slik det problemet løses på fly iallefall. Korroderer ikke mellom metaller uten at du har en elektrolytt tilstede, som sjøvann, batterisyre etc. TA Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Regner med at dette gjelder montering av andre aluprodukter også? Skal montere en ny dekksluke i alu og fikk med syrefaste skruer. Bør vi heller bruke en annen type skruer? du skal kun bruke syrefaste bolter på aluminium trenger ikke noe pakning imellom, sort stål må ikke komme i kontakt med aluminium da oppstår det korrusjon på aluen. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Terje_F Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Jeg pulverlakkerte kassa mi, dette hold seg ihvertfall fint i de 2 årene jeg hadde den. Den ble da glassblåst først. Gjorde det på Øra i Fredrikstad, ga ikke mange hundrelappene for det hele. Hei Larshans1, Hvor på Øra gjorde du dette? Har selv en alu-kasse til ankervinsjen hvor maling/lakk flasser av, og har båten på Øra. Frister ikke å demontere det gjør det forsåvidt ikke å pusse ned hele kassa heller Vil det fungere å pusse av bare det som er løst og så prime og male hele kassa etterpå? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Husker ikke hva de het, men det er jo mange som driver med dette. Google eller Gule Sider... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Hjelper godt på å ha sika/tec7 el.l. på boltene, slik at det ikke blir mulighet for fuktighet i kontaktpunktene mellom deksel og bolt. TA Det brukes en egen type pasta når du setter syrefast in i alu. Viktig at det gjøres riktig, isloere mest muligt ifra hverandre. Men husker ikke navnet på denne pastaen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Sydkorset Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Hei! Når det gjelder aluminium, er dette er sårbart stoff når det gjelder korrosjonsbeskyttelse. Henvend deg til en seriøs malingsleverandør(hempel,jotun,international) for å få en best mulig beskyttelse. Å bruke mønje (primer) for vanlig stål, krasjer med aluminiumen. Det samme gjelder behandling av galv. stål. Jotun hjelper gjerne med anbefalinger. Hilsen matros.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.