TideRace Startet 2.Mai.2007 Del på Facebook Startet 2.Mai.2007 (redigert) Fikk trådløs fjernkontroll sammen med ny vinsj fra Ilas i fjor. Fjernkontrollen tok kvelden på ettersommeren og etter mye sommel fra min side, fikk jeg byttet denne med ny utpå høsten etter at båten var tatt opp. Nå er båten igjen sjøsatt og jeg skulle teste fjernkontrollen i dag, men ingenting virker. Dette er av typen fjernkontroll med to "on"-taster øverst og 4 kontrolltaster for 2 stk vinsj (baug- og hekkmontert). Det første som slår meg er at sender og mottager må operere på samme frekvens. Min gamle Ilas-fjernkontroll på min forrige båt hadde en rekke mikrobrytere innvendig hvor man stilte inn frekvensen, men denne nye boksen inneholder kun noen ic-kretser og 2 batterier. Noen som vet hvordan jeg parrer sender og mottager før jeg kryper til korset og ringer Ilas i morgen? Eller er det noe annet jeg har oversett Redigert 2.Mai.2007 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ole-2 Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Jeg mener å huske at du skal holde inne en knapp på mottakeren, og så trykke på fjernkontrollen. Da skal mottakeren ha lært den nye senderen... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Kjenner ikke til Ilas sine fjernkontroller, men den er neppe så veldig forskjellig fra Anchorlift, der finnes det en full reset prosedyre som gjør at enheten re-programmeres Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Javi Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 (redigert) Redigert: Redigert bort, da jeg ennå ikke har lært å lese alt før jeg poster Redigert 2.Mai.2007 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Så vidt jeg har forstått er det noen fellestrekk som gjelder moderne fjernkontroller. 1) Det første er å aktivere selve mottageren. Dette skjer som regel ved at det en en trykkbryter som må holdes nede på mottageren en viss tid. Gjerne 3 sekunder. Ofte er det en lysdiode på mottageren som endrer lyskarakteristikk fra aktivering (fast lys) til den kan programmeres (blinkenede lys). 2) Dernest må det etableres kontakt mellom mottager og sender. Dette skjer som regel ved at en av tastene på senderen trykkes ned. Det skal nå inntre aktivering av lysdiode på mottager. 3) Tredje steg er å registrere klikkelyd fra mottager som indikerer at releene for opp og ned styring av vinsjen virker n år sender aktiveres. Dersom det ikke kommer noen lyd fra releene betyr dette en av to ting: a) programmeringen er ikke tilfredsstillende b) sender og / eller mottager er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 (redigert) Har samme type fjernkontroll, og hentet manualen nå for å se. 1.Finn mottakeren, som er koblet til 12v 2.Ta ut plast pluggen og trykk på innvendig knapp(bruk noe som ikke leder strøm) slik at lys dioden på printkortet blinker 3. Trykk inn begge "ON" knappene på fjernkontrollen i 2 sek.(lys dioden slutter å blinke når du holder ON inne. 4.Vent til lys dioden slutter å blinke (ca 30sek), programmering er ferdig, sett inn plastplugg i mottaker. Du kan programmere flere sendere til samme mottaker, men da må det gjøres innen de 30 sek. som dioden blinker. good luck Redigert 2.Mai.2007 av kristian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Har samme type fjernkontroll, og hentet manualen nå for å se.1.Finn mottakeren, som er koblet til 12v 2.Ta ut plast pluggen og trykk på innvendig knapp(bruk noe som ikke leder strøm) slik at lys dioden på printkortet blinker 3. Trykk inn begge "ON" knappene på fjernkontrollen i 2 sek.(lys dioden slutter å blinke når du holder ON inne. 4.Vent til lys dioden slutter å blinke (ca 30sek), programmering er ferdig, sett inn plastplugg i mottaker. Du kan programmere flere sendere til samme mottaker, men da må det gjøres innen de 30 sek. som dioden blinker. good luck Takker... dette var detaljert nok til at jeg følger med Et spørsmål til, Kristian, du skriver "..Du kan programmere flere sendere til samme mottaker.." noe som er greit nok, men jeg skal altså ha to mottager-enheter på samme sender (begge knappesett - baug/ hekk). Sier brukerveiledningen noe om hvordan dette skal programmeres ? Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 2.Mai.2007 Del på Facebook Svart 2.Mai.2007 Det står det ikke noe om her, men går ut fra at den ene ON knappen går på foran og den andre ON knappen bak, men hva som er hva vet jeg ikke. Sikkert samme prosedyre for hver og en av mottakerne. Jeg hadde tatt en telefon til Ilas. Sitér dette innlegget Link to post
pat Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 ... men jeg skal altså ha to mottager-enheter på samme sender (begge knappesett - baug/ hekk).Sier brukerveiledningen noe om hvordan dette skal programmeres ? På den Ilas mottageren som jeg har finnes det to tilkoblinger. En for styring av vinsj foran og en for vinsj bak. Når senderen er programmert har man tilgang til begge utgangene på mottageren. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 3.Mai.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Takk for hjelpen! Oppskriften til Kristian gjorde susen. Alt fungerer! Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Hei ! Riktig som PAT sier - du bruker samme mottaker til begge - så det kan bli litt kabeltrekking. -ko Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 På den Ilas mottageren som jeg har finnes det to tilkoblinger. En for styring av vinsj foran og en for vinsj bak. Når senderen er programmert har man tilgang til begge utgangene på mottageren. Noen som vet om det går å koble det slik at vinsj foran på fjernkontrollen kan bruker til å kjøre baupropell? Det hadde vært utrolig kjekt Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 14.Februar.2012 Del på Facebook Svart 14.Februar.2012 Hei her har du en kjekk dings som jeg bruker i min båt fungerer utmerket på baugpropell og ankervinsj bak . http://webshop.nettbaat.no/storefront.php?pid=4896 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.