Viksund Bravo Startet 2.Mai.2007 Link til dette innlegget Startet 2.Mai.2007 (redigert) Hei. Tar service på min Yanmar for første gang, og håper noen har erfaring med denne. Har sugd ut masse gørr fra tankene og bytte forfilter og motorfilter, samt impeller. Oljen blir byttet. Hva slags olje anbefales? Bytter dere kjølevæsken også? Og isåfall hvilken type? Foran impeller er det en liten drenering/ overtrykksløp. Denne kommer det litt vann ut av når motoren går. Har skjønt det er en fjærbelastet pakning, som åpner etter behov, men liker ikke vannsølet i båten.... Kan det ha noe for seg å bytte denne?? Forrige eier har tatt service sist høst, men det er noe med å "nullstille", dessuten er det lærerikt om noe skjer akutt på sjøen. Filtrene måtte uansett tas, der var det ille. Både vann og grums. All info vedr. motoren- erfaringer og annet tas i mot med takk! Redigert 2.Mai.2007 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 4.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2007 Hei. Fortsatt ingen som kjenner denne motoren? Synes kjølevæsken virker litt gråbrun/ grumsete. Er det vanlig? Er fornøyd med motoren så langt, starter som et skudd, ryker lite. Det eneste er at jeg har ganske kraftige vibrasjoner, eller kanskje heller lugging/ rakling rundt 1000rpm. Kommer jeg opp i 1300 maler den som en katt.... Dette er helst med motoren i gir. Har sjekket opprettingen, den så fin ut. Kan det være noe justeringer som kan hjelpe på dette? Blir jo til at jeg unngår dette turtallet, men av og til er det jo praktisk å kunne kjøre litt senere enn 1300rpm, tomgang blir jo litt lite igjen... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Bare jeg som svarer på denne tråden jo Har kjøpt inn rød frostvæske og vil ta en rens av ferskvannsiden først. Bruker dere systemrens rett i frosvæsken først, eller finnes det andre greie metoder? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Gudrun Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Har samme grunnmotor som deg og den fargen du antyder på frostvæsken er normal for den røde.....Jeg og trodde det var noe galt med den.....men, neida.... Jeg var innom et bilverksted hvor jeg kjenner verksmesteren og fikk låne et trykkeverktøy for radiatorer. Rett nedi påfyllingen og opp med trykket. Greit å vite at den er ok, da en ny kombiveksler koster skjorten hvis sjøvannet trenger inn på feil plass..... Nyere utgave med A i betegnelsen har fått de splittet opp og dermed en betydelig lavere pris.... Som en Yanmar tekniker sa til meg: Båteierne blir jo ruinert hvis de må kjøpe hele den kombisaken.... Vel, ikke så mye jeg kunne bidra med, men siden ingen andre svarer..... Redigert 5.Juli.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Så den ikke før nå. Kjølevæsken skal være rød (long life). Motoroljen kjøpte jeg hos Yanmar forhandleren, mener å huske at det er 5W -40 olje. Impeller har jeg byttet, men det kommer ikke noe vann ved sjøvannspumpen (lekk) såvidt jeg har sett. Motoren er etter min mening helt suveren. NÅr det gjelder gearet så kan det klapre litt i demperplaten ved tomgangturtall hvis det er stilt litt lavt. Det forsvinner ved litt høyere turtall (800-900 o/min). Det er normalt og ikke farlig. Redigert 5.Juli.2007 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Her finner du olje spek.. Kansje noe nyttigt her.. Frostveske. Redigert 5.Juli.2007 av 880 (see edit history) Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lotus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Tapp ut frostvæsken, rens kjølesystemet (meget viktig) og bytt til G30 longlife (den røde guffa) Motoren har ikke sinkanoder og kjølesystemet består av veldig mye alu-komponenter, så dette er særdeles viktig å få gjort. Impeller skal byttes ved 600 timer på denne motoren. Hvorfor i det hele tatt kødde med denne ved første gangs service? Kan ikke huske at det var noen fjærbelastet greie, fjærbelastet overtrykk og lekkasje. EDa jeg hadde en slik motor, hadde jeg i alle fall ingen slik lekkasje. Mange av disse motorene ble levert med Hurth HSW450/ ZF45 A2 gir. (den med nedvinklet flens) I så fall skal du ha automatgirolje Dextron II eller bedre. Det går på 2,5 liter + litt til hvis du har giroljekjøler/termostat. Filter byttes hver 300 time. Motorolje er 10W-30 mineralolje med API-klasse CD. 10-40 og 15-40 går naturligvis helt ok det også. Motoren er ikke særlig kresen med andre ord. På etterfølgeren (samme motorblokk) spesifiserer Yanmar 15-40 som standard. Ellers var jeg veldig fornøyd med motoren den tiden jeg hadde den. Har du det mekaniske KM-giret (kon-gir) skal dette ha samme olje som motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Kan ikke huske at det var noen fjærbelastet greie, fjærbelastet overtrykk og lekkasje. Mener det kun er åpning/drenering for impellerakslingen. Dette for å hindre vanninntrengning til motor hvis tetningene lekker. Du må nok ut med hele impellerpumpa og skifte tetningene hvis det lekker her. Og det er egentlig like greit hvis en skal skifte impeller likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Takk for svar! Lotus skrev: "Impeller skal byttes ved 600 timer på denne motoren. Hvorfor i det hele tatt kødde med denne ved første gangs service?" Egentlig bare for å nullstille.... Stoler mest på meg selv Motoren har jo passert 2000 timer, selv om forrige eier har byttet den "for ikke lenge siden" liker jeg å være sikker. Og: "Ellers var jeg veldig fornøyd med motoren den tiden jeg hadde den. Har du det mekaniske KM-giret (kon-gir) skal dette ha samme olje som motoren." Ok. Det er dette giret jeg har. Godt å høre at du var fornøyd med motoren Mener det kun er åpning/drenering for impellerakslingen.Dette for å hindre vanninntrengning til motor hvis tetningene lekker. Du må nok ut med hele impellerpumpa og skifte tetningene hvis det lekker her. Og det er egentlig like greit hvis en skal skifte impeller likevel. Da har jeg en liten jobb foran meg, men det haster nok ikke så veldig. Regner kanskje med motoren må tappes for olje i forb. med dette, så det er kanskje lurt å ta det sammen med et oljeskift. Redigert 5.Juli.2007 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Lotus Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Min feil. Trodde et øyeblikk at motoren var temmelig ny, men det er jo litt vanskelig da man ikke har produsert den på noen år nå. Da er det greit å bytte de vanligste slitedelene ja. Kanskje sjekke ventiler også? På denne motoren skal de sjekkes hver 600 timer. Sjekke og dra til eventuelle løse bolter? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Da har jeg en liten jobb foran meg, men det haster nok ikke så veldig. Regner kanskje med motoren må tappes for olje i forb. med dette, så det er kanskje lurt å ta det sammen med et oljeskift. Nei, du trenger ikke tappe olja for dette. Men drener for sikkerhets skyld impellerhuset ved å skru av lokket før du demonterer pumpa. Men ta dette i forbindelse med impellerbyttet, da det forenkler arbeidet å ha pumpa ute. De fleste Yanmar mekanikere tar faktisk ut hele pumpa ved impellerbytte. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 5.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 Nei, du trenger ikke tappe olja for dette.Men drener for sikkerhets skyld impellerhuset ved å skru av lokket før du demonterer pumpa. Men ta dette i forbindelse med impellerbyttet, da det forenkler arbeidet å ha pumpa ute. De fleste Yanmar mekanikere tar faktisk ut hele pumpa ved impellerbytte. Hva menes egentlig med hele pumpa? Er det hele huset der impelleren sitter? Godt jeg slipper å tømme olja, da kan jeg surre med det i sommer og slippe "vannlekkasjen" Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Mix Svart 5.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2007 (redigert) Hva menes egentlig med hele pumpa? Er det hele huset der impelleren sitter? Ja, med hus, impeller, aksling, altså hele sjøvannspumpa. Ser gjerne slik ut : Nr 4 er tetningene. Redigert 5.Juli.2007 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 6.Juli.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Er det noe problem når en får så gode tilbakemeldinger og beskrivelser som dette?? Har dere annen info ang denne motoren er det bare å poste i vei! Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Arnstein Svart 6.Juli.2007 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2007 Ja, med hus, impeller, aksling, altså hele sjøvannspumpa. Har hørt dette er blitt sagt. Uansett må en være litt slank og myk i kroppen for å komme til, i hvertfall i min båt. Har selv skiftet impeller, 4HLA - stort sett lik motor. Brukte en nebbtang med litt lange nebb og dro den ut. Muligens jeg brukte et hammerskaft som vågamat. Ikke bruk skrujern med pumpehuset som anlegg. Da er det lett å ødelegge anleggsflaten mot lokket og dermed fare for lekkasje. Inn i igjen vridde jeg til skovlene slik at de lå rette veien. Skjøv så impelleren inn på akslingen. Kakket den videre inn med et litt langt trestykke, for å komme til å slå, og en liten hammer. Hadde litt problemer med å få lokket tett, enda jeg skiftet o-ringen/pakningen. Smurte på et tynt lag med Sika 191. Da ble det selvsagt tett. Spørs hvordan det blir ved neste skifte/inspeksjon. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Finito Svart 4.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2021 Erretsom det ikkje er sink på motoren, er det mulig å legge/montere sink i sjøvannsfilteret som ei ekstra sikring mot korrosjon?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.