Jump to content

Fysj for et vær!

bliss X

Recommended Posts

:seeya:

Her på vestlandet har vi hatt en fantastisk fin dag med lite vind, sol og blikkstille sjø.

Var en tur ute for å fylle opp med diesel og prøve fiskestangen men bite ville den ikke i dag.

Er utrolig hva en liten tur på sjøen sånn midt i uken kan gjøre for kropp og sjel....legene burde skrive ut en båttur og ikke anti-depresiva......

Men, men....har jo en stygg mistanke om at vi vestlendinger kommer tapende ut når årets vær-statistikk skal gjøres opp.

Baat-Guru: :seeya:

Men, men....har jo en stygg mistanke om at vi vestlendinger kommer tapende ut når årets vær-statistikk skal gjøres opp.

Derfor, vi under deg det været du har nå av hele vår skjel.  Kos deg mens du enda kan!  :seeya:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Som vestlending må jeg si meg enig med Båt-Guru i at det har vært en flott dag her, men akk ja....vi vet jo så godt at vi må ta vare på det finværet vi får.

Akkurat nå sitter vi og ler av østlendinger som ikke kan kjøre bil, og da særlig ikke når det kommer litt snø på vegen...

Men, men....vi må ikke starte full  :seeya: mellom "nasjonalitetene" her enda. La oss alle  :seeya: og glede oss til bedre tider  :lol:

Vestlending:

Akkurat nå sitter vi og ler av østlendinger som ikke kan kjøre bil, og da særlig ikke når det kommer litt snø på vegen...

Dette er ikke ment som en voldsom fight, men med slike utsagn bør man som østlending reagere  :seeya:.  Det var sikkert også intensjonen med utspillet, så her kommer reaksjonen.

Jeg tror dette er en misoppfatning.  Problemene på Østlandet og Oslo i går, og også litt i dag er ikke forårsaket av østlendinger som ikke kan kjøre bil.  Problemene er forårsaket av utenlandske trailersjåfører som kommer til Norge, de langt fleste kommer til Oslo, med blankslitte sommerdekk.  Når disse står på kryss og tvers i alle bakker, eller antydning til bakker, blir det fort kaos. Disse bilene har ingen mulighet til å komme til Vestlandet i særlig grad.  Dessuten er det et faktum at det er et par biler mere, kanskje 4? i Østlandsområdet enn det er, for eksempel på Vestlandet.

I går brukte jeg to timer og et kavarter :lol: med min 4X4 med differnsialspærrer og gode vinterdekk på en strekning jeg lett kunne gått på 5 minutter.  Men når du står i et kaos forarsaket av to polske og en italiensk og en dansk semitrailer med sommerdekk så kommer ikke engang en vestlending frem med bil.  Det gjorde ikke de 20.000? andre som sto i det samme kaoset heller.  Jeg tror neppe det hadde noe med kjøreferdigheten til østlenningene å gjøre.

Som en kuriositet kan nevnes at Vegvesnet enda ikke har brøytet annet enn de aller største vegene, og det snør fortsatt.  I dag går allt ganske bra, selv om det fortsatt snø.  Forskjellen er bare den at nå har utlendingene parkert. :lol:

Det eneste som er sikkert med vinteren, er at den kommer hvert år.   :lol: :lol:Det skjønner imidlertid ikke utlendinger fra litt lengre syd  :seeya:.

Kos dere fortsatt med det fine været, så lenge det varer :lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Vel, vel.....tråkket vist på noen tær her  :lol:

Er jo klært at med så mye større trafikkmengde dere har så blir konsekvensene mye større straks noen tabber seg ut det være seg trailersjåfører eller søndagskjørere.

Desuten er det vel et problem at så mange kjører piggfritt noe som gir speilblank overflate på veien siden det ikke er noen som harver opp snøen...

Synd vi ikke bor sånn til at vi kan bruke båt til jobben. Skulle jeg pendlet til Oslo hadde jeg sørget for å bo en plass slik at jeg kunne kjørt med båt til byen og sluppet veiene!

Nå må jeg ned i garasjen og hente mer ved.... :smiley:

:smiley::lol: :crazy:Har nå bodd 1 år på vestlandet og har faktisk ikke opplevd det dårlige været alle snakker om i forbindelse med vestlandet.(rart at ekte vestlendinger finner seg i den myten). :lipssealed

Klart det blåser å regner til tider her som på det forrige stedet jeg bodde (Tønsberg).Jobber forøvrig i nordsjøen så jeg vet hva dårlig vær er.

En konsekvent av flyttingen var at jeg solgte min 'kalesjebåt'(scand) og har nå nettop kjøpt en innelukket båt som skal brukes og ligge ute hele året...her er det jo isfritt i havnen.

Forøvrig, endelig et bra forum...har nettop meldt meg inn :lol:

solo: Forøvrig, endelig et bra forum...har nettop meld meg inn

Velkommen til forumet!

Jeg må si jeg er ikke så rent lite misunnelig på de som kan kose seg med båtturer også når det er hvit vinter, i motsetning til oss som bare har mulighet til å nyte båtlivet når det er grønn vinter.

Allerede etter en drøy måned i opplag merker jeg at abstinensene rykker og napper. Trøsten er bl.a dette fine forumet hvor man kan ta del i andres opplevelser. Så jeg håper dere med mulighet skriver litt om turene deres utover, gjerne komplettert med bilder som vi andre kan sikle på.

Lørdag skal vi ivei og hente konebåten til Batdillerinnen. Det blir spennende. En ny båt og ta og føle på, og bli kjent med.

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...