Jump to content

Ny fortøying til land?

Allan E

Recommended Posts

Tips og Råd

Jeg har ikke sett dette produktet men har blitt forklart litt om hvordan det ser ut.

Det er et blylodd, firkantet litt konisk slik at det setter seg lett fast i sprekker i fjellet.

Gjennom blyloddet går det en wire i fritt hull med løkke som du binder båten i.

Du trekker du i den andre enden av wiren og loddet løsner når du skal reise.

Denne kan lages i et par størrelser.

Hva mener dere om dette?

Skal prøve å lage en prøve som jeg kan ta et bilde av.

Hvis noen av dere har eller har sett/prøvd dette produktet, hvordan er dere fornøyd.

Takker for alle svar

Muligen det som fjellklatrere benytter som calles for "stopper".  Forøvrig er det mye sikringsutstyr man bruker som fjellklatrer som også er ypperlig til "forankring" av båter. Best mulig oversikt/ideer får du kanskje ved å få tak i en katalog i nærmeste sportsbutikk.  Eller se f.eks. følgende link under "kiler og kamkiler"

www.verticalplayground.no/index2.htm

Har ikke sett en slik før, men har svært god erfaring med en liten kile som er spiss i den ene enden og vridd oppover til toppen, der har den et øye til tauet. Det at den er vridd gjør at den fester seg godt i fjellsprekkene. Den er mindre og mye bedre enn de vanlige rette kilene, eller de som har 90 graders knekk. Det som er ulempen er at lettmatrosen mistet den på sjøen, og da jeg skulle kjøpe ny lå prisen på 175 kroner. Dette burde gå å lage billigere for en som kan litt om det. Skal prøve å legge inn et bilde hvis det er interesse for dette.

Bilde

For 4 mm wire står det 956kp/mm2 og arealet er 6,5 mm2 og multiplisert blir dette 6,2 tonn

for 4 mm wiren.

Om dette er til å stole på vet jeg ikke men jeg ville vel bruke en ekstra sikring til å begynne med.

Jeg tror ikke at jeg kommer til å satse på dette  produktet. Men at jeg kommer til å lage et sett til meg selv tror jeg.

De er allerede godt igang i Kr. sand, så de får ha lykke til.

Har benytte i en del år Biltema sine kiler som slåes fast/løses med en hammer. Finn en sprekk i fjellet og deng i vei med hammeren. Koster nesten ingeting. Dersom en sitter så fast at du ikke får denne løs igjen er det ikke noe økonomosk tap, og nestemann kan bruke samme kile :wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

• 2 år senere...

Tips og Råd

Jeg har ikke sett dette produktet men har blitt forklart litt om hvordan det ser ut.

Det er et blylodd, firkantet litt konisk slik at det setter seg lett fast i sprekker i fjellet.

Gjennom blyloddet går det en wire i fritt hull med løkke som du binder båten i.

Du trekker du i den andre enden av wiren og loddet løsner når du skal reise.

Denne kan lages i et par størrelser.

Hva mener dere om dette?

Skal prøve å lage en prøve som jeg kan ta et bilde av.

Hvis noen av dere har eller har sett/prøvd dette produktet, hvordan er dere fornøyd.

Takker for alle svar

Jeg har brukt Wirekilen siden de kom på markedet i 2002. Leste om dem i Praktisk båtliv hvor de fikk strålende attest. Har en stor seilbåt og bruker dem hele sommeren. De har aldri løsnet for meg. Fungerer helt perfekt. Jeg bruker en 10mm karabin i hver kause (øye) og bruker 14 mm tau i disse. Kan absolutt anbefales. Til syrefast båtutstyr å være er ikke i underkant av 500 kr for et helt sett mye synes jeg da De varer jo lenge. Klatrer selv i fjellet og bruker tilsvarende som sikring. Bruker aldri bankekiler til å henge livet i, bare kiler tilsvarende disse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...