Jump to content

Trekker plastbåter vann?

Baatmannen

Recommended Posts

Hei!

Diskuterte bunnstoff, primer o.l. med min kollega på jobben. Han sa at båten hans (plastbåt) ble 4-500 kg tyngre i løpet av sommeren pga av vanninntrengning. Han har en 36-fots seiler.

Han har brukt epoxyprimer (mange lag) + bunnstoff.

Han sa også at en båtbygger hadde nevnt at alle plastbåter trekker vann.

Jeg får ikke dette til å stemme. Er det tilfelle at også plastbåter trekker vann selv om de er aldri så mye behandlet?

Hvorfor smører vi da på x antall lag med primer hvis allikevel vanninntrengning forekommer?

Mvh Baatmannen

Jo, plastbåter trekker nok noe fuktighet i løpet av en sesong. Kan kanskje dreie seg om totalt 20-30 liter - max - på en seilbåt på 36 fot.

400-500 kg er helt hinsides. Da måtte undervannsskroget bestå av bortimot 50% vann på høsten :eek:

mvh tuffff

Ikke vet jeg, men min far har en plastbåt som han har hatt i omlag 25 år. Den er 30 fot, og veier normalt ca 200 kg mer om høsten enn om våren, og det har den "alltid" gjort. Det bæres ikke noe særlig inn eller ut av den som skulle forklare dette. Vet ikke hvor presise de vektene som er på trucken er, men de er vel kanskje følsomme for temperaturforskjeller eller lignende som er om høst og vår? 200 kg er jo ikke så mye for en båt på 4000 kg

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Nei, jeg vet for så vidt ikke jeg heller, men det er jo kun plasten i undervannsskroget som kan trekke vann. På en 30 fots båt er dette ca 30 m2. Dersom gjennomsnittelig tykkelse er 15 mm så har vi 439 dm3 - eller altså ca 440 liters volum på undervannsskroget. Så dersom dette skulle trekke 200 liter vann, så måtte vanninnholdet være på 45 %. Det høres helt umulig ut for meg i hvert fall. :crazy:

mvh tuffff

Plastbåter trekker vann, jo eldre de er, og jo mer gelcoaten er krakillert, jo mer trekker den. MIn gamnle Ancas får nå full service med fjerning av bunnstoff og påsmøring av epoxyprimer.

På slutten av sesongen i fjor lå det vann og skvalpet rett over laminatet, og den var nesten umulig å få opp i plan. Nå når bunnstoff er fjernet ser man at hele bunnen er krakillert. Skal bli godt å få dette i orden.

At en båt trekker vann etter at den er behandlet med epoxy har jeg meget vondt for å tro. Sikker på at det er epoxy han har brukt, denne kollegaen?

mvh

M.

Marna

Så dersom dette skulle trekke 200 liter vann, så måtte vanninnholdet være på 45 %. Det høres helt umulig ut for meg i hvert fall. :crazy:

Sorry hvis formuleringen var uklar - jeg mente ikke at 200 kg vann ikke er mye, men at en feilvisning på vekta på 200 kg av totalt 4000 kg ikke er verdens støste feilprosent og kan virke sannsynlig :smiley: At feilen går samme vei hvert år kan kanskje ha noe med at båten tas opp og ut omtrent samme tid hvert år - og om vektens bestanddeler påvirkes av forskjellige temperaturer vil den kunne vise en annen vekt en varm septemberdag enn en klad aprildag???

veier dere båtene når dere tar dem opp?????????????? :eek: fordi??

Fordi trucken allerede har montert vekt for når mange båter er på grensen av truckens evne?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

En lek med tall.

Sett at båten har 20 m2 (typisk 28-32 fot) under vannlinja.

Hvis skroget er 10 mm tykt i snitt blir det 200 liter i volum.

Hvis vi antar at 10% av volumet er luft ell og har trukket vann ville båten blitt hele 20 kg tyngre!!!!

At gelcoaten ikke er tett er en ting men glassfiberen og polyesteren blir ikke borte....

Det sier seg selv at en vektøkning på 200-400kg er hellt umulig hvis ikke innredingen mm har blitt vesentlig tyngre :-)

En lek med tall.

Sett at båten har 20 m2 (typisk 28-32 fot) under vannlinja.

Hvis skroget er 10 mm tykt i snitt blir det 200 liter i volum.

Hvis vi antar at 10% av volumet er luft ell og har trukket vann ville båten blitt hele 20 kg tyngre!!!!

At gelcoaten ikke er tett er en ting men glassfiberen og polyesteren blir ikke borte....

Det sier seg selv at en vektøkning på 200-400kg er hellt umulig hvis ikke innredingen mm har blitt vesentlig tyngre :-)

Jeg kan ikke nok om glassfiber, men 10% luft hørtes lite ut. Dessuten er de fleste litt eldre båter langt tykkere mange steder enn 1 cm.

Jeg vil tro at en 28 -32 fot gammel båt med tykt skrog godt kan dra inn både 100 og 200 liter uten de store problemer. Vann har dog en egen evne til å komme seg inn overalt.

Noen med eksperetise på området?

mvh

M.

Marna

Jeg må si jeg tror dette er en "urban myth" eller kanskje en heller skulle kalle det "nautic myth". Det er meget mulig at båten blir 200 kg tyngre i løpet av en sesong, men jeg tror ikke det kommer av at båt og interiør trekker så mye vann. da ville båtene blitt svarte av jordslag...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ja, gøy å leke seg med tall. Det viser at om det er et vannopptak i laminatet, er det uansett så lite at det ikke gjør noen verdens ting i totalvektsammenheng.

Hvorfor smører man på ørten lag med epoxyprimer? For å hindre vanninntregning. Med andre ord så suger laminatet vann.

Laminatet suger vann fra alle steder der det er fuktig. Innsiden er jo ofte også fuktig og topcoat er ikke vanntett. Mange har en skvett vann i kjølsvinet. Litt fra ferskvannstanken? Overtrykksvann fra berederen? Sår i skroget på utsiden? Med andre ord er tilgangen på vann som kan suges inn til stede.

Så hvor mye suges da inn? Hvis en 30-foter har 20m² skrog under vannlinjen med gjennomsnittlig 15mm tykkelse, blir det 300 liter volum. Jeg har hørt at laminatet kan suge inntil 30% av sitt eget volum. Aner ikke om det stemmer og synes det høres veldig mye ut for et godt støp. La oss heller anta at 15% er mer riktig. Da skulle mengden vann i laminatet på en gjennomsnittlig 30-foter være omlag 45 liter. Ubetydelig i totalvektsammenheng.

Noen som har prøvd å ta vinkelspiperen og kutte gjennom en bit glassfiber som har ligget i vann? Når man har tørket av overflaten, ser den ganske tørr og fin ut. Kutter man den i to støver det ikke noe særlig men den virker fortsatt tørr.

Det er nok noe fukt i laminatet, men kanskje ikke tallet er 15% heller? Kanskje bare 5%? For hvor er det plass til vannet? Glasset er massivt. Polyesteren har avgitt litt løsemidler under herdingen. Sikkert ikke mye, men nok til at det blir plass til litt fukt i steden i et ellers perfekt støpt laminat? Uansett blir det hele bagatellmessig lite i totalvektsammenheng.

At en båt trekker vann etter at den er behandlet med epoxy har jeg meget vondt for å tro. Sikker på at det er epoxy han har brukt, denne kollegaen?

I motsetning til det veldig mange tror, er ikke epoxy vanntett!

Det bare trekker mindre vann enn polyester.

Og hva med båter som ligger ute hele året?

Båten min har ligget ute i to år nå siden siste besøk på land. Kan jeg forvente en vektøkning på 1000kg da? :crazy: Tror jeg hadde merket det på båten om den hadde fått noen vektøkning av betydning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei.

Epoxy beregnet til å forsegle bunnen på en båt er temmelig tett mot vann.

Men jeg skulle forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske)

en gang, så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy".

Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen

(etter at jobben var gjort altså :blush:), og hva leser jeg der?

"Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! :cryin:

Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da.

epoxy1.gif

epoxy2.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Båten min har ligget ute i to år nå siden siste besøk på land. Kan jeg forvente en vektøkning på 1000kg da? :crazy: Tror jeg hadde merket det på båten om den hadde fått noen vektøkning av betydning...

Og hva med meg som har ligget ute i 6 år? 500 x 6= 3000 :cryin:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...