Jump to content

Trekker plastbåter vann?

Baatmannen

Recommended Posts

Hei.

Epoxy beregnet til å forsegle bunnen på en båt er temmelig tett mot vann.

Men jeg skulle forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske)

en gang, så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy".

Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen

(etter at jobben var gjort altså :blush:), og hva leser jeg der?

"Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! :cryin:

Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da.

epoxy1.gif

epoxy2.gif

Lars H.

Vi støper en masse elektronikkdeler på jobben, og her er det allment kjent at termineringer som skal være i forbindelse med vann ikke må støpes i epoxy, da dette ikke er vanntett.

Vi bruker forskjellige typer epoxy,og det samme gjelder dem alle.

Og hva med meg som har ligget ute i 6 år? 500 x 6= 3000 :cryin:

Alle plastbåter trekker da ikke nødvendigvis så mye vann. De aller fleste er mer enn tett nok. men så var det kanskje ironiens lune som blomstret :wink:

Tror epoxy er gulle godt. Ikke 100% vanntett, men for alle praktiske formål tett nok. de fleste båter er jo på land halve året, og får tid til å tørke opp.

En plastbåt som ligger ute år etter år, vil ha vann i skroget, hvor mye, er en annen sak. Stål båter vil ruste etter mange år i sjøen, og trebåter vil råtne. Kanskje karbon er tingen?

For mitt vedkommende vil epoxy være et fullgodt og rimelig alternativ til de krakilleringer jeg nå har. Billig er det også. Om alle andre som forebyggende gjør denne jobben egentlig har behovet, se det kan kanskje diskuteres.

mvh

M.

Marna

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...