LENB Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Hei. Epoxy beregnet til å forsegle bunnen på en båt er temmelig tett mot vann. Men jeg skulle forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske) en gang, så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy". Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen (etter at jobben var gjort altså ), og hva leser jeg der? "Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da. Lars H. Vi støper en masse elektronikkdeler på jobben, og her er det allment kjent at termineringer som skal være i forbindelse med vann ikke må støpes i epoxy, da dette ikke er vanntett. Vi bruker forskjellige typer epoxy,og det samme gjelder dem alle. Sitér dette innlegget Link to post
Baatmannen Svart 7.Mai.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Hvis det er slik at epoxy (som brukes på plastbåter) trekker vann, hvorfor i all verden bruker man dette da? Hvorfor bruker man ikke et stoff som er 100% vanntett (hvis det finnes, da)? Sitér dette innlegget Link to post
LENB Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Epoxy er jo langt bedre en polyester og gelcoat, det er vel derfor det brukes. Veit ikke om det finnes et alternativ som er 100%vanntett. Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Og hva med meg som har ligget ute i 6 år? 500 x 6= 3000 Alle plastbåter trekker da ikke nødvendigvis så mye vann. De aller fleste er mer enn tett nok. men så var det kanskje ironiens lune som blomstret Tror epoxy er gulle godt. Ikke 100% vanntett, men for alle praktiske formål tett nok. de fleste båter er jo på land halve året, og får tid til å tørke opp. En plastbåt som ligger ute år etter år, vil ha vann i skroget, hvor mye, er en annen sak. Stål båter vil ruste etter mange år i sjøen, og trebåter vil råtne. Kanskje karbon er tingen? For mitt vedkommende vil epoxy være et fullgodt og rimelig alternativ til de krakilleringer jeg nå har. Billig er det også. Om alle andre som forebyggende gjør denne jobben egentlig har behovet, se det kan kanskje diskuteres. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
ok67 Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Metall er 100% vanntett. F.eks. brukes det en tynn aluminiumskappe på høyspent jordkabler for å unngå vannintrengning i isolasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Alle plastbåter trekker da ikke nødvendigvis så mye vann. Nettopp. De trekker sansynligvis nokså små mengder vann. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 7.Mai.2007 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2007 Noen myter skal en vel ha - "den vannsupende" plastbåten er nok en god historie på linje med den grofrie sprittush-propelleren, forbud mot ryggsekk ombord, ikke si "hest", ikke slå lens mot månen osv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.