Jump to content

Oljepumpe på johnson 70 VRO

johnson_90

Recommended Posts

:cheers:

Nok et spørsmål fra meg.

Er helt fersk her inne,men synes jeg har fått mange fine svar på mine spørsmål.

Påhengeren min har oljepumpe,som jeg har tenkt å ikke bruke.

Holder det da med å blende igjen åpningen og blande olje i bensina.

Har hørt litt av hvert ang dette.

En annen løsning er også å ha bensin med olje i oljetanken slik at pumpa får noe å suge på :cheers:

Har også hørt at man må bytte pumpe.

Venter spent på mange innspill her.

Ja du har et lite poeng der.men hvis jeg først skal bruke olje i bensina er det bare tungvint med denne oljetanken som ligger å slenger.

Poenget er jo at hvis det kommer smuss eller no slikt som tetter eller delvis tetter et eller annet sted så ville det få dramatiske konsekvenser,så får å være på den sikre sida så tenkte jeg å kutte den ut.

Det er vistnok en slags dings som begynner å summe dersom olja uteblir,men på full pedal på motoren tviler jeg på at den høres.

Et annen viktig detalj er at dorgemotoren jeg har også er totakt,slik at det enkleste er jo å bruke samma bensina.

Og når det gjelder smøringa tviler jeg på om det har noen betydning om den kommer via bensina eller pumpa(tror jeg). :cheers:

Du burde bruke den oljetanken, det er dyrt som rakkern hvis du kjøper olje i dl på en bensinstasjon.

Alarmen hører du uten tvil, eller sitter du ved siden av motoren som det ikke er deksel på :wink:

Du bør sjekke at det er liv i alarmen når du skrur på tenninga, det skal komme et lite hyl på et sekund eller så.

Kjøp olje på f. eks biltema i 4-5 liters dunk.

Jeg ble anbefalt å tilsett en liten % på bensintanken på første tank om våren tilfelle eventuelle tettinger.

Denne saken har vært diskutert på den andre båtplassen tidligere. Det er ikke noe problem å koble ut VRO-systemet, mange har gjort det på sine motorer, av ulike grunner. Du kobler fra ved innløpet til pumpen og forsegler. Summeren kan også kobles fra så du ikke får alarm. For motoren gjør det ingen forskjell om olja kommer fra oljetanken eller innblandet i bensintanken. Totakts-olje kan du selvsagt fortsatt kjøpe i så store kanner som du vil, men du må jo dosere den rett i tanken i mindre doser og får dermed mye mer "arbeid" slik sett. Selv har jeg en 120HK Evinrude med VRO og personlig ville jeg ha beholdt den automatiske oljeinnblandingen så lenge den virker! "If it ain't broken, don't fix it!"

Og hvis det er et problem at oljetanken ligger og slenger som du sier, så er det vel bare å feste den?  :wink: Selv synes jeg oljeinnblandingssystemet er veldig lettvint, jeg fyller bensin rett fra pumpa, mens andre totaktsfolk står der med desiliterbegrene sine og måler og måler...  :wink:

Nei jeg er ikke sikker men det vil være rart om de ikke har temperaturalarm. Svoger hadde en 40 hk johnson og der mener jeg at det var alarm.

Får du et kort hyl når du setter på tenninga?

Det tror jeg at det skal være, men du må skjekke det.

Du ser det på motoren om det kommer en eller to ledninger ut av blokka som du ikke finner noen annen rimlig grunn for at de skal være der. Gjerne i nærheten av termostat.

Er du sikker på at summeren også registrerer tempraturen på denne modellen,i såfall vil jeg revurdere frakobling !

Dette skal framgå av håndboken til motoren (hvis du ikke har håndbok, så kan jeg anbefale at du kontakter www.marinshopen.se , der kan du kjøpe både håndbøker og verkstedhåndbøker til så og si alle gamle og nye motorer, ganske rimelig).

Jeg har en Evinrude 120HK 1990-modell, og Evinrude er vel så og si identisk med Johnson, begge er OMC fra den tida. På min motor fungerer summeren (eller hornet) slik, med tre forskjellige signaler:

1) Lav oljestand: Summeren vil lyde hvert 20. sekund når oljen i VRO-tanken er kommet ned på lavt nivå (i praksis 1/4)

2) Ingen oljetilførsel: Summeren gir fra seg uavbrutte korte lyder hvis det ikke er tilløp av olje fra VRO-pumpen.

3) Motoren går varm:Summeren vil lyde kontinuerlig hvis motoren går varm (altså manglende kjøling, av en eller annen grunn).

At summeren fungerer, markeres ved at hver gang du slår på tenningen skal du høre et enkelt, lite pip fra den.

Som vi ser, er det punkt 3 som vil være "kritisk" for deg hvis du kobler bort summeren (fordi du vil blande oljen rett i bensintanken). MEN! på denne motoren min er det en dobbel sikkerhet ved varmgang, dvs at i tillegg til at summeren lyder, så vil en elektronisk strømkrets automatisk sette ned motorhastigheten til omtrent 2500 o/m.

Dette siste skjedde meg i sommer, motoren fikk for dårlig kjøling, og straks ble motorhastigheten satt ned, båten mistet fart så den falt ned av plan, og summeren hylte. Det viste seg at det var kjølevannstermostatene som var defekte, disse ble skiftet og alt var deretter OK. Så selv med summeren utkoblet, ville jeg likevel fått varsel om varmgangen, og kunne stoppe i tide. Det var helt umulig å få motoren til å gå fortere enn de 2500 rpm.

Konklusjon: HVIS din motor har samme system som min, så er det kanskje ikke kritisk likevel om du kobler vekk summeren, såfremt den automatiske reduksjonen av turtall trer i kraft. Men dette må du få sjekket før du frakobler summeren, gjerne fra folk på merkeverksted som kjenner disse motorene.

For øvrig fastholder jeg mitt første råd: Behold VRO-systemet så lenge det virker, bare surr fast den tanken som ligger og slenger!  :crazy:

Mange nyttige tips her.

Har ikke prøvd motoren ennå,har heller ikke noen instruksjonsbok.

Men hvis alt ser ut til å være i orden med oljepumpa/summeren ved at det bla.piper ved å skru på tenninga,trur jeg jaggu at jeg lar den være,for det er jo praktisk å sleppe denne oljeblandinga hele tida.

Kan jo ta en skvett i bensina på første turen får å være sikker. :crazy:

Du skriver ikke hvor gammel motoren er. Jeg har hatt en Evinrude 50 VRO hvor jeg koblet ut oljepumpa. Jeg tror ikke det var summer på denne motoren. Har for øvrig hørt om flere eksempler på på VRO motorer som har tryna pga sviktende oljepumpe. Det skal visstnok være en svakhet ved konstruksjonen.

Jeg ville ikke stolt på VRO systemet hvis motoren er fra 80-tallet, er dårlig vedlikeholdt e.l

Har for øvrig hørt om flere eksempler på på VRO motorer som har tryna pga sviktende oljepumpe. Det skal visstnok være en svakhet ved konstruksjonen.

Dette er feil, ifølge mekanikeren min på merkeverkstedet, som har over 20 års erfaring med å mekke på disse motorene. VRO-systemet har ingen spesiell svakhet i konstruksjonen, tvertimot er det et veldig godt oljeinnblandingssystem. Svikter det, så er det vedlikeholdet (les: eieren) som er problemet, ikke motoren.  :sailing:
  • 6 år senere...

Så länge som VRO fungerar så är det bra att använda den.

Men för att koppla bort den så måste man byta till en annan typ av bensin pump på motorn och koppla ut vakten som varnar för att motorn får för lite olja.

Verkstaden här i karlstad tar 3000-4000 för att bygga om sa de till mig.

Skulle byta bensin pumpen på min motor och efter som det var VRO pump så kosta den runt 8000-9000 kr så det är oftast därför folk bygger om och tar bort VRO systemet när deras bensin pump går sönder.

har hatt vro på 40-50 og 70 hk hhv Johnson og Evinrude. Har koblet det ut med engang hver gang jeg kjøpte de motorene. Min mekaniker som har jobbet med disse merkene i en manns alder sier at han stoler ikke på systemet og derfor anbefaler å koble det ut.

For å si det sånn så er du garantert at motoren ikke skjærer seg grunnet at Vro systemet ikke smører nok når du kobler det av.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...