Jump to content

Kobling mellom VHF og kartplotter - hvordan?

erund

Recommended Posts

Har en M-Tech MT500 (VHF) og Raymarine 435 i (kartplotter) montert i båten min. Problemet mitt er at posisjonen ikke kommer frem på VHF displayet - kun 99 99 99.... Har prøvd å koble ledninger NMEA sammen mellom de to, men mulig jeg har tatt feil. Er det noen av dere som har erfaring med denne koblingen og kan fortelle meg hvilken farge på ledninger og navn på funksjonen på de to apparatene som kan kobles sammen? Dette betyr for meg med tanke på ved bruk av DSC funksjonen. På forhånd takk.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Har en M-Tech MT500 (VHF) og Raymarine 435 i (kartplotter) montert i båten min. Problemet mitt er at posisjonen ikke kommer frem på VHF displayet - kun 99 99 99.... Har prøvd å koble ledninger NMEA sammen mellom de to, men mulig jeg har tatt feil. Er det noen av dere som har erfaring med denne koblingen og kan fortelle meg hvilken farge på ledninger og navn på funksjonen på de to apparatene som kan kobles sammen? Dette betyr for meg med tanke på ved bruk av DSC funksjonen. På forhånd takk.

Har ikke tilgang på manualene til de to enhetene du skal kople sammen, men se etter NMEA OUT (+) ledning på VHF.

Den skal koples til NMEA IN (+) på plotteren. At fargene er forskjellige på kablene på plotter/VHF spiller ingen rolle.

Så skal NMEA OUT (-) på VHF og NMEA IN (-) på plotter også koples sammen, men dette er ofte den samme som 12V (-).

Sammenlign hva jeg foreslår med manualene, så finner du nok ut av det.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Mitt tips går ut på dette:

MT500:

Pin 1 - NMEA Rx (+) brun

Pin 2 - NMEA Rx (-) rød

RC 435:

Pin 3 - NMEA output (-ve) brun

Pin 4 - NMEA output (+ve) gul

3 på plotter går til 2 på radio

4 på plotter går til 1 på radio

Det finnes en meny for NMEA checksum på radioen. Prøv å sett den motsatt (AV eller PÅ) hvis det fremdeles ikke virker.

Hei henger meg på. Sliter med samme problem som deg. Vhf Navman 7200 til GPS plotter Lorenz 7`. Jeg har grønn minus på radio og plotter. Men gul og hvit pluss. Skal være gjort riktig i følge begge instruksjons bøker. Hos meg kan det virke som det er et oppsett både på radio, og gps menyer som skal stemme. En får vel lese vidre i instruksjoner. Hos meg er en del av dette på engelsk. :crazy: Ikke min sterke side.

Mangler du en eller flere av manualene er det sikkert en her som kan hjelpe :cheers:

Har ikke tilgang på manualene til de to enhetene du skal kople sammen, men se etter NMEA OUT (+) ledning på VHF.

Den skal koples til NMEA IN (+) på plotteren. At fargene er forskjellige på kablene på plotter/VHF spiller ingen rolle.

Så skal NMEA OUT (-) på VHF og NMEA IN (-) på plotter også koples sammen, men dette er ofte den samme som 12V (-).

I manual står det ikke hva som skal kobles til/fra - kun beskrivning på de ulike fargene på ledninger. Jeg tok altså helt motsatt av det du sier fordi jeg mener at NMEA OUT (+) skal være fra kartplotter og kobles mot VHF sin NMEA IN (-). Er det ikke logisk da VHF vil få inn GPS posisjon? Eller trenger jeg bedre forklaring slik at hodet mitt vil skjønne bedre i forhold til IN og OUT :-) Ellers takk for tipset - skal prøve ditt forslag.

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

. Jeg tok altså helt motsatt av det du sier fordi jeg mener at NMEA OUT (+) skal være fra kartplotter og kobles mot VHF sin NMEA IN (-).

Jeg mener du skal koble NMEA OUT (+) fra plotter til NMEA IN (+) på VHF. Med andre ord +til + og - til -. Slik gjorde jeg det med min m-tech og det fungerer.

Jeg mener du skal koble NMEA OUT (+) fra plotter til NMEA IN (+) på VHF. Med andre ord +til + og - til -. Slik gjorde jeg det med min m-tech og det fungerer.

Jeg vil tro at det er her det er mye forvirring, men dette var en grei forklaring

Det er riktig som bjorngb skriver her. Har netopp montert en Navmann 7200 mot en Garmin 172c. Det var litt frem og tilbake mellom seatronic. :discuss: det som er viktig er å gå inn på menyen på kartplotteren og opne en port slik at disse kan "snakke" med hverandre. :sailing:

Redigert av motorbukken (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...